Hittar inte avtappningsplugg till växellåda

Forum Modellspecifika forum OG900 Hittar inte avtappningsplugg till växellåda

Detta ämne innehåller 15 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-06-30 15:21.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25355

    hedin
    Deltagare

    Som rubriken lyder, hittar inte avtappningspluggen till växellådan. Har sökt lite och fått reda på att inte alla har en plugg, men jag är ju inte säker. Det är en og900 från 88, med B-201H motor.
    Tänkte göra ett oljebyte i lådan och hade varit bra mycket enklare med en avtappningsplugg istället för att suga ut oljan.. 😕
    Så, om jag har en plugg, var sitter den då?

    Mvh

    #185758

    morsole
    Deltagare

    Det har väl bytts låda så du har en nyare låda än -88; lite osäker när de slutade ha avtappning, har hört flera bud.
    Du får pilla av bakre kåpan, tappa ut oljan, och montera ny packning där.
    Eller suga upp/ut oljan på annat sätt; om du hissar upp bilen framtill så rinner oljan lätt ut.
    Du behöver 2,5 l vid byte. Ta en bra växellådsolja nu, inte motorolja!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #185760

    M.Broberg
    Deltagare

    @morsole wrote:

    Ta en bra växellådsolja nu, inte motorolja!

    det Bästa är en mineral-växellådsolja, men mineral motorolja är 20000 ggr bättre än en syntetbaserad växellådsolja.

    #185762

    hedin
    Deltagare

    Jo man vet ju aldrig. Men som sagt, vart sitter pluggen någonstans på lådan om jag nu har en?
    Jag har köpt riktig växellådsolja, mineralbaserad. 🙂

    #185763

    plankan
    Deltagare

    @hedin wrote:

    Jo man vet ju aldrig. Men som sagt, vart sitter pluggen någonstans på lådan om jag nu har en?
    Jag har köpt riktig växellådsolja, mineralbaserad. 🙂

    Du skall hitta en text ”gearbox drain” om du har en avtappningsplugg

    #185766

    anderslindh
    Deltagare

    @hedin wrote:

    Jo man vet ju aldrig. Men som sagt, vart sitter pluggen någonstans på lådan om jag nu har en?
    Jag har köpt riktig växellådsolja, mineralbaserad. 🙂

    Om du har din instruktionsbok som kom med bilen från återförsäljaren så hittar du det i den tror jag 🙂 Är väl typ 15cm bakom engine drain och lite mer mot mitten på vxllådan 🙂

    #185767

    hedin
    Deltagare

    Har en Haynesbok, men det står lite luddigt där.

    Men tack för tipsen! Ska kolla efter en gång till, annars blir det till att ta av kåpan. 🙂

    #185768

    anderslindh
    Deltagare

    Tror de visar med en bild precis i början av Haynes

    #185780

    jellybear
    Deltagare

    @anderslindh wrote:

    Tror de visar med en bild precis i början av Haynes

    Yes, i början på Haynes finns det bilder på motorns undersida, där ser du pluggen.

    Om du har orginallådan är pluggen en ganska stor sak med en 12mm invändig insexfattning (kräver alltså 12mm insexnyckel och inte en blocknyckel). Den sitter mitt på under motorn/växellådan.

    Orginallådorna som satt på 8V -88 har även ett påfyllningsrör för oljan (medan senare modeller inte har det), det kan ju ge en ledtråd om du har en orginallåda eller ej.

    #185775

    hedin
    Deltagare

    @jellybear wrote:

    @anderslindh wrote:

    Tror de visar med en bild precis i början av Haynes

    Yes, i början på Haynes finns det bilder på motorns undersida, där ser du pluggen.

    Om du har orginallådan är pluggen en ganska stor sak med en 12mm invändig insexfattning (kräver alltså 12mm insexnyckel och inte en blocknyckel). Den sitter mitt på under motorn/växellådan.

    Orginallådorna som satt på 8V -88 har även ett påfyllningsrör för oljan (medan senare modeller inte har det), det kan ju ge en ledtråd om du har en orginallåda eller ej.

    Hmm, är inte påfyllningsröret samma rör som oljestickan sitter i, för en sån har jag ?

    #185783

    longjohn61
    Deltagare

    @hedin wrote:

    @jellybear wrote:

    @anderslindh wrote:

    Tror de visar med en bild precis i början av Haynes

    Yes, i början på Haynes finns det bilder på motorns undersida, där ser du pluggen.

    Om du har orginallådan är pluggen en ganska stor sak med en 12mm invändig insexfattning (kräver alltså 12mm insexnyckel och inte en blocknyckel). Den sitter mitt på under motorn/växellådan.

    Orginallådorna som satt på 8V -88 har även ett påfyllningsrör för oljan (medan senare modeller inte har det), det kan ju ge en ledtråd om du har en orginallåda eller ej.

    Hmm, är inte påfyllningsröret samma rör som oljestickan sitter i, för en sån har jag ?

    Ja det är det 😉

    Mvh Nisse

    #185771

    hedin
    Deltagare

    Så då borde jag alltså ha en avtappningsplugg? 🙄

    #185785

    longjohn61
    Deltagare

    @hedin wrote:

    Så då borde jag alltså ha en avtappningsplugg? 🙄

    Den borde du ha dom sista årsmodeller og 900 har inga längre tror från 91 och senare
    pluggen är ett fyrkant hål.

    Mvh Nisse

    #185789

    hedin
    Deltagare

    Tack för all hjälp! Hittade nyss den, satt under ett tjockt lager av lera och olja. Då gäller det bara att leta reda på verktyg, var ingen insex utan helt fyrkantigt. 🙂

    #185790

    longjohn61
    Deltagare

    Har för mig att ett spärrskaft får plats där 😉

    Mvh Nisse

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng