Hur många OG 900 Cab i Sverige?

Forum Modellspecifika forum OG900 Hur många OG 900 Cab i Sverige?

• Detta ämne har 24 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2008-11-01 12:26 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare

Hej,

Köpte mig, tillsammans med brorsan, i somras en OG 900 T16 CAB -88.
    Den var i ett tämligen bedrövligt skick och jag och min bror tänker ge oss på en räddningsaktion.
    Det hade varit spännande att veta hur många likadana bilar som finns/fanns rullande i Sverige. Alltså hur många såldes i Sverige, hur många finns kvar idag? Är det möjligt att ta reda på, hur går man i så fall tillväga?

turbocab
    Deltagare

När Saabcab-klubben var i liv så hade vi siffror på detta. Eftersom mitt minne är helt kass så kommer jag sjutton inte ihåg vad siffran var 2004 – Martin, som killen bakom klubben hette hade kollat med VV. Det var 3 eller 400 nånting kvar i sverie då, inte mer. Men det finns väl nån här som vet hoppas jag? Jag säger 400 nånstans så får vi se om någon sätter emot. Bilarna var svindyra, procentuellt sett dyrare än idag då cabb har blivit något av var mans bil. Så var det inte 1988, tex kostade en BMW 320 Cab mindre än Saab 900 TurboCab. I början av 90-talet var det ju krisen som påverkade, och precis som 900Aero så var det få som slantade för en AeroCab 1991 – 1993. (då fanns cabben endast som AeroCab eller som 2,1 insprutare, de senare är också mkt ovanliga)
    Därför ser man inte särskilt många sena og900 Cab, majoriteten är 1987 – 1988 nånting. Min vita svensksålda 1990 är tex en av bara två (!) vita sålda det året, men troligen gick det fler i andra färger. Som jämförelse gick över 3000 vita till USA samma år… Det är där som de finns, och i Europa såklart. Men inte i fattig-sverige. Dock är Svenska bilar ofta i bra skick då de använts endast på sommaren. Dock inte alla såklart, vissa gick ut som tjänstebilar och levde ett mkt hårt liv och finns därför inte kvar i registret längre, det gäller ju många liknande bilar för övrigt.

Totalsiffran på og900 cab var 48.800 om jag inte missminner mig.

Offtopic:
    2004 på cabträffen slog vi troligen världsrekord – mest antal og900 Cab på en och samma färja, vi var 25st og900 Cab på en och samma vägverksfärja över Bråviken. Det var 3 andra bilar också, färjan rymde typ 28st bilar…En dam lommade fram till en av oss och undrade om det var nåt organiserat…. 🙂 En oförglömlig upplevelse. Kanske kan lägga upp en bild om nån är sugen?
    Sorry för offtopic.

turbocab
    Deltagare

Kunde inte låta bli slänga upp denna bilden. 2004, Juni månad. Ca 5% av alla og900 cab i Sverige åker båt tillsammans.

Tackar för svaret! Skall bli spännande att se om någon annan kan verifiera siffran på ca 400…Det är ju inte särskilt många! Känns som att det är rätt beslut att försöka rädda vår vita -88. Den har gått långt och hårt trots att den är svensksåld och verkar ha varit privatägd! Över 25k mil och fruktansvärt rostig…se här:
    http://www.garaget.org/?car=115567
    Läste någonstans att priset 1988 var 248.000:- så du har ju helt rätt i att det var en rejält dyr bil vilket som sagt förklarar att så få av dem hamnade i Sverige.

OT
    Grymt trevlig bild!! Tack för den! Vad hände med Saabcab-klubben?

turbocab
    Deltagare

Tyvärr så fick Martin som höll i hemsidan (det var ingen riktigt klubb eg, mest en hemsida) annat att göra och ingen duktig webmaster fanns att ta över, så det somnade in. Trist, för det var trevligt folk och några kanonfina träffar.

Tänker som fasen på siffran – jag är säker på att det var ca 400 st, kanske 388 st, men kommer inte ihåg exakt. Men nånstans i den häraden är det. Import och Export påverkar ju också, det verkar som fler lämnar än kommer in just nu, pga av priserna helt enkelt är svinhöga utomlands, och jag tycker mig se några slitna vardagshäckar i Göteborg ibland, vilket ju är lite synd.

