Insugsturbin

Forum Övrigt Off Topic Insugsturbin

Detta ämne innehåller 8 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-10-09 16:31.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14921

    stefan w
    Deltagare

    Jag vet inte i vilket forum jag skall lägga min fråga så jag chansar här.
    Det är inte menat som annonstips och inte heller saabrelaterat.

    http://www.blocket.se/vi/9607665.htm?ca=11_s

    Nån som vet om det fungerar överhuvudtaget?

    #99049

    Molte
    Deltagare

    Jag känner mig tveksam till detta.
    Kan inte förstå varför det skulle vara eftertraktat till saab, supra dessa bilarna har ju turbo. Vad gör den för nytta när det sitter en riktigt turbo på plats.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #99050

    stefan w
    Deltagare

    Den lär nog minska flödet. Iockförsig tror jag att jag sett nåt liknande på V4ans luftburk runt -76 när jag tänker efter. Nu blev det ju inlagt fel forum likt förb…at!

    #99051

    Martin Sigge
    Deltagare

    Jag hajar nada. Ska den där kåvesen snurra med, eller står den still och får luften att gå i spiral? Oavsett vad den gör så lär den ju strypa insuget. Gissar att den stryper mer om den snurrar, så den kanske ska stå still?

    Har någon hört talas om att detta skulle kunna ge någon effektökning? Kanske bilen går lite snällare med en viss strypning om den är bestyckad för ren bensin men tankas med bensin med 5% etanol? Typ att man chokar lite grand för att kompensera om förgasaren ger för mager blandning.

    Ett fall för marknadsdomstolen kanske; vilseledande reklam.

    MO

    #99052

    Molte
    Deltagare

    Visst sitter det något liknande i luftburken på vissa v4:or. Det sägs att när luften snurrar runt i en spiral så ska den kunna svänga lättare. Förmodligen därför som de hade det i v4:ans luftburk. Men hur det fungerar i praktiken vet jag inte. Det känns ju som att den minskar flödet. Hade varit intressant att ha den mätt i en flödesbänk.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #99053

    john asplund
    Deltagare

    Hade effekthöjningen varit dokumenterad så borde väl tävlingsbilar använda en sån däringa manick?

    #99054

    carl l
    Deltagare

    Utan att ens klicka på länken i det första inlägget kan jag säga att den där manicken enbart duger till en sak, nämligen att lura okunniga människor på deras pengar.

    #99055

    stefan w
    Deltagare

    Kåvesen står nog still och tvingar luften att snurra istället, ungefär som en tornado fast neråt.
    Iockförsig så kanske bränslet blandar sig lättare om det virvlar lite men frågan är vad som händer i förgasaren om luften skruvar sig igenom denna. I mitten där spridaren sitter kommer den nog att stå still och då lär det inte bli bra alls.

    Möjligen att det kan gå i spjällhuset på en motor med insprutning….kanske, jag vet inte.

    #99056

    bhoijer
    Deltagare

    Men det är ju så att många tror på jultomten också…… 🙂

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng