Instrumentbelysning
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Instrumentbelysning
- Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2024-12-15 15:22 av
axel.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 24, 2024 kl. 09:43 #517278
Hej. Kanske en användbar information. Hela instrumentbelysningen var svart på min EMS. Berodde dels på avbrott i reostaten men även lamporna var trasiga. Hittade alla utom den till strömbrytarna Stod inte ens i verkstadshandboken var den sitter. Visade sig sitta instucken i en metallbalk under mätarna. Jag fick ta loss mätarna och hastighetsmätarwiren för att komma åt med mina stora händer. Den är inte helt enkel att sätta tillbaka med stora händer. Men det gick och nu lyser det
Hej!
Förtydliga gärna om ”EMS” i inlägget betyder 99 EMS eller 900 EMS, TACK!. Vidare 99 EMS instrument skiljer bara (om jag förstår saken rätt) att den stora köksklockan är utbytt mot en varvräknare med en liten klocka -:).
Summa kardemumma: Inlägget får mycket bredare täckning om(?!) det handlar om 99 EMS instrumentbelysning då alla modeller av SAAB 99 plötsligt täcks av saabgunnars delning av sina erfarenheter, eller hur!
Tack!
Mvh
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic
augusti 31, 2024 kl. 07:16 #517393Hej. Jag uppfattar det som att det handlar om 99 eftersom inlägget är skapat i kategorin 99/90. Är det någon som testat om det går att nå lampan som lyser upp listen av imiterat trä med knapparna underifrån för att slippa ta loss mätare och hastighetsmätarvajer? Mvh Bengt
september 1, 2024 kl. 12:29 #517420Hej. Som Bengt skriver så är det skrivet under rubriken för 99/90 så därför skrev jag inte ut att det gällde 99 EMS. Dessutom förutsatte jag att läsare i detta forum känner till likheten mellan alla 99:or. Rätt eller fel?
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
september 1, 2024 kl. 20:08 #517428Jag bytte mina lampor genom att ta bort plastkåporna under till. Det är några skruv, men tar inte många minuter. Tänkte byta mina till grön LED sen, när jag hittar dem, då prisman som lyser upp panelen i mitten släpper igenom vitt sken. Jag minns att det var något jag störde mig på när jag åkte med mammas gamla Saab 99 som liten. Nu är det visserligen mer nostalgiskt och jag kommer på mig själv att le åt många såna egenheter hos bilen, men nog skall jag försöka åtgärda det allt. Jag misstänker dock att prisman inte leder LED-skenet så bra dock.
Tack för ett bra tips Saabgunnar. Jag misstänker att EMS:en hade samma panel som de senare bilarna och i mitt fall, Saab 90?
Mvh Mikael.L
900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10
september 2, 2024 kl. 07:48 #517446Hepp, kanske lättare den vägen men det viktigaste var ju att veta var den sitter. Ja min EMS är en 73:a så det är samma panel som i alla 99:or 71 och framåt
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Hej
Jag håller just på att identifiera alla trasiga lampor till min 99a -72.
Det jag funnit hittills är i överkant, tre lampor dvs instrument samt ventilation/temp reglage.
Sedan blir det knepigare, en sitter tydligen under instrumenthuset och lyser upp knappar ( stort tack för info).
Finns det fler?
Mvh Björn
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.


