Hur många OG 900 Cab i Sverige?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hur många OG 900 Cab i Sverige?

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare

Jag ger upp! Kan någon av er insatta berätta för en päronhalvefantast som förirrat sig hit vad ’OG’ betyder?

Och så kallar ni tydligen vissa 900 för trubbnosar…?!??

Förresten, hur mycket behöver man betala för en fin äldre 900 cab?

oktober 30, 2008 kl. 13:24 #129602

OG = old generation = gamla modellen
        NG = new generation = nya modellen som senare blev 9-3

”Trubbnos” 900 har en mer platt front än de senare modellerna som har en mer sluttande front.

/B

bengt@akesson-motorsport.se

oktober 30, 2008 kl. 20:24 #129640

Den vita är illa,
          men jag mötte i våras en og900 som såg ut vara en riktig MC i Saltsjöbaden. Den var minst lika risig och rostig, över hela bilen. Riktigt synd. Den äldre kvinna som körde den såg inte heller ut att ha sett en frisör på några år … Det matchade perfekt.

oktober 31, 2008 kl. 06:02 #129654

Hehehehe!
            Det var ju tur att de matchade varandra så bra. Om hon hade lagt en massa pengar på personlig renovering och styling men kallt struntat i sin Saab hade man ju kunnat bli arg.
            Ekonomisk fördelning plastikkirurg – svetsverkstad bör väl ligga på 50 – 50 för att man skall kunna anses ta sin bil på fullt allvar eller vad säger ni…?

oktober 31, 2008 kl. 06:35 #129655

Var skedde denna stora og900 träff, tycker mig till viss de känna igen färgan och omgivningen men vågar inte gissa 😉

Som og900 fantast blir man såklart ytterst sugen när man ser sådana bilder, MYS! Synd man inte har råd o äga en sådan nu under studietiden, men de får bli sedan garagterat. Förövrigt har min garagevän en og900 cab med oxblodsrött skinn i ytterst fint skick, 12k mil ungefär har ja för mig.

oktober 31, 2008 kl. 07:52 #129656

Hej Jonathan!

Träffen var i Norrköping med omnejd.
                Den startade redan på fredagskvällen med att en stor del av oss åt middag och festade runt då Norrköpings stad ordnade en augustifest till og-cabbens ära (kan iof sig vara annan anledning eftersom augustifesten fanns både innan och efter vår träff). 🙂 SM i fyverkeri samt olika evenemang förgyllde vår kväll.

Lördagen inleddes med ett studiebesök på en Norrköpingsbaserad SAAB-trimningsfirma som just då hade världens snabbaste SAAB.
                Därefter följde en vacker bilfärd på ca 6 mil längs stranden runt Bråviken förbi Kolmårdens Djurpark ut till Kvarsebo där det var förberett att färjan över till Vikbolandet skulle ta en extratur enbart för oss och våra cabbar.
                Tyvärr lyckades 3 andra bilar ta sig ombord på båten så den blev inte riktigt full av enbart og-cabbar. En av cabbarna fick inte plats utan blev kvar och fick ta nästa tur över vattnet istället.
                Träffen fortsatte med att vi åt lunch på Mauritzberg Slott där slottsfogden berättade historier om slottet och dess omgivningar.
                Avslutningsvis ställdes bilarna ut i slottsparken där träffen fortsatte med tipsrunda och allmän beskådan av skönheterna (jag talar fortfarande om bilarna)… 😉

Att ordna en sådan träff var en fantastisk upplevelse. Detta berodde på att alla deltagare var otroligt positiva och engagerade, vilket även gällde Sofiero-träffen året innan samt Kalmar/Öland-träffen året efter.
                Solen lyste över våra cabbar hela tiden, vilket tyvärr inte gällde för Kalmar/Öland-träffen året efter, men men…
                Det kom deltagare både från Sverige, Danmark, Finland och Norge. Ett par kom som bodde i Singapore men hade sin cab samt sommarbostad i Danmark. De hade köpt sin bil i Singapore och sedan tagit den till Danmark där de låtit bygga om den till vänsterstyrning.

Tyvärr rann http://www.saabcab.com ut i sanden vilket det lätt gör då det inte är en ”riktigt” klubb såsom exempelvis SAAB-klubben.

Men lyckade saker är till för att upprepas så det kommer troligtvis i framtiden att ordnas en likadan Norrköpingsträff. Då dock med inriktning på 99-turbo istället. (Om jag kan få tillräckligt många att vilja delta i ett sådant arrangemang…)
                Samtal har förts med Jonas och Niklas som ordnade årets 99-turboträff i Uppsala.
                Vi får väl se hur det blir framöver…
                -Oj, detta blev ett långt inlägg. :blush:

oktober 31, 2008 kl. 09:50 #129657

i somras dök det upp en cab på Svartviks Bildemo utanför Sundsvall iallafall……var dit i ett annat ärende och då stod det redan en individ och skruvade loss en massa. Vet inte om de har ställt undan den men det är ju bara att ringa och kolla om nån behöver nåt.

oktober 31, 2008 kl. 11:05 #129658

Vi var ute på en trevlig cab-träff i år.

http://www.cabriochallenge.se/

oktober 31, 2008 kl. 11:49 #129660

Cabträffen skedde i Norrköping, färjan är Vägverkets färja över Bråviken! Kanske har lite bilder från träffen i Kalmar också, men det regnade då….

Jodå, Trubbnos Og900 är från 1979-1986, dvs 1a generationens og900 med platt front. Är väl ett ganska väl använt begrepp av flera av oss på 900klubben och även STCS. Förstår om 2-takts trubbnos-fantasterna reagerar, men se det som en hyllning till äldre Saabar snarare än en skymf, för det är bara gott menat!

För att anknyta till ovan också så hävdar jag att de Trubbnos-cabbar som finns är Import, möjligen nån eller annan provbil också som överlevt, man vet ju aldrig. Dom går att hitta ibland i USA för mkt rimliga pengar, vore kul att ta hem en alltså!

Den gula du mötte Geert kan ha gått runt 40.000 mil (!), det finns en sån uppåt dom krokarna råkar jag veta…. Synd, helt klart. Men många köpte dessa bilar som en cool kärra att flänga runt i, utan tanke på värde, service eller att den skulle bevaras nån längre tid.

november 1, 2008 kl. 12:26 #129683

Turbocab,

om denna gula rishögen råkar säljas nogån gång vore jag nog interesserat iaf. Då har man en Cab för vinterregistrering utan att man ska må dåligt över det … Tyvär hade jag ingen chans att notera regnr.
                        Ganska kul att kunna shocka folk med en rosthög under vintern och sen under sommaren dycka upp i en ’renoverat’
                        Min är f.ö. en riktig ’93 Aero cab i gul. Belgare som jag. Användes året runt i 5 år. Sen inte bara sommar och är nästan rostfri. Klokt nog tvättades aldrig skydsvaxen bort i motorrummet.

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.