Jakten på det försvunna bränslepumpsrelät

Forum Modellspecifika forum OG900 Jakten på det försvunna bränslepumpsrelät

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #472743
    michelle
    Deltagare

    Ok, beslöt mig för att byta bränslepump i min trotjänare och ögonsten: en klassisk 900i 16v-91 som jag köpte 2008. Efter några år tyckte jag att pumpens vinande var lite väl högt, så inför en långresa köpte jag en komplett pump (hela kitet med burk o slangar o allt) på skroten. Enligt etiketten passande 900 från 89 och framåt. Testad innan demontering.
    Men bilen bara gick och gick, mil efter mil utan så mycket som en hostning. Så det blev aldrig av att byta pumpen. Typ: If it’s not broken, don’t fix it! (gäller särskilt oss amatörer).
    Så pumpen blev liggande på ”kan va va bra o ha i framtiden”-hyllan.
    Men nui vinter började så bilen ha symptom. Och det symptomet har kommit tätare o tätare. Det går alltid till ungefär så här:
    Jag startar bilen kall, utan minsta problem. Kör dit jag ska sisådär en 15-30 minuter, parkerar o utför mina ärenden, cirka 20 – 30 minuter. Startar sen utan problem o kör iväg. Efter några minuter stannar plötsligt motorn under körning. Oftast utan att hosta o hacka, bara tvärdör. Ström finns.
    Ibland går den att starta praktiskt taget omedelbart, ibland tar det cirka 30 sekunder eller en högst en minut. Sen går bilen perfekt ända hem.
    Först var jag inne på att det var Hall-givaren. Mammas audi-93 hade precis samma symptom. Och det visade sig vara Hallgivaren. Så jag letade och letade, men kom till slut fram till att min bil nog inte har någon Hall-givare. Eftersom min fördelare inte har några andra anslutningar än själva tändkablarna. Har ju inte ens en klassisk vakumklocka. Väldigt rent och prydligt. Möjligen kan jag ha en fördelare som har en intern hallgivare, som dock inte går att byta separat.
    Så då började jag misstänka bränslepumpen i alla fall. Symptomen skulle kunna stämma. Om det är en pump som sjunger på sista versen.
    Så jag tittade på en video på Youtube (https://www.youtube.com/watch?v=rZeINOWNcxI)
    Replacing The Fuel Pump On A Classic Saab 900 Turbo.
    Jag köpte plaströr cirka 4 tum i diameter enligt den videon.
    Och plockade fram min gamla dammiga ”testade” pump. Men när jag testkörde den lät den verkligen hemskt. Bifogar video. Om den verkligen funkar så funkar den verkligen inte länge till.
    Inga problem, jag köper en ny pump på Biltema för några hundralappar och monterar in den i burken från skroten. Känner mig trygg med det.
    Så idag går jag ut till bilen för att märka ut var man ska såga upp slitsar i mitt 4 tums plaströr som skulle bli det perfekta verktyget till att lossa på plastskruvlocket som håller bensinpumpsarragemanget på plats i tanken.
    Men ack: Det visar sig att mitt lock är mycket större. Och jag skulle ha behövt ett plaströr med en diameter på cirka 133 mm.
    Så jag får leta vidare efter en sån rörbit nu då.
    Fast jag vet inte, jag har kanske skällt up i fel träd, tänker jag nu.
    Jag tog av plåtlocket ovanför min pump och lyssnade. Tycker nu att den låter helt ok. I alla fall när den är kall. Bifogar video på det.
    Särskilt i jämförelse med pumpen från skroten.
    Funderar på om det inte kan vara fördelaren i alla fall.
    Eller om det kan vara bränslepumps relät. Som jag i början inte kunde hitta. Men det sitter där det ska. En bit ovanför Jetronic-boxen på höger sida alldeles framför dörren, innanför mattan. Om man lossar på boxens 4 skruvar o lägger ner den, så kommer man precis åt med ta bort o sätta dit relät med fingrarna (i blindo). Och det verkar ju vara ett standard 5 stifts-relä som bara går att sätta dit på ett sätt, även om man inte kan se vad man gör. Så jag plockade fram ett likadant (Bosch) relä ur samlingarna.
    Såg ialla fall ut att vara ett likadant, dock något större.
    Kollade att det klickade till när man anslöt styrström. Sen gick jag ner till bilen och satte in det. Med stort besvär. Men innan jag hann provstarta bilen upptäckte jag att pumpen började låta, trots att tändningen inte var på. ”Danger Will Robinson, danger!” Så jag kopplade snabbt loss det igen.
    Satte tillbaka det gamla relät som funkade som det skulle. Puh! Det borde
    inte ha kunnat starta när inte tändningen var på.(Lite oroande, det.)
    Nåväl; jag beställde från Speedparts förra veckan, som förberedelse för pump-bytet både nya anslutningsnipplar o nytt relä. Så jag får välan vänta på det relät innan jag går vidare med det spåret.
    Det KAN faktiskt vara ett enklare fel, typ kabel mellan tändspole o fördelare, då borde också motorn kunna stanna tvärt utan att hosta o spotta som det gör när enstaka tändkabel hoppar av eller glappar.
    Problemet är ju att när man väl har möjlighet att felsöka så fungerar förstås allting perfekt. Hittills har jag bytt tändmodul, hjälpte inte. Bytte laddningsregulator, för den har laddat dålit på sistone. Hjälpte inte.
    Och om det nu heller inte är bränslepumpen, eftersom den låter helt ok, så är väl min plan att först byta relä, (och kolla tändspolekabeln, köpt på Biltema, kommer jag ihåg nu, för 10 år sen.) Sen byta fördelare, vilket verkar hyfsat enkelt på den här bilen. Och först därefter ge mig på det svåraste, dvs bränslepumpen. Jag letar även efter en ny beg Bosch Jetronic Box Bosch Jetronic 9119447 0280000580. Men jag tvivlar. Bosch ist gut.