Klart att ni gör rätt som räddar en cab! Jag kom lite lättare undan, betalade massor istället och har nu två fina ex som jag är mkt glad över. Känslan av att åka og900 cab är mkt högtidlig – det är nåt alla borde pröva!

henrikg
    Deltagare
    Magnus Gunnervik wrote:
    Tackar för svaret! Skall bli spännande att se om någon annan kan verifiera siffran på ca 400…Det är ju inte särskilt många! Känns som att det är rätt beslut att försöka rädda vår vita -88. Den har gått långt och hårt trots att den är svensksåld och verkar ha varit privatägd! Över 25k mil och fruktansvärt rostig…se här:
    Läste någonstans att priset 1988 var 248.000:- så du har ju helt rätt i att det var en rejält dyr bil vilket som sagt förklarar att så få av dem hamnade i Sverige.

OT

Jädrar du mig, det var nog den rostigaste cab motorrummet jag sett! De flesta går ju bara som sommarbilar i bra väder 🙂 Kul projekt att rädda den, det gör du helt rätt i 🙂

Härlig bild Martin från färjan 🙂

/Henrik

henrikg wrote:
    Magnus Gunnervik wrote:

OT

Jädrar du mig, det var nog den rostigaste cab motorrummet jag sett! De flesta går ju bara som sommarbilar i bra väder 🙂 Kul projekt att rädda den, det gör du helt rätt i 🙂

Härlig bild Martin från färjan 🙂

/Henrik

Tack för uppmuntran!
    Jo, jag har haft flera personer med stor saab-vana som påstår att det är det absolut rostigaste motorrum de har sett överhuvudtaget!
    Tur att vi lyckats få tag i en helfräsch framdel!

. . . f
    Deltagare

Saab-cab klubben ?

Var det inte de som bara tog in SAAB-anställda ?

. . . F

turbocab
    Deltagare

Nej, det var en annan, har hört nåt om den också. Detta var http://www.saabcab.com, en hemsida startad av en viss Martin i Skåne, tillsammans med hans tjej. Alla var välkomna som hade en og900 cab. 3 träffar hanns med, jag var med i Norrköping och sen i Kalmar 2005. Klubben var tänkt öka upp för alla Saabcabbar sen, hemsidan gjordes om men sen dog det tyvärr.
    Sidan finns delvis kvar i cachat format om man söker lite på nätet.

En bonus till från färjan! Kuriosa är att jag numera vårdar två av bilarna på denna träff, men det visste jag ju inte om när denna bilden togs, då var det min vita som gällde som enda Saab, den syns långt bak här, vit och beige.

. . . f
    Deltagare

Jag tror också att siffran ca 400 st stämmer rätt väl.

Här är min i alla fall. Den är det första sålda exemplaret i Sverige.

rodder76
    Deltagare
    . . . F wrote:
    Jag tror också att siffran ca 400 st stämmer rätt väl.

Här är min i alla fall. Den är det första sålda exemplaret i Sverige.

Såldes det inga trubbnos cabbar i sverige, eller är denna ombyggd?

turbocab
    Deltagare

Nej, det såldes inga trubbnosar här – dom gick till USA allihopa och gick åt som smör. Saab fick ta sig en funderare och se till att klämma fram fler bilar, men då kom ju faceliften 1987 och alla Europa-bilar som följde som 1987 års modell var med nya fronten. Det rullar en vit i Norrköping som synts i många Saab-sammanhang, den är trubbnos men det pga att den är av prototyperna som eg skulle skrotas…. Enda reggade 1985 cabben i Sverige!

Hoppas vi möts på vägarna runt Göteborg i vår ….F! Håll utkik efter min gula!

samppo
    Deltagare

Dom där trubbnosarna är nog ovanliga, för övrigt såg jag våren 2000 en silver trubbnos parkerad i Jönköpings centrum. Kan förstås vara att den importerats från USA. Tyvärr så har jag inget foto på bilen

rodder76
    Deltagare

Aha… tack för informationen om trubbnoscabbarna. Under årens lopp har man ju sett några enstaka, men dessa är troligen flyttgodsimporter då!

Tack för alla svar! Känns som att vi har fått igång en riktigt skön og900CAB-tråd här!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng