Huvudet i betongen del 2.

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Huvudet i betongen del 2.

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Huvudet i betongen del 2.

  • Författare
    Inlägg
    • november 9, 2006 at 18:10 #15081

      Så har jag nu satt packningarna på rätt plats och skruvat ihop resten, vred på nyckeln och JIPPII!! den går igång på första försöket. Hann vara glad i ungefär 4 sekunder innan jag upptäcker att [image]http://home.student.uu.se/m/mafr8991/bilder/leak.JPG[/image]
      det rinner ut kylvätska under tänstiftet vid cylinder ett. Det finns en film på eländet också för er som verkligen vill lida med mig, läckage .

      Efter lite trixande med rakspegeln upptäcker jag att det ser ut såhär [image]http://home.student.uu.se/m/mafr8991/bilder/r.JPG[/image]

      och tänker fula saker, jag måste ha slagit bort en flisa när jag jobbade med toppen… men icke, den andra sidan ser exakt likadan ut (vid cylinder fyra).

      [image]http://home.student.uu.se/m/mafr8991/bilder/l.JPG[/image]

      VarförvarförVARFÖR är de små hacken där i topparna?!?
      Om man kikar på hur högra packningen ser ut [image]http://home.student.uu.se/m/mafr8991/bilder/gasket.JPG[/image]
      så är det ju helt uppenbart att det åtminstonde är stor risk för läckage där med typ 0.5mm packning mellan kylkanal och toppens kant.

        november 9, 2006 at 19:44 #99795

        Tråkigt! Jag känner inte igen kylkanalen i packningen, vad har packningarna för fabrikat. Jag kollade på din föregående tråd i ämnet och jag såg inget hål där på gammelpackningen.
        Nån kanske har lösningen, skickligt fotat i alla fall

        Jag hade fel, jag har kollat igen på gammelpackningen och hålet finns där fast det är mindre, det där va inge kul alls, det är väl ingen vits med ett hål i packningen där? eller???

          november 9, 2006 at 22:42 #99796

          Gammelpackningarna visade sig vara två vänsterpackningar, vet inte var jag fick den andra ifrån, kanske satt den på högern utan att ställa till några större bekymmer?

          Hålen i nya packningen (markerade i bilden) motsvarar kylhålen i blocket. Hur det såg ut med kanaler i toppen minns jag inte.

            november 10, 2006 at 22:21 #99798

            Jag ska kolla på mina oanvända packningar i garaget i morgon hur de ser ut.

              november 11, 2006 at 23:11 #99799

              Packningarna ser ut som de du har men mina toppar är anorlunda, de saknar urtaget som du fotat. Jag har iockförsig inte kollat alla men de jag kollat ser ut som på bilden.
              Jag tror att problemet bara kommer på generatorsidan för där används den där kylkanalen för flödet mellan block och topp. Kanske det var därför din motor hade två vänsterpackningar, det fungerade ju då, hursomhelst så kan det inte ha varit så lyckat, den bör ha gått betydligt varmare på högersidan då med tanke på hur flödet blev när båda packningarna var omkastade.

              Jag vet tyvärr inte hur du bäst ska lösa detta men det kan inte bara vara du som råkat på detta trassel, nån mer på forumet måste ha råkat ut för samma och löst detta på nåt sätt.

              Hur??
              [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/577236-Topp.JPG[/image]

                november 12, 2006 at 13:03 #99801

                du skrev tidigare att du satt på andra toppar vill jag minnas. Var kommer de nya ifrån? Det är inte så att det är toppar ifrån den tidiga silvermotorn så att det är där det skiljer?
                Jag vet dock inte OM topparna skiljer, det var bara en tanke.

                  november 12, 2006 at 13:55 #99803

                  Kan man inte lösa detta genom att som förut använda två vänsterpackningar men själv ta upp ett eget och mindre hål för kylkanalen på höger sida, detta för att få kylning även där men ändå spara tillräckligt med packningsyta för att det ska bli tätt?

                  Annars är det nog enklast att byta toppar till sådana som saknar det där jacket.

                    november 19, 2006 at 01:03 #99805

                    Det är nya toppar jag satt dit nu, köpte dem av någon via forumet här för drygt ett år sedan, minns inte av vem men jag tror han var från Sundsvall.
                    De gamla topparna har heller inte dessa jack så det måste vara någon annan typ av topp, till silvermotorn eller någon annan fordmodell???

                    Vet inte hur flödet skulle bli med egentillverkade kanalhål i en vänsterpackning, det kommer ju även vara öppet i bakkant där orginalhålen sitter.. men det kanske kan vara värt ett försök.

                      november 19, 2006 at 13:55 #99806

                      Jag har nått svagt minne av att topparna till min gamla “silver”maskin såg ut sådär men vill inte ta gift på det.
                      Ska kolla med polaren som tog över den om han minns.

                        november 19, 2006 at 21:34 #99807

                        Var och tittade på mina toppar till en silvermotor och de har detta jack den packningen har inte något hål innanför jacket. Du kan kolla om det är fel toppar då silvermotorn har kort gänga till stiften.

                        mvh Roger

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.