Hjälp! Problem med tomgång+ojämn gång.

Forum Modellspecifika forum OG900 Hjälp! Problem med tomgång+ojämn gång.

Detta ämne innehåller 32 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-16 10:16.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22272

    rask
    Deltagare

    Hej, har en -89, 2.0 16v med 14500 mil på mätaren som jag köpte för en månad sedan. Har nyligen bytt tändstift, luftfilter olja.

    Ända sedan jag köpte den har jag haft problem med att tomgången ibland har legat lite högt. Vid kall start har den startat fint, legat på runt 1100 för att snabbt gå ner på runt 800. Så långt allt väl. Men när jag kört iväg och kommit fram till första korsning så har motorn gått upp till ca 2000 varv. Problemet har sedan löst sig relativt fort, efter 1 km har tomgången sedan gått ner till normal nivå. Ovan kände jag att jag kunde leva med.

    Men nu till vad som hände härom dagen. Körde en lite längre sträcka, ca 3 mil i motorvägsfart. Passerade 14500mil, och min granne som jag körde t flygplatsen berömde mig för mitt köp och att den gick så fint. Strax därefter började motorn vibbera, gå ojämnt, och började även tappa lite kraft. Ju mer belastning, typ ca 3000varv, ju mer vibrationer. Ovan problem med tomgången har även blivit förvärrat och nu ligger även tomgången högt under en längre tid.

    Körde ner den till mina föräldrar där deras granne (iofs en Volvo mek) hjälpte mig att titta på bilen. Hans bedömning var först tjuvluft. Han sprutade vatten olika ställen för att leta efter tjuvluft men hittade inget. Sedan tog han sig en titt på tomgångsventilen. När han kopplade loss en av luftslangarna så sjönk tomgången och motorn nästan dog. När han kopplade på den igen så stabiliserades den. Därefter drog han loss kontakten till tomgångsventilen och motorn dog. Han trodde att tomgångsventilen var boven och rekommenderade mig göra rent den. Jag gjorde rent den genom att låta den stå med lite olja i samt sprutade rejält med 5-56. Dessutom gjorde jag detsamma med spjälhuset.

    Efter att ha satt ihop den igen så låg tomgången intialt bra men check enginelampan lyste. Förmodligen för att tomgångsventilens kontakt plockades bort under gång? Jag blev rekommenderad att dra lossa batteriet och hade det löst ca halvtimme-timme. Först var lampan släckt men tändes igen. Fick rekommendationen att plocka bort batteriet igen, köra en vända. Tog mig en tur och resultatet är att check engine-lampan lyser under låg belastning men slocknar när man gasar på. Problemet med ojämn gång och konstig tomgång består.

    Tacksam för hjälp med felsökning! Några idéer?

    #158722

    saabaero
    Deltagare

    Läsa av de lagrade felkoderna är en bra början.

    Inte säkert att tomgångsproblemet och det andra problemet har ett samband 😉
    Ang tomgångsproblemet kan du kolla funktionen på spjällägeskontakten. Kontakten har 3 olika lägen, tomgångsläge, normalläge och fullgasläge. Tomgång och fullgas -läge ska höras med ett tydligt klick från kontakten och man bör även kolla med en multimeter att funktionen är ok.

    Vibrationer och tappad kraft, låter som den gick på 3 cyl då ?
    Börja med att försöka reda ut om det är tändning eller bränsle som spökar.

    Misstänkta komponenter:
    * Fördelare, tändkablar och stift.
    * LMM
    * BTR
    * Lambda
    * Tjuvluft

    #158733

    rask
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    Läsa av de lagrade felkoderna är en bra början.

    Inte säkert att tomgångsproblemet och det andra problemet har ett samband 😉
    Ang tomgångsproblemet kan du kolla funktionen på spjällägeskontakten. Kontakten har 3 olika lägen, tomgångsläge, normalläge och fullgasläge. Tomgång och fullgas -läge ska höras med ett tydligt klick från kontakten och man bör även kolla med en multimeter att funktionen är ok.

    Vibrationer och tappad kraft, låter som den gick på 3 cyl då ?
    Börja med att försöka reda ut om det är tändning eller bränsle som spökar.

    Misstänkta komponenter:
    * Fördelare, tändkablar och stift.
    * LMM
    * BTR
    * Lambda
    * Tjuvluft

    Har ingen manik för att läsa av felkoder… Men check engine-lampan tändes i samband med att vi hade rykt kontakten till tomgångsventilen. Iofs sprutade vi vatten lite olika ställen för att kolla läckage och jag gjorde rent tomgångsventilen/spjällhus etc men kan det tända check engine-lampan? Fick förklaringen av mek-killen att han trodde att det var att vi rykte kontakten som ställde till det. Dvs vi det genererade en felkod som sedan låg kvar. Men det förklarar ju inte att check-enginelampan ständs och släcks? Eller? Hur ser jag till att felkoderna verkligen blir nollställda om de inte redan har blivit det?

    Kan vattnet ha förstört något? Han sprutade på de ”givarna” på insuget (osäkra vad det är för något), kan de ha blivit förstörda? En annan förklaring kan vara att jag snarare har gjort så tomgångsventilen har blivit mer igenkleggad. Men kan en defekt tomgångsventil ge upphov till att check enginelampan tänds? Några tips på hur man kan få tomgångsventilen ”ännu” renare isof?

    Sedan verkar iofs bilen gå ungefär lika dåligt innan och efter check engine-lampan tändes. Även om den hostade till lite extra efter att jag gjort rent tomgångsventilen (oljerester?).

    Köpte ”rätt” nkg-stift enligt instruktionsboken men ändrade inte stiftgapet då jag inte hade något bladmått. Körde två veckor innan problem uppkom. Behöver de justeras?

    Vad är skillnaden på 3 cylindrar och fel bränsle/luft blandning? När jag tänker efter så vibrerar den men tappar egentligen inte så mycket kraft. Det är mest jag som lyfter på gaspedalen för jag blir orolig när den vibrerar.

    Slutgiltligen, vad hittar jag spjällägeskontakten? När växlar den ifrån tomgångsläge till normallägge till fullgasläge osv?

    Kommer ihåg att jag hörde ett klick när jag körde på 50-väg igår som kom då och då. Men lät mer som det kom ifrån instrumenten. Trodde det hade något med check enginelampan att göra även om de inte kom samtidigt med lampan. Klicket ifrån spjälllägeskontakten bör väl inte höras innefrån kupéen när man kör?

    Ursäkta min okunnighet, gör mitt bästa och försöker lära mig… 🙂

    #158742

    saabaero
    Deltagare

    Felkoderna på din bil borde kunna läsas som blinkkoder på CE-lampan. Det som behövs isåfall är en kabelstump med en strömbrytare och lämpliga stift för att ansluta till bilens diagnosuttag.
    Beskrivning på detta hittar du här http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=80314 och här http://townsendimports.com/Web/engine_folder/24codes.htm

    Den borttagna kontakten kan definitivt ha tänt lampan men den felkoden skulle isåfall försvunnit när du gjorde bilen strömlös.
    Vatten kan definitivt göra livet surt för insprutningen.

    Din felbeskrivning på att hur motorn börjar gå dåligt tolkar jag som att det kan vara tändningsrelaterat ändå. Kanske är en idé att ta ur stiften och kolla så inte något stift är trasigt eller mysko på annat sätt. Om inte annat kan du passa på att justera stiftgapet 😉

    Spjällägeskontakten är en svart klump på gasspjället med en kabel ansluten. Det är denna manick som ska klicka och det är med avstängd motor som du har en chans att höra klicket från microbrytarna.
    Tomgångsklicket ska komma precis när spjället lämnar tomgångsläget
    Fullgasläget ska klicka till när man närmar sig fullgas, tror det ska vara ca 72° spjällöppning eller nått sånt.
    Gör även en grundinställning av spjällhuset. Lossa stoppskruven och vrid den precis till spjället börjar röra sig och sedan ytterligare 1/4 varv och lås fast skruven(spjället ska alltså vara ytterst lite öppet i tomgångsläget).

    Du har väl inget avgasläckage före lambdan ?
    Kolla även säkringen till lambdaförvärmningen 😉

    #159018

    rask
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    Felkoderna på din bil borde kunna läsas som blinkkoder på CE-lampan. Det som behövs isåfall är en kabelstump med en strömbrytare och lämpliga stift för att ansluta till bilens diagnosuttag.
    Beskrivning på detta hittar du här http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=30&t=80314 och här http://townsendimports.com/Web/engine_folder/24codes.htm

    Den borttagna kontakten kan definitivt ha tänt lampan men den felkoden skulle isåfall försvunnit när du gjorde bilen strömlös.
    Vatten kan definitivt göra livet surt för insprutningen.

    Din felbeskrivning på att hur motorn börjar gå dåligt tolkar jag som att det kan vara tändningsrelaterat ändå. Kanske är en idé att ta ur stiften och kolla så inte något stift är trasigt eller mysko på annat sätt. Om inte annat kan du passa på att justera stiftgapet 😉

    Spjällägeskontakten är en svart klump på gasspjället med en kabel ansluten. Det är denna manick som ska klicka och det är med avstängd motor som du har en chans att höra klicket från microbrytarna.
    Tomgångsklicket ska komma precis när spjället lämnar tomgångsläget
    Fullgasläget ska klicka till när man närmar sig fullgas, tror det ska vara ca 72° spjällöppning eller nått sånt.
    Gör även en grundinställning av spjällhuset. Lossa stoppskruven och vrid den precis till spjället börjar röra sig och sedan ytterligare 1/4 varv och lås fast skruven(spjället ska alltså vara ytterst lite öppet i tomgångsläget).

    Du har väl inget avgasläckage före lambdan ?
    Kolla även säkringen till lambdaförvärmningen 😉

    Mitt problem med den ojämna gången under belastning kvartår. Det märks mest som vibrationer när man varvar upp mot 3000 varv, allra mest i motorvägsfart… Börjar misstänka att jag ställt till det, kanske i samband med tändstiftsbytet. Bilen gick fint innan och började gå skit ett par veckor efter bytet. Skaffade nya NGK-stift enligt instruktionsbok men kan ju ha ställt till det något med kablarna etc. Hur felsöker men bäst tändningen? (Förutom att kolla stiften etc?)

    Dock har jag förhoppningsvis löst problemet med CE-lampan. Kan inte vara säker men en slang mellan insug och topp hade lossat, förmodligen i samband med att jag återmonterat tomgångsventilen/gjorde rent spjällhuset. När detta upptäcktes så låg tomgången på 2500 varv och jag satte på slangen. När jag sedan startade om bilen så låg tomgången på 800 varv. Har inte provat att kallstarta bilen men efter en provtur så verkade det som tomgången är som den ska. Ska göra ett försök ikväll och se om tomgången är som den ska även när bilen är kall/halvvarm. Är det så bör jag kunna dra slutsatsen att felet med tomgången berodde på tomgångsventilen och att en rengöring gjorde susen.

    #159473

    rask
    Deltagare

    Nu har bilen blivit kallstartad två gånger, första gången gick gick tomgången upp till 2000 varv relativt fort. Efter en stund hördes ett svagt ”KUDUNK”-ljud och tomgången gick ner till mer normala 750-800. Någon som har någon idé vart ”kudunk”-ljudet kan ha kommit ifrån?

    Idag gjorde jag ett andra försök, startade bilen och tomgången låg som den skulle. När jag körde iväg och kört ca 200 m så gick den upp till ca 2000. Där låg den i ca 2-3minuter för att sedan gå ner till normalläge.

    Körde en tur kring kvarteret, motorna svarar bra på gas, tappar inte draget eller hostar till (annat än att den kan kännas lite nervös om men ligger på lite för hög växel). Men vibrationerna består när man gasar på. 🙁

    Har tummen lite mitt i hand men de gånger jag haft bilar som tappat en cylinder eller två har liksom även tappat kraft. Men så är inte fallet för mig. Jag får mest vibrationer när jag pressar motorn 90+… Börjar fundera på om det inte är något annat än dålig tändning?

    Några idéer?

    #159560

    enor
    Deltagare

    Vibrationer säger du. Men går motorn orent när vibrationerna startar? Eller med andra ord, är det verkligen motorn som orsakar vibrationerna? Det kan ju vara tusen andra saker…

    #159561

    rask
    Deltagare

    Ja precis, det är frågan jag ställer mig. Tog förgivet att det var motorn som gav upphov till vibrationerna, det är ju när jag belastningar motorn som vibrationerna uppkommer.

    Började tänka efter lite och sökte på forumet en sväng till (http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=137441&Searchpage=1&Main=23657&Words=drivknut+vibrationer&Search=true#Post137441).

    Min drivknut, den yttre, se http://www.biltema.se/Bil—MC/Kraftoverforing/Drivaxel/Saab/900/725237-DRIVKNUT-SAAB/), är bytt i samband med att jag köpte bilen (i mitten av maj). Ca två veckor senare uppkom problemet ganska plötsligt (när jag körde rakt fram på motorvägen). Kan det vara så att gubbarna på verkstaden inte monterat den ordentligt och att den nu nu inte riktigt sitter som den ska? Eller att de gjort något fel som visat sig längre fram?

    Kan det ge upphov till vibrationerna? Symptomen liknar dem i ovan tråd. Vibrationerna upphör dock när jag släpper av på gasen, det framgick inte om så var fallet för den killen, han nämner bara att de upphör vid frikoppling. Dessutom har jag ju bytt yttre drivknut och i tråden nämns inre drivknuten. Kan den nya drivaxeln ”bråka” med den inre drivknuten?

    Fotnot: För dig som inte orkar läsa allt, bilen har gått 14500. Enligt ett gammalt besiktningsprotokoll finns ett ”bra att veta” var damasken skadad och det var nog det som pajade drivknuten som nu bytes.

    #159570

    97sonett
    Deltagare

    kolla så att inte muttern som håller yttre drivknut på plats sitte lite lös efter knutbytet, hänt mer än en gång att folk inte drar åt dem tillräckligt, ska dras hårt.

    Kolla så inte tomgångsmotorn kärvar, väldigt vanligt på den motorn.

    Sitter det original tändkablar?, om inte så byt, inget annat funkar än original, annars mät kablarna så de har rätt motstånd.

    sprucken rotor, också vanligt, dåligt fördelarlock, kass tempgivare på insuget också vanligt, kass lmm kan också ge knassymtom som detta.kolla jordpunkten vid kylarbalk,hur reglerar lambdan? ja felen kan vara många,detta är en del iaf.

    #159736

    emil n
    Deltagare

    Original tändkablar eller möjligen boschkablar. Har du kollat alla vacumslangar? Innan du kör mer bör du kolla så att hjulbultarna är åtdragna. Slitna inre drivknutar som vibrerar är inte ovanligt det heller. Det skulle kunna vara kylvätsketempgivaren som får tomgången att öka ibland.

    #162947

    rask
    Deltagare

    För er som inte läst/orkar lästa tråden igen:

    Mina symptom kom plötsligt i motorvägsfart ca 2v efter ett drivknutsbyte (dock andra sidan). Från att gå perfekt utan några som helst vibrationer till att framvagnen vibrerar rejält vid gaspådrag vid hastigheter från 80-90km/h. Att motorn går fint är numera verifierat.

    Vad som hänt sedan sist:

    Nu har det varit tyst från mig ett tag, ställde av den under sommaren och ställde på den härrom veckan. Tog bilen till verkstaden som bytt drivknuten innan jag köpte den och fick besked att det var fel på min nybytta drivknut och att även drivaxeln förmodligen behövde bytas pga att de misstänkte att den var sned (förklaring var enligt verkstaden att den sneda drivaxeln hade pajat drivknuten). Efter lite diskussion och en koll i papprerna så såg jag att det var vänster vänster drivknut som redan var bytt, men att vi lokaliserat vibrationerna till höger fram. Alltså inte den sida som redan var bytt.

    Jag lämnade verkstaden direkt och åkte till min vanliga verkstad. Vi tog oss en tur, och mekanikern konstaterade att ett drivknutsbyte nog behövdes på höger sida. Ett byte genomfördes och även en framvagnsinställning gjordes. Tyvärr löste det inte problemet enligt honom och han har inte lyckats lokalisera felet.

    Jag frågade honom ang bedömningen gällande drivaxeln och sa att det var en möjlig orsak. Men jag litar defintivt inte på den första verkstaden och är osäker på hur jag ska gå vidare. Några idéer? Inre drivknut (värt att nämna är att jag har ett klonk när jag ger gas efter att jag lagt i växeln)? Någon som vet någon som är bra på gamla Saab:ar i Göteborgsområdet?

