Girproblemer- Håper dere kan hjelpe meg…

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Girproblemer- Håper dere kan hjelpe meg…

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Girproblemer- Håper dere kan hjelpe meg…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 24, 2008 at 11:14 #17658

      Jeg har en fin saab 96, 63, 48hester, men som desverre har problemer med giringen
      Jeg opplever nemlig til stadighet problemer med å få bilen i 1.gir fra fri.
      Når jeg har satt girstangen i 1. gir og slipper clutchen, så blir den ofte stående- på lik linje som om jeg hadde hatt girstangen i ”fri”.
      De andre girene fungerer, og når jeg først har fått den i 1.gir fungerer alt som vanlig.
      Dette skjer oftest etter å ha giret ned fra 2. gir og stoppet(eks ifm trafikklys)
      Det eneste som da hjelper er å starten motoren på nytt og/eller ikke minst å dra i frihjulet (en gang ut og inn)
      Jeg har nyoverhalt 3-trinns girkasse fra 2007( gsv.no) og har CASTROL 80-90w.
      Kan dere gi meg noen tips så jeg får tilbake kjøregleden?

      En liten sak til;
      Jeg opplever at bilen min er vanskelig å starte spesielt når den er varm.
      Har dere noen tips på hvordan jeg kan unngå startproblemene?

      På forhånd takk og fortsatt god påske!

        mars 24, 2008 at 11:25 #119693

        Jag har haft samma problem med frihjulet. Jag bytte olja i växellådan till Quaker State Quadrolube 75W och sen var problemet borta även i kyla. Finns mycket skrivet på forumet om detta om man söker. http://www.quakerstate.se/dyndefault.asp?p=4814

          mars 24, 2008 at 11:26 #119694

          Vad har du för olja i växellådan???

          EDIT:
          Stefan W hann först, 2 själar en tanke 😉

            mars 24, 2008 at 11:40 #119695

            Hei, Takk for gode tips.
            Jeg har Castrol 80-90w, men mulig den ikke er god nok?

              mars 24, 2008 at 11:57 #119696

              Det är nog enda gången jag nånsin spöar fuling med 19 sekunder :racesmile:
              Jag tror inte det är fel på 80-90 oljan, det är nog bara så att QS oljan har lämpligare viskositet. Jag har kört flera år med oljan i min bruks V4 och det funkar kanon, lättväxlat och fint. Det enda som hänt är att tätningarna vid drivaxlarna läcker, troligen p.g.a. ålder.

                mars 24, 2008 at 12:07 #119697

                OK, så tipset til nå er kun å bytte olje, det er alt?
                HVa kommer det av at det kun er å gira fra ”fri” og til 1. gir som byr på problemer, og ikke ellers?

                  mars 24, 2008 at 12:35 #119698

                  Om din växellåda är 3-växlad så är 1:an osynkad, om det kanske har med det att göra. Jag kan inte svara bättre än så, växellådor är inte mitt bästa ämne tyvärr.

                    mars 24, 2008 at 12:42 #119699

                    OK, tusen takk for svar, skal sjekke om bytte av olje hjelper.
                    Det er en 3trinns kasse, ja.
                    Er det andre som har noen tips om hva som skal til foå få 1. giret til å fungere som det skal?

                      mars 24, 2008 at 12:58 #119700

                      Ditt problem är att bilen inte vill driva,känns som man har friläget i, på 1an ibland. Rätt?

                        mars 24, 2008 at 13:11 #119701

                        Mitt porblem er at den ofte ikke går i gir når jeg setter den i første gir. De andre 2 girene fungerer alltid som de skal. Problemet er sårlig plagsomt ifm lyskryss hvor jeg stopper og venter på grønt…:-)
                        Jeg kjører med frihjul hele tiden på, men merker at frihjul- spaken noen ganger har glidd litt ut.

                          mars 24, 2008 at 14:36 #119704

                          Jag har råkat ut för fenomenet att bilen inte vill driva, åka framåt, när jag testade en växellådsolja. Var tvungen att låsa frihjulet för att få bilen att driva(åka) när man släppte kopplingen. Man låste frihjulet och startade, sen kunde stjuta in spaken(åka med frihjul). Även starta, sen helt plötsligt så var man tvungen att låsa frihjulet igen vid start på 1an.
                          Bytte sen olja och allt fungerade normalt IGEN.

                          Om frihjuls-spaken åker lite inåt bilen spelar ingen rull, för att låsa frihjulet måste den hela vägen ut.

                          Man kan få problem med frihjulet också om bussingen för lamellaxelen i motorn är dålig.

                            mars 24, 2008 at 14:49 #119705

                            OK,takk for tipset. Jeg føler at det peker mot at jeg bør bytte CAstrol oljen med quaker state… Noen andre tips?

                            Noen som vet hvorfor bilen min ikke starter så bra når den er varm?

                              mars 24, 2008 at 22:45 #119737

                              Ingen flere forslag på hva jeg kan gjøre for å få giringen til å fungere riktig?

                                mars 25, 2008 at 17:54 #119750

                                Hva med en liten kontroll av overføringsledd og der tilhørende koniske låsepinner? Tanken er at det kan være slakke i overføringa, som igjen fører til upresise posisjoner av girstang.
                                Annet triks jeg har brukt ved ned-giring til 1. er mellom-gass, eller sk.”dobbel-sjalting” og bestemt, men ikke hårdhendt føring av girspaken til ønsket posisjon. Nøler man for mye, kan det lett føre til skraping av drev.
                                1.giret har en sk.klokobling, med andre ord ingen synkronisering. Derfor kan den være vrien å få inn i 1.gir, både med bilen stillestående og i fart.

                                  mars 25, 2008 at 18:35 #119753

                                  OK, takk for tipset. Du mener altså at jeg bør sjekke overføringen- den delen som går ned til girkassen- right? Du mener altså at jeg skal dobbelt gasse rett før/når jeg girer for å unngå problemet- interessant… Det skraper ”alltid” når jeg skal sette den i 1.gir, hakker liksom litt…

                                  Innspill`?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.