Glöm inte rösta i EU-valet 25/5

Forum / Övrigt / Off Topic / Glöm inte rösta i EU-valet 25/5

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare

Nu på söndag, den 25:e maj, är det EU-val. Varför inte glida ner till vallokalen med fin-Saaben? 🙂

EU kan tyckas vara dumt, tråkigt och irrelevant, men faktum är att EU påverkar oss i högsta grad. Över hälften av alla beslut i kommun och landsting fattas efter beslut i Europaparlamentet.

En annan viktig orsak till att rösta, det är för att motverka de högerextrema och främlingsfientliga krafter som är på frammarsch i Europa. I Grekland har nazister kommit till makten genom Gyllene Gryning. I Ungern finns fascistiska Jobbik, i Danmark har Dansk Folkeparti vuxit starkt, i Frankrike går högerextrema Front National framåt osv osv.

Även Sverige är hotat genom främlingsfientliga Sverigedemokraterna (som lär samarbeta med tidigare nämnda högerextrema partier i EU). Det här kan vi motverka, genom att rösta den 25:e maj.

Avslutningsvis, ett litet klipp från Magnus Betnér om EU-valet: https://www.youtube.com/watch?v=uZqqaaSvMBk

maj 23, 2014 kl. 08:53 #175787

Kan vi inte få slippa politik på Saabklubbens forum?

/B

bengt@akesson-motorsport.se

maj 23, 2014 kl. 08:58 #175791

@Bengt Åkesson wrote:

Kan vi inte få slippa politik på Saabklubbens forum?

All politik eller bara politik som inte berör vårt bilintresse (viewtopic.php?f=36&t=38188)?

Har inte sett något här som säger att vi inte ska diskutera politik i ”Off Topic”. Min avsikt var främst att trycka för att man ska rösta. Inte vem man ska rösta på (dock vem man inte ska rösta på).

maj 23, 2014 kl. 09:23 #175794

Att diskutera politiska åsikter hör inte hemma här, såvida det inte är direkt kopplat till fordonshobbyn, men Sulos inlägg är samhällsinformation. Anser jag. Ska glida till vallokalen i Bimsan i em. :race

96 V4 1975 ”Bollen”

maj 23, 2014 kl. 11:50 #174347

Hej
              Har man sagt A så får man säga B. Vilket parti är det bästa för fordonshobbyn?
              Rune Falk

maj 23, 2014 kl. 12:15 #174343

Sulo

Du har ju faktiskt framfört ganska tydligt vilka du inte anser ska få några röster. Vilket jag anser är helt fel att göra på denna sida. Lika fel som att hoppa på homosexuella eller andra dumma påhopp som kan vara kränkande

Stryk detta i ditt inlägg så att det bara handlar om att komma ihåg att gå att rösta.

Alla har rätt att rösta på vilket parti de vill. Saabklubben ska ej bry sig i detta om det inte drabbar klubben i sig negativt.

Fredrik

maj 23, 2014 kl. 14:19 #174313

Avhåller mig från att tala om vad man inte skall rösta på respektive rösta på. Däremot håller jag helt med om att man bör och (skall) rösta.
                  Därmed anser jag att det inte är politik, utan endast en uppmaning att hedra demokratin/folkstyret och det den står för.

Vi bor i en del av världen där rätten att få rösta tas för självklar. I andra delar av världen jagas, fängslas, torteras och dödas människor för något vi tar för självklart.
                  För några år sedan, 2012, övervakade jag (givetvis tillsammans med andra) ett val i Kosovo där Serber boende i Kosovo gavs möjlighet att rösta i de Serbiska valen.
                  Ett val som in i det sista var osäkert. En bra lärdom om att inte ta rätten att rösta för självklart. Kosovo ligger bara några timmar bort från oss.

Vi har kämpat för vår rösträtt. Andra har mycket kvar innan de ens får säga vad de tycker. Din rätt att rösta har inte varit självklar, ta den inte för självklar. Rösta! Varje röst räknas!

maj 23, 2014 kl. 19:40 #175816

Håller med Bengt till fullo! Låt oss se till att klara av SAABklubbens problem i stället för att diskutera Europas problem.
                    Politik hör inte hemma i vår klubb, det kan nog var och en att klara av själva.

maj 24, 2014 kl. 10:28 #175830

Citat webmaster:
                      ”En annan viktig orsak till att rösta, det är för att motverka de högerextrema och främlingsfientliga krafter som är på frammarsch i Europa. I Grekland har nazister kommit till makten genom Gyllene Gryning. I Ungern finns fascistiska Jobbik, i Danmark har Dansk Folkeparti vuxit starkt, i Frankrike går högerextrema Front National framåt osv osv.” slut citat.

Nu är du j*vligt långt ut på hal is mr. webmaster!!

