Handbroms som inte tar.
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Handbroms som inte tar.
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Handbroms som inte tar.
- Detta ämne har 15 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2015-07-28 16:47 av
John Ahlberg, Vallentuna.
-
FörfattareInlägg
-
Hej
Har renoverat bromsarna bak, men får inte handbromsen att ta som den ska.
Backar, vajer ,är nya . Vad jag se sitter det som det ska. Har justerat in det både bak och fram men den tar högst upp och inte med full kraft.
Jag har inte bytt justerskruv och justerbläcken.
Fotbromsen verkar ta som den ska. Vad är fel ?
Bifogar bild
MattiasAttachments:
maj 30, 2015 at 13:46 #374703Är vajrarna sträckta? Om inte hjälper det inte hur väl backarna är justerade, och fotbromsen funkar ju ok
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Hej
Ja vajrarna är sträckta. Det ja funderar över är varför den främre backen trycks ut mycket mer än den bakre backen när jag drar i handbromsen. Känns inte riktigt rätt? Men jag kan inte hitta att det skall vara monterat på något annat sätt.
Jag har bara en cm med gängor kvar på vajrar att justera och det känns inte som det är där problemet ligger.
mattiasHej eftersom jag renoverar bromsar för första gången så hänger jag inte riktigt med på vad du menar. Menar du att Hävarmen i trumman ska peka framåt på bilen? Menar du då att jag har justerat vajern för hårt eftersom Hävarmen inne itrumman pekar bakåt redan då jag har släppt handbromsen?
Jag är Nybörjare på detta så alla tips mottages.
MattiasJag ska försöka förklara lite bättre, åtdragna ska armarna som vajern sitter i peka mot varandra, alltså i 90graders vinkel mot bromsskölden. När du släppt bromsen ska de peka lite bakåt, men innan du justerar vajrarna måste du justera bromsbackarna med den koniska skruven, om bromsbackarna är rätt justerade ska inte hävarmarna kunna gå för långt fram, gör dom det är antingen bromsbackarna för slitna eller hävarmarna för slitna, det finns tyvärr ingen bra bild på detta i verkstadshandboken, men jag rekomenderar alla v4-nybörjare att skaffa en VHB . Fråga gärna igen.
Med vänlig hälsning matsHej
Tack för tipsen och instruktionen.
Jag har införskaffat VHB sedan tidigare ska nu sätta mig och lus läsa den.
För att sedan se om jag hinner börja om från början imorgon med justeringen och se vad som händer.
Är det vanligt att justerbläcken blir slitna så att de behöver bytas?
För att trumman inte ska gå runt får jag justera ut Max trots att det är nya backar. Bör jag byta justerskruv och bläcken då ?
MattiasHej taga1975
Kan den här bilden hjälpa till?
Obs hur handbromsstaget är vänt mellan backarna.Pelle i Härnösand
Pelle i Härnösand
Attachments:
juni 2, 2015 at 09:29 #374880i slutändan brukar ju allt bero på slitna trummor…………….Det är ju inte meningen man ska behöva ändra på konstruktionen för att få broms utan ska man göra det rätt så får man ju limma med överdimensionsbelägg som radieslipas till trummorna.
Ska behöva, nejvisst, men om trummorna håller ett tag till med en sådan lösning så varför inte? Själv finner jag en viss, pervers njutning i att få ihop det med minimalt med nya delar och maximalt med hpd. 😎
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”juli 28, 2015 at 13:34 #377331Hade samma problem på min tävlingsbil,Kom underfull med att dom belägg dom säljer är till bmc, stommarna är
lite mindre det är därför att man måste tjustera nästan alt!!!!!
Skaffa original bromsband och nita om på original stommar så är bekymren borta. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.