Hastighetsmätare på 84:a

Forum Modellspecifika forum 90/99 Hastighetsmätare på 84:a

  • Detta ämne är tomt.
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #499326
    Finn Olsen
    Deltagare

    Hej alla,
    När jag förra veckan körde hem min nyinköpta 99:a av 84års modell, uppmärksammade jag att hastighetsmätaren betedde sig konstigt.
    Den hängde inte riktigt med när farten ökade och när den ”kom ifatt” vid 90kmh och jag saktade in, så hängde sig nålen på 90!
    Den stod kvar där hela vägen hem. Dagen efter stod den på noll igen.
    Förmodar att felet sitter i mätaren, men det vore bra med expertråd innan jag börjar felsöka!
    Är det någon som har varit utför detta och vet var felet sitter?
    Mvh
    Finn Olsen

    #499330
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Hej. Ett vanligt förekommande fel. Den verkstad jag anlitade förklarade det med att olja troligen hade dragits med upp från växellådan via hastighetsmätarvajern. Alternativen är väl att skölja ren den befintliga hastighetsmätaren (mätartavla/vägmätare torra) eller att hitta en fungerande begagnad hastighetsmätare. Räkna med att byta wire också, sådan finns hos SSK Reservdelar AB. Börja med att använda bilen. Ibland börjar mätaren fungera igen som det ska efter ett antal mil. Lycka till med din nyinköpta bil. Saab 99 är trevliga bilar. Mvh Bengt

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 3 veckor sedan av .
    #499344
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Jag kan tillägga att nålen brukade gå tillbaka till noll om jag lade i backen och backade några meter. Helt ovetenskapligt utan bara en känsla är att hastighetsmätaren lättare fastnade när bilen stått parkerad i starkt solsken varma dagar. Mvh Bengt

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #499354
    Finn Olsen
    Deltagare

    Hej o tack för responsen!
    Bilen har stått still sedan 2005, visserligen i ett varmgarage men har det kommit upp olja så har den säkert stelnat med tiden.
    Tror jag skall börja med enklaste vägen, att köra bilen ett tag och se om det rättar till sig, men det blir inte förrän till våren.
    Ha det bra!
    /Finn

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #499418
    Lsoderlund
    Deltagare

    Skulle nog vilja säga att det är tvärt om, att det är avsaknad av smörjmedel i endera mätarhuset eller vajern. Lättast är väl att plocka ut instrumentklustret och koppla på en borrmaskin/skruvdragare och låta den mata direkt på mätarhuset, då ser du ju snabbt om det där mätaren eller vajern som felar.

    Mätarna börjar ju blir gamla nu, och att de skulle börja fela är ju inte helt otroligt. Dock lätta konstruktioner som man kan fixa själv, men gäller att man är stadig på hand och använder rätt verktyg och smörjmedel.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

    Skämsbil:
    Audi A6 Avant

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #499888
    poulle
    Deltagare

    Har en ny mätare i orginalkartong!

    #499897
    adamz
    Deltagare

    Hej!
    När vajern tvinnar upp sig ”hackar” nålen och kan häkta upp sig. Det är min erfarenhet i sammanhanget
    God Fortsättning
    Adam Zdunek

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng