Hackar vid jämn gas
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hackar vid jämn gas
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hackar vid jämn gas
- Detta ämne har 16 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-11 10:05 av joh900.
-
FörfattareInlägg
-
september 16, 2013 at 20:28 #26290
Luxen, en 900 T16 -84, har börjat bete sig konstigt. När jag kör med jämn, lätt gas går bilen väldigt orent och hackar och rycker. När jag trampar ur vid körning dör nästan alltid motorn så vid en långsam växling är det kört. Gör den inte det så går varvräknaren nästan ner i botten innan den går upp på tomgångsvarv igen. Vid acceleration går den fint och jämnt. Jag har inte upplevt det när motorn är kall. Problemet uppstår alltså bara när motorn belastas, inte på tomgång (vad jag har märkt i alla fall). Ska försöka hinna ta en tur och känna efter i veckan om jag upptäcker något mer symtom.
Någon som har en aning om var jag ska börja felsöka? Bränsletillförsel, tändning, något läckage etc? Jag kan inget om motorer men ska jag kan få hjälp och då kan det vara bra om jag har några förslag eller så.
99 1969
9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
Tidigare: 900 T16 LUX 1984september 16, 2013 at 20:42 #196591Jag skulle prova med att byta tändstift till att börja med, om det inte hjälper så skulle jag ta en titt på fördelarlocket efter sprickor på insidan, ja det finns en del enkla felsökningar man kan göra innan man går vidare med större ingrepp.
Kan även vara tändningen som kan behöva ställas in, nya tändkablar kan ju också vara bra att köpa medans det går och byta mot helt nya fräscha, är ju inga jättedyra grejer och helt klart värt om man vill försäkra sig i framtiden också att man har nya tänddelar.
Lycka till 🙂
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)september 16, 2013 at 20:47 #196592Tack! Jag ska kolla över tänddelarna vid tillfälle så får vi se om jag upptäcker något.
99 1969
9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
Tidigare: 900 T16 LUX 1984september 16, 2013 at 21:28 #196595Tack, tack! Jag skriver här så fort det händer något.
99 1969
9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
Tidigare: 900 T16 LUX 1984oktober 3, 2013 at 20:55 #196725Det har varit en del annat så jag har inte skrivit här, men jag har å andra sidan inte hunnit ägna bilen så mycket tid heller. Bilen står ute utan närhet till bra belysning så det begränsar mig lite.
Det som i alla fall har hänt sen sist är att bilen började gå dåligt en dag (bluddrade vid viss belastning) för att sedan gå dåligt hela tiden. Nu startar den, men går så illa att den stannar ganska omgående. Jag har bytt tändstift. De gamla var svartsotiga. Då går den för fett, va? Har inte hunnit göra nåt mer.
På Saabklubbens forum var det en som skrev att han upplevt samma problem och att det då var luftmassemätaren. Vad tror ni om det?
99 1969
9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
Tidigare: 900 T16 LUX 1984oktober 4, 2013 at 07:28 #196728Detta är inte heller helt omöjligt, men innan du går vidare så rekommenderar jag även att du tar en titt på fördelarlocket inuti och tittar efter eventuella sprickor. Minsta lilla spricka kan göra att bilen inte går bra alls…
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)oktober 4, 2013 at 08:53 #196729Kollat fördelarlocket och det är helt.
99 1969
9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
Tidigare: 900 T16 LUX 1984maj 8, 2014 at 05:51 #198029För avsluta denna tråd: Nu är våren här och jag har bytt luftmassamätaren och bilen går perfekt! Skönt! Fick dock nedslag på besiktningen på missljud i främre hjullager så det blev lite smolk i glädjebägaren. Men bilen går!
99 1969
9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
Tidigare: 900 T16 LUX 1984Härligt, gött att den gamle Luxen är tillbaka!
hjullager fram: Själva hjulspindeln måste ju loss och lagret pressas ur/pressa i. Inte helt jättekul på og900 men vilken verkstad som helst bör kunna lösa det utan några jätteproblem. Jag vet inte hur det är med tillgänglighet på lager fram, men bör finnas, kanske köpesannons på Saabklubben. Det var nån bil det var mkt svårt till, men jag tror det var ännu tidigare bilar.
maj 9, 2014 at 06:43 #198035Härligt, gött att den gamle Luxen är tillbaka!
hjullager fram: Själva hjulspindeln måste ju loss och lagret pressas ur/pressa i. Inte helt jättekul på og900 men vilken verkstad som helst bör kunna lösa det utan några jätteproblem. Jag vet inte hur det är med tillgänglighet på lager fram, men bör finnas, kanske köpesannons på Saabklubben. Det var nån bil det var mkt svårt till, men jag tror det var ännu tidigare bilar.
Ja det är riktigt gött! Framhjulslager finns det av olika kvalitetsgrader så det borde inte vara några problem. Jag och Stefan med T8 Specialen tänkte försöka byta själva. Vi brukar ha arbetsfördelningen att jag skapar problem och han löser dem… Eventuellt får vi väl ta spindelhuset till verkstad om vi inte får ut lagret. Jag hjälpte förresten Stefan att ta ut innertaket på T8:an. Tyget hade släppt i bakkant men han har limmat det nu med gott resultat.
99 1969
9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
Tidigare: 900 T16 LUX 1984maj 9, 2014 at 06:58 #198036Finns annons här med hjulspindlar med nya lager i också om det kan vara något så får man det gjort hyffsat smidigt 😉
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)maj 9, 2014 at 09:25 #198037Tack för tipset! Ska fundera på det!
99 1969
9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
Tidigare: 900 T16 LUX 1984@Bilspanaren wrote:
Tack för tipset! Ska fundera på det!
Köp!
är ju Peter-finish på dom. nästan bättre än nytt!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.