Hjälp till motoridentifikation, och kamaxelfråga

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Hjälp till motoridentifikation, och kamaxelfråga

  • Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2018-09-06 12:37 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #448485
    skauing
    Deltagare

    Hej.

    Försöker hitta lite info på nätet om motornummer och kamaxelmärking till en V4… Men det är inte så himla enkelt!

    Har en motor med nr 414790, svart block med tvåportare på… Var kommer den från, nån som vet modell evt volym? I den här har jag ett par kamaxlar liggande, den ena märkt BOA4, jag tror det er en standardkam, men är inte säker… Så har jag en märkt 4D i ändan men med H37 ingjutet på själva axeln med 4D på motsatt sida…

    Nån som kan hjälpa????

    • Detta ämne redigerades för 1 år, 5 månader sedan av .
    #448488
    Morten S.
    Moderator

    Kamaxel kan jeg ikke svare på.
    Når det gjelder V4 motoren så er den sikreste måten å sjekke slaglängd å måle denne.
    Mange 1500 motorer er bygget om til 1700

    https://saabklubben.se/forum/amne/slaglangd-1700-vs-1500-motorn/

    I tillegg til motornummeret så skal det stå en bokstavkode.

    EY = 1500 høykomp
    EX = 1500 lavkomp

    MY = 1700 høykomp
    MX = 1700 lavkomp

    V4-motorkoder

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 5 månader sedan av .
    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #448511
    skauing
    Deltagare

    Takker, skal sjekke dette nærmere. Sitter en original 2 portsgasser på den så jeg mistenker den da er nyere en -77. Virker thight og fin for ellers, litt slakk i balanseaksel men det fikser vi 🙂

    Mener å huske BOA4 er std kam, og tror kanskje den som har innstansa 4D i enden er en eller annen trimsak…. Var noe sirkus rundt en kamtype på -70 tallet, kan være en sånn vi har liggende… Håper noen har kan svare mer på det…. 🙂

    #448529
    kjellake
    Deltagare

    BOA står väl för Bengt O Askanius som slipade trimkammar en gång i tiden, bl.a. till Volvo och tydligen även till SAAB. 🙂 Vad en BOA 4 är för typ av kam vet jag inte.

    #448579
    fuling
    Deltagare

    Mät på kamnen. 2st mått behöves. 1 på grundcirken och 1 på nocken.
    Skilnden mellan 1 och 2 är lyftet.
    Med lyftet så ger det en fingervisning om vad det är för kam.
    Minns ej lyftet på std kammen.
    Men 7.2 är just 7,2mm lyft.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #448639
    sabbe
    Deltagare

    Orginalkamaxel lyfter 6,39 till 6,59 mm toleransutfall inräknat.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.