    Som en fotnot nämnde han att styrväxeln läckte servoolja (behållaren var nästan tom när jag köpte bilen) och jag fyllde upp den i våras. Ska hålla koll på hur mycket den läcker framöver… Men jag antar att det inte har med problemet att göra?

    #162949

    saab bilmuseum
    Deltagare

    Har inte hunnit läsa hela tråden, men du borde kolla upp att motorkuddarna är friska. Låter som ett haveri på en sådan. Stora aggregatsrörelser ger intressanta fenomen…..

    Mvh

    Peter på Museet

    #163010

    rask
    Deltagare
    Saab Bilmuseum wrote:
    Har inte hunnit läsa hela tråden, men du borde kolla upp att motorkuddarna är friska. Låter som ett haveri på en sådan. Stora aggregatsrörelser ger intressanta fenomen…..

    Mvh

    Peter på Museet

    Värt att pointera är att problemet med vibrationerna uppkom plötsligt i motorvägsfart på 5:ans växel, och inte kom krypande/successivt. Problemet märks enbart vid högre hastigheter och blir värre vid acceleration. De försvinner när jag släpper gasen. Vet inte om det hjälper? Värt att nämna är att problemet blev successivt värre. Svårt att säga om det blev bättre efter drivknutsbyte nr 2, det har helt klart kvarstått dock. Får köra en sväng imorn för att bedömma.

    Fick bilen idag och konstaterade att trots att jag har fått hela avgassystemet bakom katalysatorn bytt så har jag fortfarande Sir Väs, dvs ett svagt surrande/drönande som tyder på någon läcka.

    Jag har två olika resonemang på felorsak:

    Motorkudde sönder:

    -Jag har läckage i någon skarv på avgassystemet framför det nybytta systemet, detta skulle kunna ha att göra med att motorn hänger och frestar på skaven mellan kat/grenrör alt motor grenrör så jag får en glipa alternativt att det uppkommit en spricka pga belastningen.
    – Det klonkar när jag växlar och släpper upp koppling, samt när jag släpper på gasen snabbt pga att motorkudden är slut.
    – Jag får skakningar i motorvägsfart pga den frekvens som motorn rör sig i just då vilket ger maximal belastning på motorkudde.
    – Även om klonkljudet fanns tidigare, vilket kanske kan härledas till defekt motorfäste så fick jag ett haveri på motorfästet, vilket förklarar att problemet kom helt plötsligt.

    Eller

    Inre drivknut/drivaxel:

    – Inre drivknut höger sida är slut, alt drivaxel skev, problemet uppkommer i högre farter pga att det är då motorn snurrar som fortast.
    – Problemet kom plötsligt pga att något brast i inre drivknuten. Iom att problemet kom plötsligt tyder det på att det inte är något fel på drivaxeln, den kan ju inte bara ”plötsligt” bli sned.
    – Glapp/klonk i drivlinan beror då glapp i inre drivknuten, belastningen/nötningen gjorde att jag till sist fick någon form av haveri på drivknuten alternativt att drivaxeln böjde sig.
    – Drivknuten på höger sida (problemsidan) var knarrade (och var slut) pga att drivaxeln är sned/inre drivknut är slut.

    Vilket resonemang känns mest troligt?

    Hur kollar jag inre drivknut/drivaxel alt motorkudde för att hitta felorsak?

    #163090

    rask
    Deltagare

    Tror mig ha hittat orsaken till framvagnsvibrationerna… Ryckte lite i höger drivaxel igår och den glappade i den inre drivknut. Läste någonstans att det räcker att byta plats på höger och vänster inre drivknut för att lösa problemet.

    Funkar det även när man har glapp? Om inte, vad behövs bytas?

    För övrigt tog jag mig igenom besiktningen utan några större problem idag, enbart nedslag på diffus ljusbild på vänster halvljus. Verkar dessutom som jag har glappkontakt på höger ljuset, för först så lös den svag men efter att ha vridigt om nyckeln löste det sig. Kan problemen hänga ihop? Några idéer ang felsökning?

    #163093

    alfamats
    Deltagare

    Kolla upp vilket nummer din tomgångsmotor har.Jag har liggande en sprojlans ny Bosch till 900 och 9000 modellen.Den får du för 150:-+frakt om du är intresserad dvs. / Mats

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng