Handbroms som inte tar.

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Handbroms som inte tar.

  • Detta ämne har 15 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2015-07-28 16:47 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #374698
    taga1975
    Deltagare

    Hej
    Har renoverat bromsarna bak, men får inte handbromsen att ta som den ska.
    Backar, vajer ,är nya . Vad jag se sitter det som det ska. Har justerat in det både bak och fram men den tar högst upp och inte med full kraft.
    Jag har inte bytt justerskruv och justerbläcken.
    Fotbromsen verkar ta som den ska. Vad är fel ?
    Bifogar bild
    Mattias

    Bilagor:
    #374703
    Janne Hagnell
    Moderator

    Är vajrarna sträckta? Om inte hjälper det inte hur väl backarna är justerade, och fotbromsen funkar ju ok

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #374705
    taga1975
    Deltagare

    Hej
    Ja vajrarna är sträckta. Det ja funderar över är varför den främre backen trycks ut mycket mer än den bakre backen när jag drar i handbromsen. Känns inte riktigt rätt? Men jag kan inte hitta att det skall vara monterat på något annat sätt.
    Jag har bara en cm med gängor kvar på vajrar att justera och det känns inte som det är där problemet ligger.
    mattias

    #374708
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Slitna hävarmar till handbroms?

    /B

    #374716

    Är det rätt tjocklek på beläggen?

    #374720
    taga1975
    Deltagare

    Hej
    ja det är rätt tjocklek på beläggen.
    Kan man se om hävarmarna är slitna ? Finns det något mått på dem så att man mäta dem och se om de har slitits ner.
    Andra idéer?
    Mattias

    #374760
    sonettlll
    Deltagare

    När handbromsen är åtdragen ska hävarmarna peka rakt in, när man släppt bromsen, ska de peka bakåt.pekar de frammåt tappar man kraft. Mats

    #374781
    taga1975
    Deltagare

    Hej eftersom jag renoverar bromsar för första gången så hänger jag inte riktigt med på vad du menar. Menar du att Hävarmen i trumman ska peka framåt på bilen? Menar du då att jag har justerat vajern för hårt eftersom Hävarmen inne itrumman pekar bakåt redan då jag har släppt handbromsen?
    Jag är Nybörjare på detta så alla tips mottages.
    Mattias

    #374784
    sonettlll
    Deltagare

    Jag ska försöka förklara lite bättre, åtdragna ska armarna som vajern sitter i peka mot varandra, alltså i 90graders vinkel mot bromsskölden. När du släppt bromsen ska de peka lite bakåt, men innan du justerar vajrarna måste du justera bromsbackarna med den koniska skruven, om bromsbackarna är rätt justerade ska inte hävarmarna kunna gå för långt fram, gör dom det är antingen bromsbackarna för slitna eller hävarmarna för slitna, det finns tyvärr ingen bra bild på detta i verkstadshandboken, men jag rekomenderar alla v4-nybörjare att skaffa en VHB . Fråga gärna igen.
    Med vänlig hälsning mats

    #374795
    taga1975
    Deltagare

    Hej
    Tack för tipsen och instruktionen.
    Jag har införskaffat VHB sedan tidigare ska nu sätta mig och lus läsa den.
    För att sedan se om jag hinner börja om från början imorgon med justeringen och se vad som händer.
    Är det vanligt att justerbläcken blir slitna så att de behöver bytas?
    För att trumman inte ska gå runt får jag justera ut Max trots att det är nya backar. Bör jag byta justerskruv och bläcken då ?
    Mattias

    #374824
    hup213
    Deltagare

    Hej taga1975

    Kan den här bilden hjälpa till?
    Obs hur handbromsstaget är vänt mellan backarna.

    Pelle i Härnösand

    Pelle i Härnösand

    Bilagor:
    #374836
    sabbe
    Deltagare

    På bilden ser armarna olika slitna ut där bromsbacken skall ligga an.
    Jag har fyllt i ”gropen” med svetsen för att få större hävarm.
    Det går även att svets på backarnas anligg vid justerskruven eller köpa längre kilar (nr 9 på bilden).

    Sabbe

    #374874
    stefan
    Deltagare

    i slutändan brukar ju allt bero på slitna trummor…………….Det är ju inte meningen man ska behöva ändra på konstruktionen för att få broms utan ska man göra det rätt så får man ju limma med överdimensionsbelägg som radieslipas till trummorna.

    #374880
    Janne Hagnell
    Moderator

    i slutändan brukar ju allt bero på slitna trummor…………….Det är ju inte meningen man ska behöva ändra på konstruktionen för att få broms utan ska man göra det rätt så får man ju limma med överdimensionsbelägg som radieslipas till trummorna.

    Ska behöva, nejvisst, men om trummorna håller ett tag till med en sådan lösning så varför inte? Själv finner jag en viss, pervers njutning i att få ihop det med minimalt med nya delar och maximalt med hpd. 😎

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #377331
    skyttfallet
    Deltagare

    Hade samma problem på min tävlingsbil,Kom underfull med att dom belägg dom säljer är till bmc, stommarna är
    lite mindre det är därför att man måste tjustera nästan alt!!!!!
    Skaffa original bromsband och nita om på original stommar så är bekymren borta.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng