Hackar vid jämn gas

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hackar vid jämn gas

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hackar vid jämn gas

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 16, 2013 at 20:28 #26290

      Luxen, en 900 T16 -84, har börjat bete sig konstigt. När jag kör med jämn, lätt gas går bilen väldigt orent och hackar och rycker. När jag trampar ur vid körning dör nästan alltid motorn så vid en långsam växling är det kört. Gör den inte det så går varvräknaren nästan ner i botten innan den går upp på tomgångsvarv igen. Vid acceleration går den fint och jämnt. Jag har inte upplevt det när motorn är kall. Problemet uppstår alltså bara när motorn belastas, inte på tomgång (vad jag har märkt i alla fall). Ska försöka hinna ta en tur och känna efter i veckan om jag upptäcker något mer symtom.

      Någon som har en aning om var jag ska börja felsöka? Bränsletillförsel, tändning, något läckage etc? Jag kan inget om motorer men ska jag kan få hjälp och då kan det vara bra om jag har några förslag eller så.

      99 1969
      9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
      Tidigare: 900 T16 LUX 1984

        september 16, 2013 at 20:42 #196591

        Jag skulle prova med att byta tändstift till att börja med, om det inte hjälper så skulle jag ta en titt på fördelarlocket efter sprickor på insidan, ja det finns en del enkla felsökningar man kan göra innan man går vidare med större ingrepp.

        Kan även vara tändningen som kan behöva ställas in, nya tändkablar kan ju också vara bra att köpa medans det går och byta mot helt nya fräscha, är ju inga jättedyra grejer och helt klart värt om man vill försäkra sig i framtiden också att man har nya tänddelar.

        Lycka till 🙂

        Bilar:
        2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
        Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
        Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

          september 16, 2013 at 20:47 #196592

          Tack! Jag ska kolla över tänddelarna vid tillfälle så får vi se om jag upptäcker något.

          99 1969
          9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
          Tidigare: 900 T16 LUX 1984

            september 16, 2013 at 21:10 #196593

            Bästa tipset är att plocka ur o kolla på tändstiften, dom kan säga jättemycket om en motor. Om du nu inte vet vad som säger vad så fota o lägg ut bilder här så går det nog snabbt o rätta till dina problem.

              september 16, 2013 at 21:28 #196595

              Tack, tack! Jag skriver här så fort det händer något.

              99 1969
              9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
              Tidigare: 900 T16 LUX 1984

                oktober 3, 2013 at 20:55 #196725

                Det har varit en del annat så jag har inte skrivit här, men jag har å andra sidan inte hunnit ägna bilen så mycket tid heller. Bilen står ute utan närhet till bra belysning så det begränsar mig lite.

                Det som i alla fall har hänt sen sist är att bilen började gå dåligt en dag (bluddrade vid viss belastning) för att sedan gå dåligt hela tiden. Nu startar den, men går så illa att den stannar ganska omgående. Jag har bytt tändstift. De gamla var svartsotiga. Då går den för fett, va? Har inte hunnit göra nåt mer.

                På Saabklubbens forum var det en som skrev att han upplevt samma problem och att det då var luftmassemätaren. Vad tror ni om det?

                99 1969
                9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
                Tidigare: 900 T16 LUX 1984

                  oktober 4, 2013 at 07:28 #196728

                  Detta är inte heller helt omöjligt, men innan du går vidare så rekommenderar jag även att du tar en titt på fördelarlocket inuti och tittar efter eventuella sprickor. Minsta lilla spricka kan göra att bilen inte går bra alls…

                  Bilar:
                  2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                  Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                  Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                    oktober 4, 2013 at 08:53 #196729

                    Kollat fördelarlocket och det är helt.

                    99 1969
                    9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
                    Tidigare: 900 T16 LUX 1984

                      maj 8, 2014 at 05:51 #198029

                      För avsluta denna tråd: Nu är våren här och jag har bytt luftmassamätaren och bilen går perfekt! Skönt! Fick dock nedslag på besiktningen på missljud i främre hjullager så det blev lite smolk i glädjebägaren. Men bilen går!

                      99 1969
                      9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
                      Tidigare: 900 T16 LUX 1984

                        maj 8, 2014 at 15:15 #198030

                        Härligt, gött att den gamle Luxen är tillbaka!

                        hjullager fram: Själva hjulspindeln måste ju loss och lagret pressas ur/pressa i. Inte helt jättekul på og900 men vilken verkstad som helst bör kunna lösa det utan några jätteproblem. Jag vet inte hur det är med tillgänglighet på lager fram, men bör finnas, kanske köpesannons på Saabklubben. Det var nån bil det var mkt svårt till, men jag tror det var ännu tidigare bilar.

                          maj 8, 2014 at 15:50 #198031

                          900 ska ha samma framhjulslager 1981-1993

                            maj 9, 2014 at 06:43 #198035

                            Härligt, gött att den gamle Luxen är tillbaka!

                            hjullager fram: Själva hjulspindeln måste ju loss och lagret pressas ur/pressa i. Inte helt jättekul på og900 men vilken verkstad som helst bör kunna lösa det utan några jätteproblem. Jag vet inte hur det är med tillgänglighet på lager fram, men bör finnas, kanske köpesannons på Saabklubben. Det var nån bil det var mkt svårt till, men jag tror det var ännu tidigare bilar.

                            Ja det är riktigt gött! Framhjulslager finns det av olika kvalitetsgrader så det borde inte vara några problem. Jag och Stefan med T8 Specialen tänkte försöka byta själva. Vi brukar ha arbetsfördelningen att jag skapar problem och han löser dem… Eventuellt får vi väl ta spindelhuset till verkstad om vi inte får ut lagret. Jag hjälpte förresten Stefan att ta ut innertaket på T8:an. Tyget hade släppt i bakkant men han har limmat det nu med gott resultat.

                            99 1969
                            9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
                            Tidigare: 900 T16 LUX 1984

                              maj 9, 2014 at 06:58 #198036

                              Finns annons här med hjulspindlar med nya lager i också om det kan vara något så får man det gjort hyffsat smidigt 😉

                              viewtopic.php?f=22&t=3527

                              Bilar:
                              2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                              Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                              Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                                maj 9, 2014 at 09:25 #198037

                                Tack för tipset! Ska fundera på det!

                                99 1969
                                9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
                                Tidigare: 900 T16 LUX 1984

                                  maj 9, 2014 at 11:55 #198040

                                  @Bilspanaren wrote:

                                  Tack för tipset! Ska fundera på det!

                                  Köp!

                                  är ju Peter-finish på dom. nästan bättre än nytt!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.