Girproblemer- Håper dere kan hjelpe meg…

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Girproblemer- Håper dere kan hjelpe meg…

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Girproblemer- Håper dere kan hjelpe meg…

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 25, 2008 at 21:49 #119780

      Min løsning:
      Tapp ut oljen skru igjen oljepluggen og fyll opp med diesel eller parafin. Jekk opp det ene framhjulet og start bilen, prøv nå lett og forsiktig og ”kjøre” bilen – altså gire opp og ned.
      Du vil nå (teoretisk) ”vaske” girkassen og spesielt frihjulet som jeg tror er problemet.
      Her ”beker” det seg fast olje over tid som gjør at frihjulet ikke løser ut som det skal.
      La bilen stå over natten før du tapper ut diesel/parafinen, ta deretter og fyll på gearolje. Kanskje det nå vil fungere?

      Mvh
      Hans Fredrik

        mars 25, 2008 at 22:05 #119781

        Jag hade också problem med växlar som inte vill i och krånglande frihjul. Det enda jag gjorde var att spänna upp kopplingen lite så pedalen tar lite längre upp. Nu fungerar den helt perfekt igen!

          mars 25, 2008 at 22:19 #119783

          OK, Interessant. Skal sjekke ut dette også når jeg er i garasjen neste gang. HAr du tro/Erfaring vedr de andre tipsene, eks vis bytte av olje osv?
          Så lenge en av delene funker så giringen funker så er alt vel…:-)

            mars 26, 2008 at 08:05 #119790

            Osynkningen på 1:an är lite irriterande men man vänjer sig, dubbeltrampmning och bestämt handlag brukar funka. Det som låter lite märkligt i ditt fall är att växeln är svår att få i från stillastående, vid rödljus?
            Skulle nog också prova oljebyte först. Felsökning kan driva en till vansinne och rätt som det är ligger det en hög delar bredvid!
            ///Harald

              mars 26, 2008 at 08:20 #119791

              Takk for svar..

              Du skriver;
              ”Det som låter lite märkligt i ditt fall är att växeln är svår att få i från stillastående, vid rödljus? ”

              Jeg mente bare at det er ubehagelig å risikere å bli stående igjen i lyskrysset når det blir grønt fordi jeg ikke får den i første gir. Det er ikke noe vanskelig å få girstangen i førstegir, men problemet er altså at det ikke skjer noe når jeg slipper clutchen…

                mars 26, 2008 at 10:44 #119795

                men problemet er altså at det ikke skjer noe når jeg slipper clutchen…

                Detta är ett frihjulsproblem.
                Så nu tjatar jag, BYT OLJA I LÅDAN till QS Q5 SAE 75
                Denna olja VET jag funkar.

                Funkar inte lådan(frihjulet) efter oljebytet så blir man tyvärr nog tvungen att byta frihjul. Eller om något annat skulle vara dåligt, men TROR inte det pga att lådan är tämligen nygenomgången(renoverad)

                  mars 26, 2008 at 13:02 #119800

                  Skal bytte oljen- takk.
                  Ja håper også at det ikke er frihjulet ettersom jeg har ny kasse og det er stor jobb…
                  Takk for tips

                    mars 27, 2008 at 08:08 #119826

                    Är det någon som har erfarenhet av att köra med motorolja i växellådan? Tanken skulle vara att lägre viskositet minskar risken att frihjulet hänger sig. Finns det risk att man skadar växellådan om man kör med motorolja istf växellådsolja? Har för mig att tidiga 99:or hade gemensam olja till motor och växellåda. Jag tänker nu främst på min egen 3-växlade otrimmade 850-kubikare.

                      mars 30, 2008 at 20:16 #119832

                      NEJ, inte motorolja i växellådan.
                      2T och V4 har slutväxen i lådan som kan likställas med en bakaxel på en RWD-bil.
                      Ja, 99/og900 hälde saab motorolja i lådna och detta övergår mitt förstånds.

                      Sen viskisitetsklasserna är INTE lika för motor och transmetionsolja(växellåda/bakaxel) så en växellådas olja behöver inte vara tjockare bara för den ha en högre siffra än en motorolja.

                        mars 31, 2008 at 19:22 #119857

                        Hmm…. men hur kan det komma sig att det väl bevisligen funkade på 99/og900?

                        Jag har kikat i vhb och vad jag kan se finns ingen hypiodväxel inblandad i lådan, och det är väl så’na som fordrar de potentaste oljorna?

                        Har 93:an samma konstruktion på slutväxel som V4? Om det är så så borde ju påkänningen på en otrimmad tvåtaktares slutväxel vara väsentligt mindre än på V4? I så fall borde 93:an kunna nöja sig med en mycket enklare olja. Eller?

                        Jag har stor respekt för dina kunskaper Johan, men tror du inte att motoroljan skulle kunna funka i 93:ans låda ändå? Kanske den är bättre på att hålla rent kring frihjulet?

                        Hoppas ni inte tycker att jag har kapat tråden, det handlar dock om att komma tillrätta med frihjulsproblemet, som även jag lider av.

                        Cheers!
                        Martin

                          mars 31, 2008 at 20:24 #119859

                          Angående motorolja i 99/og900 lådan så TROOOOOOOOOOOOOR jag det har mer med oljepriset än funtionen. Sen funkar ÄVEN 99/og900 lådorna också mycket BRA med QS Q5 SAE75 oljan.
                          Ta en koll med de folk som skruvar 99/900 lådor UTANFÖR saab vad de har för åsikt om motorolja i lådan.

                          För V4an står det i Verkstadshandboken EP80 (alt 75) enligt API GL-4 eller GL-5
                          GL4 e GL5=EP tillsatser=hypoiodolja.

                          Sen jag har igentligen inget för att göra reklam för QS Q5 SAE75 oljan.
                          Vet bara att den funkar med frihjul + synkringrna mm.
                          + som jag skrivit tidigare frihjulet är känsligt för oljan.
                          Finns säkert ett gäng olje fabrikat som funkar också, gäller bara hitta vilka.

                          Sen varför hälla i motorolja i lådan när det finns en olja som är avsädd för växellådor + som många testat och funkar kalas?

                          Så 1 för frihjulsproblem.
                          Är oljan äcklig i lådan skölj lådan med disel/forgen.
                          Häll i QS olja.
                          Är ni riktig petiga häll i motorolja som sköljer ut diselen.

                          Funkar nu frihjulet är det fritt fram hälla i vad fa… som hälst i lådan som har rätt klassing.

                          Funkar inte frihjulet fast tvätting och QS olja.
                          Nu är det bara riva och felsöka som gäller.
                          Finns ett par anleingar till att frihjulet inte funkar.
                          1. Riksskitig låda, med andra ord man får inte bort ski.. genom själning med typ disel.
                          2. Bussingen i ända på vevaxelen är slut(axen vobblar runt)
                          3. lagert bakom frihjulet är slut, huvudaxen dansar kangkang i lådan.
                          4. Frihjulet är trasigt, rätt ovanligt.

                          Så om igen byt olja till QSen, förhållandevis bilig test.

                          EDIT:
                          Viskositet motor kontra transemtionolja, se
                          http://www.smorjteknik.se/viskositet.html

                        Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.