Hur funkar det :Saab 900T16 Turbo 1985

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hur funkar det :Saab 900T16 Turbo 1985

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hur funkar det :Saab 900T16 Turbo 1985

  • Författare
    Inlägg
    • september 10, 2009 at 16:08 #20762

      Hej

      Jag har fått en övergiven Saab 900 T16 Turbo 1985 som jag precis har börjat att köra med.
      Efter att ha stått på en parkering utomhus sedan 2006 har den nu kommit till liv igen efter en kopplingsrenovering.

      Besiktigad i måndags med bara några trasiga glödlampor som anmärkningar.
      Problemet är att jag aldrig har ägt eller ens kört en turbo förut….

      När jag varvar upp den vid acceleration verkar det som om den bygger upp tryck till en viss gräns och sedan låter det som om trycket “pyser ut” i motorutrymmet. Det låter som om ljudet kommer från andra sidan torpedväggen precis vid mina fötter ?….

      Nålen på turbomätaren i bilen är cirka 3mm in på det orange fältet då detta händer.
      Aldrig någonsin har den rört sig längre in i det orange fältet……
      Ska den göra detta om allt funkar som det ska ?

      Visst, den accelererar bra men det där riktiga ”turbo trycket” man har hört talas om infinner sig inte.

      Flera problem:. Efter renovering av både slavcylinder och huvudcylinder till kopplingen tar den mycket långt ner,
      nästan ända nere vid golvet. Rätt/fel ?

      Växellådan är även mycket ”sladdrig” i sina lägen. 3an och 4an är mycket svåra att hitta men när man gör det går alla växlar i utan bekymmer. Både vid uppväxling och ned växling. Kan man justera detta eller är det något som är slitet och behöver bytas ?

      Vore mycket tacksam för svar.

      Mvh Robert Sollare

        september 10, 2009 at 17:11 #145215

        Hej.

        Kopplingspedalen skall inte ta så långt ned, det går inte att justera kopplingen på dessa modeller så en skall lixom ta direkt.
        min ena 99a hade samma problem, trots jag bytt packningar i både slav och huvudcylinder. hade tydligen missat något med slavcylindern, så den funkade jättebra när den var luftad, men ju mer du använde den ju mer slapp blev den–> sög in luft när jag släppte upp kopplingen och till slut var man tvungen lufta igen. Bytte slavcylindern till en annan jag hade och problemet var ur världen. Sen att lufta dessa brukar vara lite piligt, själv tog jag borrade ett pyttelitet hål och satte in en cykelpump med fotbollsventil och sedan tryckte runt oljan, sen var det bara att öppna skruven och så kom all luft ut, smidigt och snabbt.

        det här med lådan låter som kanske växelknuten kan vara dålig, eller om dina skruvar som håller fast spakstället har skruvat upp sig lite så det liksom kan ligga lite hur som helst, första jag skulle kolla är nog knuten så den ser hel och fin ut. Annars är det nog en justeringsfråga.

        det här med turbon vette tusan vad det kan vara, låter som att tryckvakten släpper ut allting precis när den ska börja ladda, så skall det givetvis inte vara, kanske är någon läcka i någon slang som går till turbon?

        hoppas något hjälpte

        mvh

        Saab 93B -59 (Blå)
        Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
        Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

          september 10, 2009 at 19:35 #145224

          Frikopplar den riktig när den väl tar? Annars så lufta kopplingen igen. Öppna nippeln och låt det rinna ca 10 min, fyll på efterhand. Efter detta så gör en “riktig” luftnining, helst med lite tryck på systemet.

          Blir det inte bättre så är förmodligen lamellen slut.

          Växellägena, kolla att knuten är hel, är den det så justera in lägena i växelbocken. För att få bättre känsla i spaken kan man lägga in en M8 mutter mot fjädern som sitter innanför sidolocket i lådan. OBS, detta hjälper inte för lägena utan mest för spänsten i spaken.

          Turbon kan du kolla med att plocka loss den slangen som sitter mellan magnetventil ( sitter sidan om tänspolen med två kablar i och 3 vaccumslangar) och wastegaten. När du tar av denna så skall det ladda utav bara hel…e om turbon är ok. Gör den det så kan du begränsa felsökningen till magnetventil i första hand.

          Givetvis kollar du först att ALLA vaccumslangar är hela, från insug till mätare och från mgv.

