Ingen tomgång Saab 900 -92 2.1 16v

Forum Modellspecifika forum OG900 Ingen tomgång Saab 900 -92 2.1 16v

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    SAAB_Peking
    Deltagare

Hej,
    För några dagar sedan tändes ”check engine” lampan på bilen. Bilen gick precis lika bra som innan och jag körde ett par mil hem. Nu några dagar senare när jag startade upp bilen lyser lampan och bilen startar upp för att genast dö. Gasar jag så håller sig bilen igång, men så fort jag släpper gasen dör den. Når jag gasar till så är det som att bilen misständer. Någon som har en aning om vad det kan vara?

fridholm
    Deltagare

Gissar på tomgångsmotorn, sitter på spjällhuset med ett par slanganslutningar och elanslutning. Går att ta loss och rengöra så funkar det igen om den kärvar och har fastnat. Förklarar väl iofs inte direkt att den misständer, men kanske blir nåt knas med blandningen om tomgången inte justeras som den ska.

Bengt Karlsson
    Deltagare

Hej. Innan du gör mer noggrann felsökning så kan det vara klokt att snabbt kolla så att det inte är någon vakuumslang som lossnat eller spruckit. Mvh Bengt

SAAB_Peking
    Deltagare

Tack för svaren. Jag ska testa att kolla vakuumslangarna först.

peter engqvist
    Deltagare

Kan vara LMM som spökar.
    Koppla ur den och starta motorn, startar den och går ok utan misständningar så kan det vara den.

Annars är det bara att läsa ut felkoder.

Kan vara LMM som spökar. Koppla ur den och starta motorn, startar den och går ok utan misständningar så kan det vara den.
    Annars är det bara att läsa ut felkoder.

Även mitt första bud, den eller kanske ”kallstartsgivaren” i insuget……..

Lsoderlund
    Deltagare

Gissar också på LMM, men vakuumslangarna är ju sådant som lätt glöms bort, och de åldras ju rätt dåligt, där i värmen under huven.

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
    Audi A6 Avant

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

SAAB_Peking
    Deltagare

Hur läser man ut felkoderna? Går det på en så gammal bil?

Bengt Karlsson
    Deltagare

Saabverkstäder har ett diagnosinstrument som heter Tech2. Fungerar inte på tidiga OG900 men bör funka på din bil som är av sen årsmodell och med 16-ventilsmotor. Mvh Bengt

I brist på Tech.2 finns det en annan lösning:

http://popeye.rty.nu/2002/felkoder.htm

SAAB_Peking
    Deltagare

Hej, jag trodde inte det fanns något obd-uttag eller liknande på en 900a från 92. Vart sitter uttaget? Hittar inget under ratten. Jag har beställt nya vakuumslangar då de såg lite trälig ut.

Hej, jag trodde inte det fanns något obd-uttag eller liknande på en 900a från 92. Vart sitter uttaget? Hittar inget under ratten. Jag har beställt nya vakuumslangar då de såg lite trälig ut.

Som jag minns det, så sitter det under baksäte –
    fast det liknar inget av dessa ”moderna” i dag…..

SAAB_Peking
    Deltagare

Tack, ska kolla där.

Bengt Karlsson
    Deltagare

Innan du har tillgång till diagnosinstrument så kan du ju testa tipset ovan från Peter att koppla ur LMM. Lycka till. Mvh Bengt

SAAB_Peking
    Deltagare

Hej alla, rengjorde kontakten till LMM och tajtade till alla vakuumslangar. Nu går bilen sol en dröm igen. Tack så hemskt mycket för hjälpen.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng