Ingen tomgång

Forums Modellspecifika forum OG900 Ingen tomgång

This topic contains 16 replies, has 5 voices, and was last updated by 2011-04-02 13:16.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #25215

    sebbo
    Deltagare

    Som rubriken. Har ingen tomgång, eller snarare så kommer och går den.
    Jag har nybytt toppackningen och allt runt det samt ny turbo. Vars ska jag börja nysta nu då?

    #183024

    M.Broberg
    Deltagare

    kolla om du har kopplat in alla slangar och inte är nån som är loss.

    #183039

    torbo
    Deltagare

    Är allt med tändningen bytt också?
    Har du kollat så tändningen står rätt till? 🙄

    Har du tomgång när den är varm? Eller kall?

    Skruva åt alla klämmor och alla slangar.

    #183040

    longjohn61
    Deltagare

    Fungerar tillsatsluftsliden som den ska ❓ Ska vara stängd när motorn är kall och öppen när den är varm,
    kolla detta så här tar bort slangarna och lys med ficklampa 😉

    Mvh Nisse

    #183043

    sebbo
    Deltagare

    Tack för alla svar 🙂
    Det som löste det akuta var att dra fast slangen på tillsatsluftsliden, det håller tydligen inte tätt utan ett buntband runt sig, trots att den sitter tight.
    Det som kvarstår är:
    1. Ingen tomgång vid uppstart vid kall/varm motor, måste hålla igång den “manuellt”.
    2. Orkeslös och oerhörda svängningar från 2000-500rpm
    3. Efter en lr två minuter går den fint och håller tomgången på vad jag nu ställer den till, för närvarande 1000-1100rpm.
    4. När jag sen stänger av den för att starta igen börjar problem ett, två och tre igen.

    Har bytt:
    Termostaten på insuget.
    Termostaten fram på blocket (termotidgivaren, lika dan kontakt typ som kallstars spridaren).
    Termostaten fram på blocket med blad stift.
    Styrtrycksventilen.
    Nyrenoverad topp. (fick bort ventiltick ^^)
    Nya tänddetaljer.
    Ny olja.
    Nytt vatten.
    Nytt luftfilter. (löste nog bensinförbrukningen)
    Ny lambda.
    Många, men inte alla, vakuumslangar bytta.
    Bytt bränslefiltret för ca 800 mil sedan. (kört lite etanol efter det)

    #182909

    longjohn61
    Deltagare

    Kollade du om tillsatsluftsliden fungerade ❓

    Mvh Nisse

    #182911

    sebbo
    Deltagare

    DARN!
    Det glömde jag 😳
    kollar det imorgon, återkommer då 😛

    #183089

    sebbo
    Deltagare

    med kall motor är tillsatsluften halvöppen.
    dvs, om man tittar ned i hålet så står spjället halvöppet med den “fyrkantiga” delen av spjället mitt över hålet. Skulle översätta det till att ca 50% av hålet är öppet.
    Det var kring nollan när jag kollade in det.

    #183179

    sebbo
    Deltagare

    Ngn som kan säga om det är det som räknas som “stängd”?

    #183182

    saabaero
    Deltagare

    Stängd tror jag är helt stängd.

    Jag tror funktionen är sån att spjället har en tempstyrd öppning vid start och att det sedan ska stängas succesivt “av sig själv”.
    Det har definitivt ingen aktiv reglering av tomgången som senare bilar med tomgångsmotor har.
    Därför tror inte jag att tomgångspendligen beror på luftsliden. Känns hellre som det är någon “aktiv reglering” som spökar och orsakar problemen och det skulle väl isåfall vara lambdaregleringen 😕

    #183184

    sebbo
    Deltagare

    Okay. Tack för svar 🙂
    Har hört ngn har prata om “taktgivaren” lr dylikt. Skulle den kunna ställa till med problemet? För om man pumpar lite på gasen vid 2000rpm några sekunder brukar det gå till sig.
    Är iaf ngt som brummar som sitter i “loop” med luftmassevågen och bränsle huvudet. Är det taktgivaren?
    Lambdan tkr jag inte det borde vara, då borde den ju strula vid alla temperaturer…

    #183191

    saabaero
    Deltagare

    Det är nog taktgivaren du hittat.

    Taktmackapären styr vacum/tryck till styrtrycksventilen som i sin tur styr blandningsförhållandet.
    Lambdasond + styrenheten under baksätet styr taktventilen.

    Eftersom felet uppkommit i samband med annat mek ligger det nära till hands att tro att något blivit avglömt eller felmonterat. Typ någon slang som sitter fel eller någon kabel som inte sitter fast eller blivit avglömd

    #183194

    sebbo
    Deltagare

    Känns som att vi börjar närma oss 🙂
    Men felet fanns även innan de större mekandet. Trodde att en kass packning och vattenläckage kunde bidra, men det verkar inte ha gjort ngn skillnad.

    Går det att ta taktmakapären från en icke lambda turbo?

    #183195

    saabaero
    Deltagare

    @sebbo wrote:

    Går det att ta taktmakapären från en icke lambda turbo?

    Den har ingen taktmackapär 😉
    Däremot borde det vara samma på katbilar utan turbo

    #183199

    sebbo
    Deltagare

    Ah, förstås… 😳

    Så, en 900 8v kat borde kunna frambringa en sådan 😛

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng