Grenrör 900S -93

Forum Modellspecifika forum OG900 Grenrör 900S -93

• Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2014-06-01 18:29 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    ingemargavle
    Deltagare

Grenröret har en spricka och skall bytas ut. (se köpes)
    900S 16v -93
    Vad jag sett så verkar det inte finnas några nya att köpa så från vilka bilar går det att plocka ett lämpligt grenrör och skiljer det mellan lättrycks och fulltrycksturbos?

turbocab
    Deltagare

Jag köpte helt nytt över disk för kanske 5-6 år sen, men det kanske är kört nu? Det var skitdyrt…. Jag är lite osäker på 1984, men 1985 till 1993 T16 funkar, lätttryck/fullturbo är identiska. Så du har mkt att välja på troligen. Bör inte vara några problem hitta ett? Går även byta med motorn i, med reservation för att grenrörsbultar bråkar och går och av och ställer till det nåt för djävligt. Men folk här vet även hur man går tillväga då ifall problemet uppstår.

Mr_SunBear
    Deltagare

Finns grenrör på bildelsbasen de som haft det lättast i livet är ju en 900S med tanke på sprickor då.

//Björn
    http://www.garaget.org/Mr_SunBear

andreas1
    Deltagare

Sitter ett grenrör från en 91a s på min t16 84 så det är nog samma på precis alla.

turbolamko
    Deltagare

Hej!

Vill bara påminna om att grenrören på T16 med Garrett och Mitsubishi skiljde något, fick erfara detta då när jag köpte ny packning från grenröret till turbon, trodde att jag hade en Mitsubishi turbo då min är en 1991 men visste då inte att USA bilarna har Garrett istället. Och packningen som är för Mitsubishiturbon var för liten för grenröret på min bil, så de skiljer där tyvärr… 🙁

Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

saabaero
    Deltagare

@TurboLamko wrote:

Hej!

Vill bara påminna om att grenrören på T16 med Garrett och Mitsubishi skiljde något, fick erfara detta då när jag köpte ny packning från grenröret till turbon, trodde att jag hade en Mitsubishi turbo då min är en 1991 men visste då inte att USA bilarna har Garrett istället. Och packningen som är för Mitsubishiturbon var för liten för grenröret på min bil, så de skiljer där tyvärr… 🙁

Då har du nog fått fel packning.
    Mitsuturbon på og900 har samma fläns som Garrett, dvs den gamla ”T3-flänsen”

Det kan lätt bli fel eftersom det på 9000 finns både stora och lilla flänsen både till Garrett och Mitsubishi.

Även det gamla og900 grenröret finns med den lilla T25 flänsen men dessa har aldrig funnits på produktionsbilar så det bara ett fåtal protypgrenrör med den flänsen. Dom är så ovanliga att man knappast behöver bekymra sig för det i jakten på ett grenrör.

skumberg
    Deltagare

speedparts har ett nytt grenrör, men de är ett extraktor så kanske inte intressant för dig, men bifogar en länk iaf 🙂

http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/motor/avgassystem/grenror/sportgrenror-t3.html

ingemargavle
    Deltagare

Ja det extraktorgrenröret ser läckert ut. Fast på en 900s med aut och i övrigt original är det lite överkurs med ett sånt på min bil…

Mr_SunBear
    Deltagare

Jag har ett liggandes, blästrat och målat i silver. Dock finns det ett märke/spricka. Vet dock inte om det är genomgående el om det ens är en spricka.

//Björn
    http://www.garaget.org/Mr_SunBear

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng