Hög tomgång og900
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hög tomgång og900
- Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2009-02-17 06:00 av
saabaero.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Har lite problem med tomgången på min 900 årsmodell 1988.
Den är lite hög, ligger på runt 1500varv nästan alltid. Går det att justera? Vad bör jag kolla?Den går bra förövrigt…
Kan tilläggas att bilen har stått sen i sommras, men jag har vart ute och kört en rejäl runda med den utan att det blir någon skillnad.
Har en fundering till eftersom jag är ganska ny här och inte har kolla på alla förkortningar och betäckninar ännu, men är det såhär:
og900 = old generation
ng900 = new generation/Sankey
januari 28, 2009 kl. 22:51 #134489og900 = old generation
ng900 = new generation
= helt rätt!Gissar att du har någon form av insprutning på motorn. Kolla så alla luftslangar är hela. Annars kan det vara tomgångsreglerventilen/tomgångsmotorn som pajat. En liten cylindrisk sak med en slang från strax före gasspjället och en som ansluter efter densamma.
Kan ju iofs bara vara gasvajern som hängt upp sig, stänger spjället ordentligt?
januari 28, 2009 kl. 22:59 #134491Välkommen till forumet, ett inte alltför ovanligt felsymtom är sot och avlagringar i spjällhuset, gör att spjället inte går tillbaka till sitt grundläge utan är lite öppet varvid varvtalet stiger. Finns ett medel som heter speedcleander för detta.
Men bräkeleen från crc funkar också. Ta av slangen som sitter mot spjällhuset, öppna gasspjället så ser du om det ev finns en svart kant där spjället skall gå emot, är fallet så har du en bidragande orsak till felet. Ta en ren trasa som inte flockar, spreja rkligt i insuget och torka rent och få bort sotkanten. Förhoppningsvis stänger spjället som det skall nu.
Övriga fel kan ju vara tjuvluft, spraya med stargas runt alla slangar när motorn går, ökar varvet har du ett läckage.
Tomgångsmotorn, en rund sak som sitter på insugets ovansida beroeende på motoralternativ.
Prova även att koppla bort kallstarten när bilen är varm, blir tomgången rätt då så släpper den igenom bensin även vid driftsvarmmotor.
Något att börja med ialla fall.
Benämningen är rätt, og vs ng.
MVH
Michael
Japp, jag har inprutning på bilen. Det sitter den vanliga B201i motorn i den.
Ska prova med att rengöra spjällhuset och kolla efter luftläckage senare i eftermiddag. Jag brukar använda bensin till att rengöra spjällhus det funkar jäkligt bra =)
Ska se om jag kan lokalisera tomgångsmotorn oxå, kallstarten är den med lite blått på sig ovanpå insuget?
Återkommer senare ikväll med lite resultat…
Inga insugsläckor, tomgångsmotor och spjällhus rengjorda utan resultat. Provat koppla ur tomgångsmotorn och då blir tomgången väldigt orolig.
Funderar på om det är kallstarten som är kass då jag nu tycker bilen drar onormalt mycket bränsle.
Tomgången är vid kallstart ca 2000rpm sjunker till ca 1500rpm vid varm motor.
januari 31, 2009 kl. 17:01 #134566Ta av kontakten till kallstartsventilen, den är blå, när motorn är varm, släpper denna igenom bränsle så borde rimligtvis tomgången sjunka vid urkoppling.
Hej!
På B201 motorn finns ingen tomgångsmotor så vad kopplade du ur?
Tomgången vid kallstart styrs av tillsatsluftsliden som sitter på cyllocket med 2 grova slangar, där sitter en mutter som är låst med färg, om du lossar muttern och flyttar pinnen med en skruvmejsel så öppnar du sliden. Elanslutningen är en värmespole som stänger sliden när motorn blir varm.Kan kärva ibland. Tomgångsskruven är en M6 skruv med stoppmutter på sidan av spjällhuset. Tomgången ska vara ca 1300 rpm vid kallstart och 900 vid varm motor. Skivan i mängdmätaren har en förmåga att ändra sig men går att justera genom att justera hårnålsclipset under skivan. Har bilen kat så finns fortfarande co-skruven kvar i mängdmätaren, dock måste en plugg dras ur mellan mängdmätaren och luftbälgen, justering görs med taktmätare som ansluts till 2-poligt kontaktstycke på vä innerskärm, den ska pendla mellan 45 och 55. Om bilen inte har kat så justeras co-halten till 1,7 på tomgång vid varm motor. Kolla co och tändning, på kat 20 grader/2000rpm utan vaccum och 18 grader utan kat.
// Jensfebruari 16, 2009 kl. 22:07 #135649Sankey wrote:Ingen skillnad om jag tar av kontakten till kallstarten vid varm motor heller…Rengjort samtliga kontakter. Ingen skillnad.
Som dom sa i ett tidigare inlägg du måste kolla om kallstarten läcker bensin
skruva loss den från insuget koppla loss elanslutningen plugga hålet i insuget och lägg kallstarsventilen i en burk och se om den läcker soppa när du har bilen igång
gör den det så är det där felet sitter -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.