          Om allt är ok så skall den ladda till strax innan röda fältet på 4 och 5 :ans växlar.

          Lycka till!

            september 11, 2009 at 16:17 #145255

            Hej Robert,
            När man renoverar huvudkopplings-cylindern måste man kontrollera loppet NOGA efter små små porer o att den inte är rostangripen i botten, man använder en bra lampa o så får man vinkla o vrida cylindern för att se bra(det blänker från loppet när man lyser med lampan).

            Då det gäller växellägena så råkade jag ut för att en fjäder gick av som håller ihop två plåtben runt en fyrkantig grej på växelföraren som går under mittkonsollen, lätta på den från passagerar sidan o lys in under konsollen så borde du se om fjädern är hel, min låda var 5-växlad o uppförde sig som du beskriver.

            MVH Micke.

            Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

              september 11, 2009 at 18:01 #145259

              Det länkaget som du beskriver med fjädern i bygeln är till de första 5 vxl lådorna, ej till en 85:a om jag inte missminner mig.

                september 11, 2009 at 21:45 #145268

                Tack för hjälpen nu är jag lite klokare, men bara lite…….

                1. Kopplingen: Lamellen är ny och tryckplattan såg bra ut.
                Troligen har jag bara lite luft kvar i systemet.
                Nu vet jag även att pedalen ska ta direkt, tack “Lustgasen”.

                2. Växellägen: 3an och 4 an blev lättare att hitta efter att jag dragit åt
                de tre skruvarna som håller växelspaken, tack igen “Lustgasen”.
                ( växelknuten såg ut och kändes OK )

                3.Turbo Jag tog loss den vacumslang som gick ner till turbon, den som reglerar
                wastegaten. Då laddade den lite längre, men inte mycket innan
                trycket “pös ut”….. Mätaren var inne några millimeter mer än tidigare
                i det orange fältet, men inte mycket……Tack Michael.

                Kan det vara så att APCn känner av knackningar och släpper ut trycket när det börjar bli roligt ? ( Magnetventilen fungerar )
                Jag kör på 95 Oktan, kan det vara anledningen ? Den kanske vill ha 98 Oktan ?

                När trycket sänks med ett pysande ljud låter det som om ljudet kom inifrån instrumentbrädan ?………

                Turbotrycksgivarens mätare startar i det “lilla, lilla vita fältet” och rör sig som sagt några futtiga millimeter in i det orangefältet som mest. Kan det vara fel på mätaren ?

                Några idéer ?

                mvh Robert Sollare

                  september 11, 2009 at 21:55 #145269

                  Det sitter väl en tryckgivare uppe till vänster i instrumentpanelen som stänger av bränsletrycket om laddtrycket skulle vara för högt.
                  Det kanske är den som spökar?

                  Fast tycker att det snarare skulle ha motsatt effekt om den läckte
                  Men det är väl den enda grej som har med laddtrycket att göra som kan pysa som sitter under panelen

                    september 11, 2009 at 23:52 #145270

                    Tryckvakten sitter bakom kåpan som du nästan har mot benen när du kör, under ratten. Kolla slangarna där. Den lossas genom att du öppnar huven och lossar bultarna som sitter i det lilla utrymmet mellan skärmen och torpeden på var sida om motorutrymmet. Du får ta ut mittkonsollen också.
                    Lycka till!

                    '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                      september 12, 2009 at 08:04 #145272

                      Då ska jag leta upp den och kolla.

                      Jag återkommer.

                      – Tack för all hjälp !! :thanks:

                        september 12, 2009 at 18:31 #145291

                        Kopplingen
                        Lufta brukar vara lurigt ibland. På senare tid har jag börjat vacumsuga för att få bort den sista luften – brukar funka klockrent (ansluter min “luftman” till insuget istället för däcket)
                        Kolla även länkaget mellan pedal och huvudcylinder. Hålet i pedalen brukar slitas och vara ovalt vilket gör att pedalen måste ända ner i golvet – drabbar alla 900 som rullat mer än 15000mil

                        Pysandet vid laddtryck
                        Provtryck alla slangar från insuget och täta de läckor du hittar. Försök även hitta vara alla lösa slangar ska sitta…
                        Förutom slangarna är vanliga felkällor: tryckvakten, bypassventilen, vacumburken för ventilationen och mojängerna som hör till EGR-systemet (om bilen har EGR)
                        Bilen blir roligare för varje läcka du tätar 🙂
                        Tryckvakt och bypassventil är nästan alltid trasiga på gamla bilar..

                        Växellägen
                        Om “återfjädringen” till läge 3-4:an saknas är det troligtvis fjädern som “Örnen” redan beskrivit som behöver bytas. Fjädern sitter på undersidan växelföraren, strax framför spakstället.
                        Fjädern i länkaget finns fö t.om. årm -86

                        Bränsle
                        Tanka 98 oktan för max effekt. Tror dock inte dina problem har med oktantalet att göra.

                        LYCKA TILL!

                          september 13, 2009 at 23:43 #145348
                          SaabAero wrote:
                          Pysandet vid laddtryck…
                          vacumburken för ventilationen

                          Efter att du har kollat noga i motorrummet:
                          Titta noga på alla slanger som hör till under instrumentbrädan på höger sida…på min hade en hoppat av og jag hadde märkvärt pysande under tryck. Dom här slangorna regulerar ventilationsystemen och viss du inte hör pschhh ljudet när du vrider på spjällsnurran är någon av dom hoppat av, håliga eller rent av och där pyser så trycket ur vid gasande.
                          Hoppas att du inte kör runt med Wastegate slangen bortkopplat, sådant tål den inte länge.

                          Ett billigt och effektivt sätt att lufta kopplingen på är att kapa upp en cykelslang och trä ena ändan över huvudcylindern och pumpa upp men bara lite, och lufta.

                            september 14, 2009 at 16:20 #145374
                            Gul-Kalle wrote:
                            SaabAero wrote:
                            Pysandet vid laddtryck…
                            vacumburken för ventilationen

                            Efter att du har kollat noga i motorrummet:
                            Titta noga på alla slanger som hör till under instrumentbrädan på höger sida…på min hade en hoppat av og jag hadde märkvärt pysande under tryck. Dom här slangorna regulerar ventilationsystemen och viss du inte hör pschhh ljudet när du vrider på spjällsnurran är någon av dom hoppat av, håliga eller rent av och där pyser så trycket ur vid gasande.
                            Hoppas att du inte kör runt med Wastegate slangen bortkopplat, sådant tål den inte länge.

                            Ett billigt och effektivt sätt att lufta kopplingen på är att kapa upp en cykelslang och trä ena ändan över huvudcylindern och pumpa upp men bara lite, och lufta.

                            Om man får laddtryck i ventilationens vacumsystem är sannolikt backventilen i vacumburken trasig. Det ska alltså inte gå ut något laddtryck i vacumsystemet. Ganska vanligt att den backventilen slutat fungera men den kan enkelt ersättas med en backventil för spolarsystem istället.
                            Kolla att inte backventilen läcker ut i atmosfären också för då får man pysljud och tjuvluftläckage av den anledningen.

                            Om vacumburken är frisk och man har läckage i vacumsystemet brukar det märkas genom att luftspjällen ändrar lägen när man släpper gasen/gasar på.

                            Är systemet friskt ska det pysa när vredet vrids även med avstängd motor.

                            Luftning mha trycksättning verkar ha egenheten att det ändå blir lite luft kvar av någon anledning :banghead:. Skulle nog säga att resultatet blir 90% bra med den metoden så de sista 10% får man ta med vacum eller någon annan metod.
                            Jag brukar ansluta min luftman till insuget och låta motorn gå på tomgång några minuter medan jag plockar undan verktygen.

                              oktober 16, 2009 at 19:49 #146712

                              Växelspaken är fortfaranade sladdrig men nu börjar jag att lära mig var 3an och 4an finns…..

                              Tidigare svar:
                              Då det gäller växellägena så råkade jag ut för att en fjäder gick av som håller ihop två plåtben runt en fyrkantig grej på växelföraren som går under mittkonsollen, lätta på den från passagerar sidan o lys in under konsollen så borde du se om fjädern är hel, min låda var 5-växlad o uppförde sig som du beskriver.

                              Den här fyrkantiga grejen och fjädern sitter den under mittkonsollen, men i kupen?
                              När jag tog bort mittkonsollen var där bara heltäckningsmatta att titta på……

                              Ska jag ta loss mattan också för att se det som är fel ?

                              mvh Robert Sollare

                                oktober 16, 2009 at 20:05 #146714

                                ja lyft på mattan också,lossa höger tröskelskydd och vik över mattan åt vänster. mvh melwin.

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.