I en demokrati har man rätt att rösta, och att kalla SD samt DF för Nazister, samt att de skall tystas ned
                      är att likställa med kommunism och eller Anti-demokratiskt agerande!!
                      Varför ger du dig inte på den autonoma vänstern/revolutionära fronten som defakto misshandlar bulgariska gästarbetare i Sthlm
                      och slår sönder privatpersoners bostäder pga annan åsikt?!?!!!

Nej, det skall inte förekomma politik på SSK forum enligt era forumsregler-
                      men eftersom du initierar ett inlägg med hur man skall tysta ned vissa grupper
                      förbehåller jag mig rätten att motagera verbalt, dvs yttrandefriheten!

Ni kommer säkert att cencurera detta inlägg precis som man gör i Sverige annars i press/TV mm
                      men jag screendumpar detta för att ha ett underlag som bekräftar den sjuka och demokrati-avecklande farsot som drar fram
                      över ett land, som ÖPPET låter sig stjälas!

/B

maj 24, 2014 kl. 11:15 #175832

Först och främst, det finns inget i reglerna för Saabklubbens forum (viewtopic.php?f=43&t=1658) som säger att vi inte får diskutera politik. Om det är någon sedan tidigare outtalad regel så känner jag inte till den. Bara härom veckan postades här ett inlägg om att påverka politikernas syn på veteranhobbyn (viewtopic.php?f=36&t=38188).

Jag startade denna tråd främst för att påminna folk här om att gå och rösta den 25:e. Det är många svenska som inte vet/tror att EU påverkar oss, vilket märktes tydligt vid det förra EU-valet då knappt varannan svensk röstade.

Den främsta orsaken till att man ska rösta, enligt mig, är att motverka de högerextrema krafterna som vinner mark ute i Europa. Därav inkluderingen av detta i mitt ursprungliga inlägg. Sverigedemokraterna är ett högerextremt, främlingsfientligt och fascistiskt parti. Om man inte ser det så beror det på ignorans eller okunskap.

Här är några länktips i ämnet:

http://www.dn.se/debatt/sverigedemokraterna-ar-ett-fascistiskt-parti/
                        http://www.aftonbladet.se/kultur/article12542265.ab

Jag tänker inte censurera något inlägg eller låta SD få någon offerkofta här. Att det endast är vänsterextremister som motverkar SD är nonsens. Tusentals vanliga svenskar har gått man ur huse under pågående valkampanj för att protestera och vända ryggen till SD och visa att fascismen inte hör hemma i Sverige.

För att få lite Saab-relevans i detta inlägg så vill jag avsluta med ett citat från Olof Palme, som var känd för att köra Saab. Detta citat är snart 50 år gammalt (1965), men det är högst relevant och aktuellt än idag.

En människas hudfärg, ras, språk och födelseort har ju ingenting med mänskliga kvaliteter att göra. Att gradera människor med sådan måttstock står i bjärt kontrast till principen om människors lika värde. Men den är skamligt enkel att ta till för den som känner sig underlägsen – på arbetsplatsen, i sällskapslivet, i konkurrensen om flickan eller pojken.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=mcwW2f_GefA

maj 24, 2014 kl. 11:35 #175834

Ta bort inlägget någon som kan då! Denna diskussion hör inte hemma på på ett forum för gamla Saabar. När politiken är inne och trampar på vårt område, men inte annars.

maj 24, 2014 kl. 12:10 #175835

Sulo menade bara väl med att påminna oss men tyvärr blev tråden lite tråkig, så jag kan nog hålla med om att ta bort den.

96 V4 1975 ”Bollen”

maj 24, 2014 kl. 13:28 #175838

citat: 1: Sverigedemokraterna är ett högerextremt, främlingsfientligt och fascistiskt parti. Om man inte ser det så beror det på ignorans eller okunskap.
                              2: Att det endast är vänsterextremister som motverkar SD är nonsens. Tusentals vanliga svenskar har gått man ur huse under pågående valkampanj för att protestera och vända ryggen till SD och visa att fascismen inte hör hemma i Sverige.
                              slut citat

Då har du kapitalt missat hur Sverige ser ut idag-
                              hur kan detta vara SD:s fel när det ÄR alliansen som sitter vid makten?

På vilket sätt är SD högerextremt, det förklarade du inte heller!
                              Att sedan referera/länka till en ren sosse/sensations-blaska som AF kan ju inte bli mer vinklat.

Att hela Storbritanien, Tyskland & Danskarna mm. skakar på huvudet åt det som sker i Svea Rike, gör det dem till fascister också?
                              Nej, dina ”Vanliga svenskar” som STÖR hotar och försvårar för ett parti har ingen respekt för demokrati, det är bara ett faktum.

maj 24, 2014 kl. 15:19 #175842

Att ni orkar, lägg ner detta. Gå o rösta imorgon och gör er röst hörd.

//Björn

Björn
                                Västerås
                                Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
                                Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
                                Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

maj 24, 2014 kl. 15:58 #175844

Jag håller med Sulo.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Ämnet ”Glöm inte rösta i EU-valet 25/5” är stängt för nya svar.