Hjälp! Problem med tomgång+ojämn gång.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hjälp! Problem med tomgång+ojämn gång.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hjälp! Problem med tomgång+ojämn gång.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 30, 2010 at 14:02 #163095

      Hur ser det ut nere vid kylarbalken –
      mellan batteri och kylaren finns en jordningspunkt:

      Som kan ge många mindre roliga sympton……

      Har själv haft det problemet med tomgången –
      men det försvann då jag bytte styrboxen.

        september 30, 2010 at 21:47 #163126
        Plankan wrote:
        Hur ser det ut nere vid kylarbalken –
        mellan batteri och kylaren finns en jordningspunkt:

        Tack, ska kolla detta!

        Ingen som kan hjälpa mig ang vad som behövs för att fixa inre drivknuten? Skifte? Eller nya delar? Vad behöver bytas isof?

          oktober 1, 2010 at 08:52 #163137

          Genom att byta plats på hö och vä inre “kopp” så blir drivsida motorbromssida, och du får en “ny” yta att slita på.
          Länge sen jag gjorde det själv, finns säkert någon här på forumet som lämnar dig klara anvisningar.
          Går att göra i bil så klart.
          Det viktiga är att du har kvar samma shims på vardera sidan efter bytet, för pinjongens skull.

          Mvh Johannes

          Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

            oktober 3, 2010 at 09:55 #163239
            alfamats wrote:
            Kolla upp vilket nummer din tomgångsmotor har.Jag har liggande en sprojlans ny Bosch till 900 och 9000 modellen.Den får du för 150:-+frakt om du är intresserad dvs. / Mats

            Du har PM sen några dagar tillbaks..

              oktober 3, 2010 at 09:56 #163240
              morsole wrote:
              Genom att byta plats på hö och vä inre “kopp” så blir drivsida motorbromssida, och du får en “ny” yta att slita på.
              Länge sen jag gjorde det själv, finns säkert någon här på forumet som lämnar dig klara anvisningar.
              Går att göra i bil så klart.
              Det viktiga är att du har kvar samma shims på vardera sidan efter bytet, för pinjongens skull.

              Mvh Johannes

              Hmmm, är det själva tripoden man flyttar över? Är inte jättehaj på grejerna.

              Löser det problemet med att själva drivaxeln glappar in mot inre drivknut när man rycker i den?

                oktober 3, 2010 at 11:05 #163245

                På riktigt gamla 99’or var det ofta problem när nålarna trillade ur och det kunde vara skitkul gräva i kopparna efter dem; numera tycker jag det fungerar mycket bättre.
                Den delen du byter sida på är den “koppen” som sitter i växellådan när du dragit ut drivaxeln.
                Du behöver inte byta nållagringarna på drivaxeln om de inte är defekta; kolla det först.
                Annars byter du sida på “kopparna”, hö till vä och vice versa.
                Möjligt du behöver hjälp om du inte är så hemma på det hela.
                De som sysslar med Saab känner till problematiken och förfarandet.

                Mvh Johannes

                Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                  oktober 4, 2010 at 08:54 #163285

                  Hej,

                  Min mek är billig men inga Saabspecialister så bäst att jag gör research och de jobbet, annars byter de alldeles för mycket… 🙂 Spekulerade i att drivaxeln skulle behöva bytas men vet inte ens om de ens hade känt att axeln glappade…

                  Har bifogat en bild, är det den detalj som kallas “inner driver” som bör byta sida på? Och nållagringarna är de lager som sitter “tripoden”?

                  Och en fråga till: På vilket sätt gör det så att glappet mellan drivaxel och växellåda försvinner? Som sagt så glappar höger axeln i sidled (inte axiellt) när jag rycker i den. Om man byter plats på kopparna så snurrar de ju i en annan riktning när man kör, alltså sliter man i motsatt riktning. Skulle glappet enbart vara i själva drivningen kunde jag förstå att det skulle försvinna med ett byte, men hur löser det glappet i sidled? (med sidled menar jag om man rycker i axeln tvärs dess riktning, alltså inte i längsled)

                  Har för övrigt en aning axiellt glapp på vänster sida.

                    oktober 4, 2010 at 10:34 #163289

                    Du har hittat en bra beskrivning där.
                    “Inner driver” är rätt beteckning på delen som ska byta sida.
                    Naturligtvis ska/får inte tripoden vara extremt sliten.
                    Rörelsen i sidled är ju given vid fjädringsutslag och ska kunna göras; det är tanken bakom konstruktionen.
                    Det blir en liten “grop” där tripoden ligger an i inre koppen när man drar på, där vill tripoden sträva efter att ligga an.
                    När tripoden hamnar på kanten blir det vibrationerna du känner.
                    Har du dessutom lite glappa i spindlar/styrledar, känns det kraftigt.
                    Hur gjorde första verkstan när de bytte knuten??

                    Mvh Johannes

                    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                      oktober 4, 2010 at 12:10 #163291
                      morsole wrote:
                      Du har hittat en bra beskrivning där.
                      “Inner driver” är rätt beteckning på delen som ska byta sida.
                      Naturligtvis ska/får inte tripoden vara extremt sliten.
                      Rörelsen i sidled är ju given vid fjädringsutslag och ska kunna göras; det är tanken bakom konstruktionen.
                      Det blir en liten “grop” där tripoden ligger an i inre koppen när man drar på, där vill tripoden sträva efter att ligga an.
                      När tripoden hamnar på kanten blir det vibrationerna du känner.
                      Har du dessutom lite glappa i spindlar/styrledar, känns det kraftigt.
                      Hur gjorde första verkstan när de bytte knuten??

                      Mvh Johannes

                      Nja, när jag menar rörelse i sidled är det mer som att det är ett glapp imellan koppen och tripoden. Det säger klonk-klonk därifrån när man rycker i drivaxeln, och enbart på den sida där jag har problem. Men det är kanske det som har hänt, att skåran som blivit i så djup att det det blivit glapp? Ber dem nog plocka ner grejerna och skulle tripoden vara sönder så får de väl byta den också… Går det att enbart byta en lagring om en av dem gått sönder?

                      Första verkstaden bytte vänster yttre drivknut, iaf enligt papprerna, fast problemet som nu är var på höger sida… Däremot påstod de först att mina problem berodde på en skev drivaxel (fast sen erkände de att de inte hade kollat ännu, bara att de trodde det) och att jag var tvungen att byta både axel och yttre drivknut på höger sida. De de sa att min nya drivknut hade gått sönder pga den skeva axeln (fast de missade att de var på ANDRA sidan de bytt knuten…).

                        oktober 4, 2010 at 14:36 #163295

                        Hmm verkar inte lätt att förstå – ut ifrån vad DE säger…
                        Om tripoden gått utan fett kan det där ju hända, men var som sagt länge sen jag var med om det.
                        Det är inte så svårt att byta ut inre koppen, men du måste ha nån stans att stå för att göra det.
                        Och ute är lite i kallaste laget kanske?
                        En “ny” kopp kan inte tinga många kronor på skroten, tänk då på att ta en vä så du får eventuella märken på motorbromssidan!
                        Finns det inga Saabbröder i närheten som kan hjälpa dig??

                        Mvh Johannes

                        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                          oktober 4, 2010 at 15:37 #163297
                          morsole wrote:
                          Hmm verkar inte lätt att förstå – ut ifrån vad DE säger…
                          Om tripoden gått utan fett kan det där ju hända, men var som sagt länge sen jag var med om det.
                          Det är inte så svårt att byta ut inre koppen, men du måste ha nån stans att stå för att göra det.
                          Och ute är lite i kallaste laget kanske?
                          En “ny” kopp kan inte tinga många kronor på skroten, tänk då på att ta en vä så du får eventuella märken på motorbromssidan!
                          Finns det inga Saabbröder i närheten som kan hjälpa dig??

                          Mvh Johannes

                          Nej, litar fem öre på den verkstaden. Därför jag går till en annan nu.

                          Även om jag bor i “Volvoland” (läs Göteborg) så borde det kanske finnas någon SAAB-kunnig som är villig att hjälpa till för en rimlig slant kan man tycka. Jag kanske ska lägga upp en tråd? Ska leta lite reservdelar från skroten, men med tanke på ockerpriserna i bildelsdatabasen så är nog oddsen till rimliga priser att drömma om… 🙁

                            oktober 4, 2010 at 16:04 #163298

                            Men där finns Saabbröder som har delar till max också: ge det lite tid så löser det sig säkert.
                            Hör dig för bara!
                            Går ju även att skicka med bussgods i så fall.

                            Mvh Johannes

                            Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                              november 19, 2010 at 14:33 #164826

                              Hej,

                              Ville bara ge en sen uppdatering här ang mina vibrationer. Det var nållagrerna på tripoden som hade havererat. Tack för all hjälp! Med bytt tripod är allt som det ska igen.

                              Tomgången är fortfarande hög. Upptäckte dessutom härrom dagen att jag ibland har råkat ut för att tomgången stiger när motorn är varm. Idag eftermiddag när jag svängde av från en landsväg la sig varvtalet på tomgång på ca 1500varv. Efter att ha kört i några hundra meter i låg fart några hundra meter så hade tomgången gått ner till mer normala 800varv igen.

                              Tidigare har jag startat bilen, tomgången ligger som den ska, runt 800-1000 varv. Jag kör iväg och bilens tomgång går upp till ca 2000varv. Efter ca 5 min körning så ligger tomgången där den ska igen.

                              Känns som något segar/kärvar. Gjorde rent tomgångsmotorn (lät den stå med olja i sig under några timmar) men det gjorde ingen skillnad. Finns det något sätt att se att tomgångsmotorn öppnar och stänger som den ska?

                              Några andra idéer på problemorsak? Spjälllägeskontakten?

                                november 23, 2010 at 14:25 #164949

                                Grejade lite med “throttle bodyn”, gasspjäll? eller vad det nu heter på svenska. När jag har bilen avstäng klickar det mycket riktigt när jag vrider på den. Antar att det är själllägesgivaren/kontakten som låter? Stämmer det?

                                Nåväl, när jag startar och bilen går igång och jag därefter gasar så sticker som bekant tomgången upp till 1500-2000varv till bilen fått gå ett par minuter. Nu har jag hittat ett alternativt sätt att få ner tomgången, antingen ge en liten puff på gaspedalen eller att vrida lite snabbt på gasspjället.

                                Min fundering är om det kan vara så spjällägesgivaren ligger lite för nära tomgångsläget? Och att när man givit gas så triggas inte alltid kontakten.

                                När jag smörjde och mixtrade gasspjället så verkade intitalt som problemet hade löst sig, fick en normal start utan förhöjd tomgång. Men sen har det återkommit.

                                Att jag kan “fixa” tomgången genom att “blippa” till gasen borde vara väldigt signifikant för att spåra felkällan, frågan är vara vad det betyder?

                                  december 7, 2010 at 14:20 #165454

                                  Hoppas på svar, problemet består…

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.