Girproblemer- Håper dere kan hjelpe meg…
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Girproblemer- Håper dere kan hjelpe meg…
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Girproblemer- Håper dere kan hjelpe meg…
- Detta ämne har 25 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2008-03-31 20:24 av
fuling.
-
FörfattareInlägg
-
Jeg har en fin saab 96, 63, 48hester, men som desverre har problemer med giringen
Jeg opplever nemlig til stadighet problemer med å få bilen i 1.gir fra fri.
Når jeg har satt girstangen i 1. gir og slipper clutchen, så blir den ofte stående- på lik linje som om jeg hadde hatt girstangen i ”fri”.
De andre girene fungerer, og når jeg først har fått den i 1.gir fungerer alt som vanlig.
Dette skjer oftest etter å ha giret ned fra 2. gir og stoppet(eks ifm trafikklys)
Det eneste som da hjelper er å starten motoren på nytt og/eller ikke minst å dra i frihjulet (en gang ut og inn)
Jeg har nyoverhalt 3-trinns girkasse fra 2007( gsv.no) og har CASTROL 80-90w.
Kan dere gi meg noen tips så jeg får tilbake kjøregleden?En liten sak til;
Jeg opplever at bilen min er vanskelig å starte spesielt når den er varm.
Har dere noen tips på hvordan jeg kan unngå startproblemene?På forhånd takk og fortsatt god påske!
Jag har haft samma problem med frihjulet. Jag bytte olja i växellådan till Quaker State Quadrolube 75W och sen var problemet borta även i kyla. Finns mycket skrivet på forumet om detta om man söker. http://www.quakerstate.se/dyndefault.asp?p=4814
Det är nog enda gången jag nånsin spöar fuling med 19 sekunder :racesmile:
Jag tror inte det är fel på 80-90 oljan, det är nog bara så att QS oljan har lämpligare viskositet. Jag har kört flera år med oljan i min bruks V4 och det funkar kanon, lättväxlat och fint. Det enda som hänt är att tätningarna vid drivaxlarna läcker, troligen p.g.a. ålder.Mitt porblem er at den ofte ikke går i gir når jeg setter den i første gir. De andre 2 girene fungerer alltid som de skal. Problemet er sårlig plagsomt ifm lyskryss hvor jeg stopper og venter på grønt…:-)
Jeg kjører med frihjul hele tiden på, men merker at frihjul- spaken noen ganger har glidd litt ut.Jag har råkat ut för fenomenet att bilen inte vill driva, åka framåt, när jag testade en växellådsolja. Var tvungen att låsa frihjulet för att få bilen att driva(åka) när man släppte kopplingen. Man låste frihjulet och startade, sen kunde stjuta in spaken(åka med frihjul). Även starta, sen helt plötsligt så var man tvungen att låsa frihjulet igen vid start på 1an.
Bytte sen olja och allt fungerade normalt IGEN.Om frihjuls-spaken åker lite inåt bilen spelar ingen rull, för att låsa frihjulet måste den hela vägen ut.
Man kan få problem med frihjulet också om bussingen för lamellaxelen i motorn är dålig.
mars 25, 2008 at 17:54 #119750Hva med en liten kontroll av overføringsledd og der tilhørende koniske låsepinner? Tanken er at det kan være slakke i overføringa, som igjen fører til upresise posisjoner av girstang.
Annet triks jeg har brukt ved ned-giring til 1. er mellom-gass, eller sk.”dobbel-sjalting” og bestemt, men ikke hårdhendt føring av girspaken til ønsket posisjon. Nøler man for mye, kan det lett føre til skraping av drev.
1.giret har en sk.klokobling, med andre ord ingen synkronisering. Derfor kan den være vrien å få inn i 1.gir, både med bilen stillestående og i fart.OK, takk for tipset. Du mener altså at jeg bør sjekke overføringen- den delen som går ned til girkassen- right? Du mener altså at jeg skal dobbelt gasse rett før/når jeg girer for å unngå problemet- interessant… Det skraper ”alltid” når jeg skal sette den i 1.gir, hakker liksom litt…
Innspill`?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.