historisk racing

Forum / Övrigt / SSR / historisk racing

Forum / Övrigt / SSR / historisk racing

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 25, 2009 at 17:56 #145828

      Jorn// Det räcker inte som bevis, du måste bevisa att det användes i en internationell tävling då med, det räcker inte att det såldes..

        september 25, 2009 at 18:08 #145829

        Klar over det. Har flere tidninger med reportasjer från ulike rallies hvor det referes til 2 x 45 DCOE. Räknar med at det räcker, har inte besiktigat min bil änn men det er det vel fler her inne som har gjort?

          september 25, 2009 at 18:17 #145830

          I boken “FRÅN TVÅTAKT TILL TURBO” står att korsinsuget blev klassat 1971 och dubbla utblås klassade ett par år senare ! Rätt eller fel ? I Rally är det ju enklare då klassgränsen går vid -69 resp -75

            september 25, 2009 at 18:23 #145831

            Dubbelblåstoppar er klassade från 1.1. 1973 enligt handling 1608 7/7 V. Godkjänd av FIA 11/5-1973.

              september 25, 2009 at 20:14 #145835

              En snabb kommentar om korsinsug.

              Dessa var aldrig klassade, orsaken var att det inte behövdes, 1970 ändrades det internationella reglementet för grp2 och insugningsröret blev fritt. Dvs fabriken behövde inte ta med korsinsuget i homologeringen.

              I historisk bilsport är regeln att bilen skall följa sin periodspecifikation, dvs ett insugningsrör skall stämma med de som användes under bilens tävlingsperiod. När det gäller Saabs korsinsug började detta att användas under 1970. Det kan användas till både 1500 och 1700 motorn.

              Hoppas detta bringar lite klarhet kring det historiska.

                september 25, 2009 at 20:16 #145836

                Jag försökte själv på samma grund få torrsumpssmörjning godkännd till en mexico handling. I handlingen var det ej klassat men som tillbehör fanns det i Fords kataloger.

                Ej tillräckligt för att få detta klassat, jag gick så långt att jag begärde ut papper från Ford i UK för att vidimera att det var vanligt med torrsump på mexico. fortfarande ett nej.

                Ett annat ex är att den nuvarande indelningen fram till 1971 gör att slicks ej blir tillåtet, dessa började användas under 1972.

                Så följ gällande homologering, detta ger minst bekymmer och bilen blir “laglig” i den klass den skall köras.

                  september 25, 2009 at 20:18 #145837

                  I historiskt STD ny är det inte klassat eller godkännt. Ett bevis på detta är Lennart Nilssons STD ny V4, han kör med stående Solex just pga att korsinsuget ej var klassat i denna klass.

                    september 25, 2009 at 22:02 #145844

                    Att man väljer 2x stående Solex eller Weber (som i LNs fall) är en helt annan.
                    Korsingsuget är i allra högsta grad tillåtet för period G2 eller H1, oavsett rally eller bana.

                      september 26, 2009 at 06:29 #145849

                      Helt enig med “Nylonskjorta” Les en gang til det utdraget som jeg har limt inn fra “App J of the period” lenger upp i tråden. Det var aldrig behov for at “klassa” insug i Grp. 2.

                      At någon har fått problem med sin App K besiktning kan også bero på at besiktningsmannen er usikker på hva som gjelder for den enkelte bilmodell. Det er mange biler og mange varianter som man skal kunne noe om.

                      Legger ved utdrag fra den norske oversettelsen av App. K:
                      3.3.8 For ikke-homologerte får følgende materiale (i prioriteringsrekkefølge) anses som bevis for periodespesifikasjoner: (a) Fabrikanters spesifikasjoner som fremgår i: Salgsbrosjyrer, fabrikantens håndbok, verkstedhåndbok og deleliste, tester i bilmagasin og ellers alt som er utgitt i perioden. (b) Materiale som beviser at en fabrikants spesifikasjoner var forskjellig for en deltaker i et internasjonalt arrangement som kan inkludere tillegg til de originale FIA-dokumenter for perioden, hvilket som helst av fabrikantens dokumentasjon, tegning, skisser eller spesifikasjoner fremlagt i perioden, hva som helst av artikler som finnes i magasiner i perioden (spesifikasjoner i magasiner og tidsskrift i perioden må komme fra minst to kilder).
                      (c) Rapporter fra anerkjente eksperter som besiktiget bilen.
                      (d) Av mindre verdi, men som må tas i betraktning i spesifike spørsmål, er bøker og magasin skrevet i perioden av anerkjente forfattere. Brev av nyere dato skrevet av fabrikanter, mekanikere, ingeniører, designere, førere og teammedlemmer fra perioden vil bli tatt hensyn til når det gjelder en spesifik bil.
                      (e) Alt bevismateriale det vises til ovenfor må gjelde den modellen det er spørsmål om.

                      Til Michael Rasmussen: Fabrikantens deleliste er som du ser godkjent som bevis, så hvis du har en Ford liste som viser torrsump til den aktuelle Escort modellen så er det godkjent.

                        september 26, 2009 at 07:50 #145852

                        ett namn dycker upp, Lennart Nilsson, körde V4 på falkenberg för nåt år sedan. Tråden hette väl finns det nån som kör historisk racing med V4. Och vilket ljud
                        mvh
                        DanS

                          september 26, 2009 at 09:10 #145856

                          Michael, det står rätt tydligt i början av App K vad man måste uppfylla för att få det godkännt även om det inte fanns med i homologeringshandlingen.

                            september 26, 2009 at 16:49 #145863

                            En fråga.

                            Är det möjligt att rega. en tex V4:a för både rally och racing i app. K.

                            Och endast anpassa bilen för dom olika evenemangen.
                            Det har gjorts tidigare. Men är osäker på om det går.

                            Dom har även lite olika sätt att tolka reglementet i racing och rally.
                            Tex inredning och fönster.

                            Niklas

                              september 26, 2009 at 22:09 #145871

                              Det går att köra både racing och rally (och backe) på samma HTP. När man regbesiktigar bilen säger man
                              till teknikern så han fyller i handlingen rätt.

                              Enda skillnaden i AppK mellan racing och rally är egentligen bara däcksreglementet. Detta gäller bilar tom 1975 (period H1), därefter blir det lite mer komplicerat.

                              Man kan också nämna att HTP handlingen är internationell, dvs man kan ta tävlingsbilen med sig på semestern och köra någon tävling utomlands.

                                oktober 2, 2009 at 15:03 #146110

                                Eller håller man sig långt ifrån allt vad historiskt och åker för det är kul.
                                Saab är en bottennapp att åka med historiskt pga saab var kassa på att klass in grejor
                                + att de som tror sig vet hur det såg ut och fungerar är ute och cyklar.
                                Det de klarar av är färg, märken och dikaler och utsende. Funktion och tidtypiskt teknik kan de inte stava till äns.

                                Är det någon som vill ha lekstoga med sitt saabas på bana, konbana mm helt lagligt kan pm:a mig så skall jag lotsa er vidare.

                              Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.