"Hektopascal", Bruks V4 -75a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / "Hektopascal", Bruks V4 -75a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / "Hektopascal", Bruks V4 -75a

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 54 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 25, 2012 at 05:27 #5697

      Hämtade igår hem fruns bruksbil som ska putsas och bli lite roligare så småningom.
      Ett rullande projekt, eller om det får bli en två års bil som sedan blir reservdelsbil. Det beror på vad vi hittar när vi börjar riva i den…

      På väg hemåt

      Snobbringarna kom på innan vi kommit två kilometer…

        april 25, 2012 at 05:46 #42730

        Grönt är sååå skönt på en V4:a! :race

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          april 25, 2012 at 16:37 #42773

          :AP gillar!

            april 25, 2012 at 20:52 #42797

            Grattis, den ser trevligare ut nu än i annonsen! 🙂

            Trevlig färg dessutom! 🙂

            Johan

              april 27, 2012 at 15:06 #40090

              Har börjat plocka i bilen nu.
              Den är frisk i de viktigaste delarna och borde hålla 2 år utan bekymmer.
              Däremot blir det nog inte någon originalpärla av denna eftersom barnen i baksätet undrade varför de fick lera på sig när vi körde.

              Jag kikade vid “armstödet” i baksätet och det såg ju lite skumt ut…

              Det skvätte alltså in lera i baksätet!

                april 27, 2012 at 15:12 #42857

                Efter lite rivande konstaterade jag att hjulhusen bak lagats med silikon!
                När jag rivit ut det så blev det ett litet mysigt hål kvar…

                Stötdämparfästet har en “svets” som ser ut att vara väääldigt lik plastic-padding…

                Detta var absolut inget att vara upprörd över då jag blivit lovad att få med rost på bilen.

                Då ambitionen är att den ska hålla två år kommer jag inte heller att göra någon annan lagning än att köpa nytt glasfiberspackel för att slippa få lera i bilen…

                  april 27, 2012 at 15:35 #42858

                  @Vinterstan wrote:

                  Har börjat plocka i bilen nu.
                  Den är frisk i de viktigaste delarna och borde hålla 2 år utan bekymmer.
                  Däremot blir det nog inte någon originalpärla av denna eftersom barnen i baksätet undrade varför de fick lera på sig när vi körde.

                  Jag kikade vid “armstödet” i baksätet och det såg ju lite skumt ut…

                  Det skvätte alltså in lera i baksätet!

                  Hehe :ID

                    april 28, 2012 at 08:43 #42876

                    Som sagt var, eller antytt i alla fall, så blir denna “renovering” mer kosmetisk än något annat…

                    Den nya, fast äldre grillen målad och klar…

                    Och första dörrsidan klar…

                      april 28, 2012 at 08:50 #42877

                      Handtagen målade…

                      Nej, det kommer nog inte bli jag som kör bilen mest har jag en känsla av…

                        april 28, 2012 at 10:23 #42879

                        :CH

                        Nej, det kommer nog inte bli jag som kör bilen mest har jag en känsla av…

                        Been a Saab owner since 1987.
                        I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                        Today I have:
                        1960 93F
                        1967 96 Monte Carlo 850
                        1975 96 V4
                        1989 900i 8V 5 dørs
                        1992 900S 5 dørs
                        2009 9-3 SC tid

                          april 29, 2012 at 05:56 #42904

                          En snabb fråga…
                          Hur mycket glapp kan man acceptera i en balansaxel utan att ha panik med renovering?
                          😳 :bh

                            april 29, 2012 at 07:59 #42906

                            Ett bra tecken vad jag förstått är huruvida oljetryckslampan “blinkar” eller inte. Oftast varm motor vid stillestånd (rödljus, korsningar mm) Eller har jag fel?

                              april 29, 2012 at 08:05 #42908

                              @Christian Haugsöen wrote:

                              Ett bra tecken vad jag förstått är huruvida oljetryckslampan “blinkar” eller inte. Oftast varm motor vid stillestånd (rödljus, korsningar mm) Eller har jag fel?

                              Det är alltså ett bra tecken att den blinkar?
                              För blinkar gör den ju lite då och då…
                              :sad
                              Jaja, då vet jag vad jag har att göra…

                                april 29, 2012 at 08:27 #42911

                                @Vinterstan wrote:

                                @Christian Haugsöen wrote:

                                Ett bra tecken vad jag förstått är huruvida oljetryckslampan “blinkar” eller inte. Oftast varm motor vid stillestånd (rödljus, korsningar mm) Eller har jag fel?

                                Det är alltså ett bra tecken att den blinkar?
                                För blinkar gör den ju lite då och då…
                                :sad
                                Jaja, då vet jag vad jag har att göra…

                                Oh no, det sög ju :sry

                                Mitt förslag är att bita i det sura äpplet och byta det, så fort som möjligt. Dels ökar chanserna för att du bara behöver byta lagren (inte axel och drev) samt att du avlastar resten av motorns lager med att gå med taskigt oljetryck.

                                “Svarvarn” här på forumet har tagit fram dorn för balansaxellagren.

                                Tyvärr är ju det här skiten standardfel på V4 motorn, men dess bättre är vi ju då många som kan svara på ev frågor vid förfarandet :race

                                  april 29, 2012 at 09:28 #42912

                                  @Vinterstan wrote:

                                  Handtagen målade…

                                  Nej, det kommer nog inte bli jag som kör bilen mest har jag en känsla av…

                                  Saab 96 Frecchia d’Oro..? :ROLF
                                  (Dagens trivia: Frecchia d’Oro = guldpilen. Namn på en 40-tals-Alfa)

                                  96 V4 1975 ”Bollen”
                                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 54 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.