Hastighetsmätare på 84:a
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Hastighetsmätare på 84:a
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Hastighetsmätare på 84:a
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
december 6, 2022 at 16:57 #499326
Hej alla,
När jag förra veckan körde hem min nyinköpta 99:a av 84års modell, uppmärksammade jag att hastighetsmätaren betedde sig konstigt.
Den hängde inte riktigt med när farten ökade och när den “kom ifatt” vid 90kmh och jag saktade in, så hängde sig nålen på 90!
Den stod kvar där hela vägen hem. Dagen efter stod den på noll igen.
Förmodar att felet sitter i mätaren, men det vore bra med expertråd innan jag börjar felsöka!
Är det någon som har varit utför detta och vet var felet sitter?
Mvh
Finn Olsendecember 6, 2022 at 19:00 #499330Hej. Ett vanligt förekommande fel. Den verkstad jag anlitade förklarade det med att olja troligen hade dragits med upp från växellådan via hastighetsmätarvajern. Alternativen är väl att skölja ren den befintliga hastighetsmätaren (mätartavla/vägmätare torra) eller att hitta en fungerande begagnad hastighetsmätare. Räkna med att byta wire också, sådan finns hos SSK Reservdelar AB. Börja med att använda bilen. Ibland börjar mätaren fungera igen som det ska efter ett antal mil. Lycka till med din nyinköpta bil. Saab 99 är trevliga bilar. Mvh Bengt
- Det här svaret redigerades för 1 år, 3 månader sedan av Bengt Karlsson.
december 7, 2022 at 08:14 #499344Jag kan tillägga att nålen brukade gå tillbaka till noll om jag lade i backen och backade några meter. Helt ovetenskapligt utan bara en känsla är att hastighetsmätaren lättare fastnade när bilen stått parkerad i starkt solsken varma dagar. Mvh Bengt
december 7, 2022 at 19:22 #499354Hej o tack för responsen!
Bilen har stått still sedan 2005, visserligen i ett varmgarage men har det kommit upp olja så har den säkert stelnat med tiden.
Tror jag skall börja med enklaste vägen, att köra bilen ett tag och se om det rättar till sig, men det blir inte förrän till våren.
Ha det bra!
/Finndecember 11, 2022 at 13:01 #499418Skulle nog vilja säga att det är tvärt om, att det är avsaknad av smörjmedel i endera mätarhuset eller vajern. Lättast är väl att plocka ut instrumentklustret och koppla på en borrmaskin/skruvdragare och låta den mata direkt på mätarhuset, då ser du ju snabbt om det där mätaren eller vajern som felar.
Mätarna börjar ju blir gamla nu, och att de skulle börja fela är ju inte helt otroligt. Dock lätta konstruktioner som man kan fixa själv, men gäller att man är stadig på hand och använder rätt verktyg och smörjmedel.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
februari 6, 2023 at 21:47 #500487Hej alla,
Har plockat bort knäskydden och strömställarpanelen i syfte att byta den skrynkliga “ädelträsbeklädnaden”!
När jag ändå hade tagit bort så mycket av instrumentpanelen plockade jag även bort mätarhuset och hastighetsmätaren.
Kunde snabbt konstatera att nålen gick lite trögt och fastnade på vissa ställen.
En ½ droppe tunn olja på nålens axel och problemet var löst, nålen återgår nu till 0-läget utan problem!
Vajern kommer också att få “några droppar”!
Ser nu fram emot första provturen som förhoppningsvis visar att problemet är åtgärdat!
Ha det bra!
/Finn -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.