Gatsaabar

Forum / Övrigt / SSR / Gatsaabar

Forum / Övrigt / SSR / Gatsaabar

  • Detta ämne har 150 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast 2001-11-22 21:25 av Anonym.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 151 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      juni 25, 2001 at 18:30 #79287

      Hur många varv är ventil fjädrarna ihoplindade orginal på en 1500 motor?
      Har för mig att det är 3varv, stämmer det? mina (1700cc troligen) har 2 varv=hårdare isf?

        juni 25, 2001 at 22:54 #79288

        Saab 96 V4 Super
        1. Vad spelar det för roll hur orginalfjädrarna se ut?
        Dessa varv som är ihopplindae har ingen funktion.(fjödern är stum där)

        2. Hård heten på fjädrarna beror mäst på tråddiametern,medeldiametern och sedan antal varv.
        3. Vad har denna fråga med var alla trimmade gatsaabar är?

        [This message has been edited by fuling (edited 26 June 2001).]

          juni 25, 2001 at 23:23 #79289

          Uffepuffe:
          Vad är en Weber 34/34 för något?(typ DCD eller).
          7.7 kam, vem har gjort den?
          Har den samma typ en 7.6?
          Toppar?
          Växellåda?
          Har du några dräggel bilder?

          [This message has been edited by fuling (edited 26 June 2001).]

          [This message has been edited by fuling (edited 26 June 2001).]

            juni 26, 2001 at 10:18 #79290

            Du får inte hetsa upp dej mot de yngre saabägarna fuling.
            7,7 är en nisse hedlund enligt Ekendal.
            34/34 är en Fordförgasare som öppnar båda portarna samtidigt
            topparna är bara filade i utblåset

              juni 26, 2001 at 10:27 #79291

              Funkar den förgasaren bra? Har några sådana hemmma kanske skulle prova.


              I rather push a Ford then drive a BMW

                Anonym
                juni 26, 2001 at 12:02 #79292

                fuling:
                1. jag undrar eftersom jag har hört att de med 2varv är hårdare än de i 1500 med 3varv
                2. jaha…
                3. jadu, tycker inte det bara handlar om var trimmade gatsaabarna är, handlar både om det och trim och var Globen eg. ligger…

                  juni 26, 2001 at 17:13 #79293

                  Med risk för att få på käften, men efter denna debatt så utropar jag mig (min bil) till snabbaste (kung) v4:an i Haninge.

                  😉

                    juni 26, 2001 at 17:27 #79294

                    Per:
                    Hadde jag bott i Haninge hadde du åkt på en smocka ja 🙂
                    Kör till norra sidan om stan(Stockholm) om du törs och låt lika dant. 🙂
                    Jag täcker inte skrika om att jag är västs för det brukar göra ont(från körd).

                      juni 26, 2001 at 20:28 #79295

                      Som förstockad (förgasarförträngning?) 40-talist med bilkörkort runt 50-60 är det ju egentligen 2/3-takt som gäller (eller hur Fredrik och ni andra i 2-taktsligan!) inget går väl upp mot en topptrimmad 3-pip! (med eller utan ljudddämpare Fredrik)…. Skämt åsido; en väl preparerad vinklad sågbock på drygt 1800 cc, lite älghorn och annat mull-mull skäms inte för sig. Inte heller de skarpa 99- 16-ventilsmotorer som experimenterades fram. Ljudet av dessa bilar en lugn natt i skogen kunde njutas på mils avstånd…
                      Hoppas att jag kan få orgning på min bus-93 ’56 med 66 motor och drivlina så småningom. Till dess skrämmer jag då och då upp medtrafikanterna på smala asfaltsvägar med Sonett II -68 special. Och snart blir det värre. Kanske grabbens III:a blir klar i sommar. Den har en vass motor har jag märkt de gånger jag startat upp den.

                      Ljuvliga sommarälsningar från Perstorp och 2 Sonetter samt ett 93-vrak.

                      Sten-Arvid

                        Anonym
                        juni 26, 2001 at 20:45 #79296

                        Jeg gleder meg til å gå over til to takter!!

                          juni 27, 2001 at 22:03 #79297

                          1700cc, 40DFI, 7.6, hardere ventilfjærer og maxede enkelblås. Det går fint… men det låter for mye!!! En sleeper med trøkk er bedre. Det får gå en sommer eller to, så får jeg forsøke å få tak på et roligere eksosanlegg eller noe. Noen som har ett bra forslag i rustfritt 2″ til en Sonett III???

                            juni 27, 2001 at 22:12 #79298

                            prova RAKA RÖR i mölndal dom gör rostfria avgassystem +46 31 876300 eller kolla http://www.rakaror.o.se

                            [This message has been edited by uffepuffe67 (edited 27 June 2001).]

                              juni 28, 2001 at 15:35 #79299

                              Per/haninge: Jag bor också i haninge och har börjat köra saab, så om du ser en hemlackad
                              gul saab 96 med tonade rutor så är det nog jag. Den enda ändringen på motorn är än så länge ny förgasare weber 36/36 då den gamla solexen ramlade isär. Jag har planer att försöka trimma en annan v4 med lite portade toppar och en lite vassare kam. så jag följer med spänning det som skrivs ang. trimm så man kanske kan lära sig något.


                              spleen

                                juni 28, 2001 at 18:21 #79300

                                Härligt med såna reaktioner, det är åtminstone det jag vill åt.
                                Vem kunde tro att en liten nostalgisk tår kunde orsaka en såda debatt.
                                Fuling vi måste mötas i nån ringhörna
                                även om man får stryk så tycker åtminstone jag att det (ursäkta uttrycket men) är skitKUL.
                                Spleen, du är på rätt bana, du har sett ljuset.
                                Även om det är utspritt över norden så är det kul att få reda på att det finns åtminstone några stycken gatSaabar för att det utgår jag ifrån att det är.
                                Ni andra, skriv gärna en rad och berätta vad ni har att åka med, jag saknar massor av Saabar(vet att det finns några fina men tror inte att dom används på samma sätt som jag gör med min, vill bara provocera lite ).

                                  juni 28, 2001 at 18:55 #79301

                                  Tja, jag kan väl alltid vittna lite om vår egen bil.

                                  En 95:a -72. Var hel i plåten när vi köpte den förra hösten, men sjaskig. Har sedan dess gjort (och det är här vi kommer in på gatsaabar) en liten budgetrenovering som jag faktiskt känner mig väldigt nöjd med.
                                  Nya lager och ringar i motorn tillsammans med honade lopp och slipade ventiler gjorde ju en “ny” motor. Växellåda med fungerande frihjul är inte så dumt det heller.

                                  Trimningen inskränker sig till en 2-ports solex och ett transistortändsystem. Inte så mycket hästar kanske men å andra sidan har jag kört Växjö – Stockholm på 0,69 lit/mil.

                                  Karossen fräschades upp med nya skärmar runt om. De gamla var rostfria men ganska buckliga efter att han fått göra tjänst som jaktbil i Pajala under flera år. Sen hoppade jag in i Gubbens (min far alltså) bonnaverkstad och gjorde min debut som lackerare. Det rann en hel del och vart ändå några torrsprut men för att vara 1:a gången så får jag känna mig nöjd. Nu är det ju i alla fall färg överallt… Och rostfritt!

                                  Resultater har blivit (tycker jag) ett ganska härligt bruksskick på en bil som kostat runt 12 000,- allt som allt. Och ändå kommer det fram många som vill prata gamla bilar när man stannar.

                                  En kombi är det oxå så praktiskt till tusen nu när vi har köpt ett livsprojekt i Tyresötrakten. Så med ganska jämna mellanrum passerar jag Globen flera gånger/dag i olika ärenden, så vi kanske ses?

                                  Måste avsluta med att berätta att tronföljden är redan tryggad i en orange sportcupé, -75:a, för mig kanske den optimala årsmodellen. När den förhoppningsvis görs i ordning i framtiden (mycket att göra men ändå ett bra objekt) så ska det nog trimmas lite…

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 151 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.