    Men när jag studerar HippieGeek-videon och tittar på bilden av hur min bränslepump sitter och jämför med SAAB VerkstadsHandBok och Haynes-manualen, så undrar jag nu om inte pumpen i min bil OCH pumpen i Hippie-Geeks-videon sitter ett halvt varv fel.
    Enligt VHB så verkar returröret (svart nippel) monterat framåt i bilen och matarröret (vit nippel) monterat bakåt. Enligt Haynes kan ”ejektorröret” skadas om det monteras fel.
    Kanske det är frågan om en missuppfattning av VHB-instruktionerna enligt den bifogade bilden.
    På teckningen ser man ju pumpen placerad i tanken, med strömkontakten till vänster i bild och alltså returröret monterad bakåt och matarröret framåt i bilen. I texten står det att man ska placera locket så, med markeringarna i linje och sen står det att man ska vrida ”locket” ett halvt varv. Men det dom menar med locket, är väl inte själva pump-locket, utan skruvringen. Dom varnar dessutom för att man inte ska vrida på pumpen när man drar åt skruvringen. Saabs specialverktyg har ju en hållare som fästs i kedjor åt sidorna just för att man inte ska vrida på själva pumpen när man drar åt skruv-ringen.
    Jag skulle gärna vilja veta hur det ligger till med den saken, om jag nu trots allt ska gå vidare med att byta bränslepumpen, vilket jag gärna vill göra, om inte annat därför att jag faktiskt har en sprilllans ny pump, som bara väntar på att få sätta igång och arbeta. Inbillar jag mig.

    Nypump-gamburk

    BränslepumpVHB-JAG-HIPPIEGEEK-1A-1

    BAD-FUEL-PUMP-B

    Working-Fuel-Pump-Saab-900-91

    #472749
    michelle
    Deltagare

    Specialverktyg

    HippieGeekSpecialtool4inchpvc

    specialverktyg

    Bilagor:
    #472757
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hejsan,

    Tack för intressant och rolig läsning.
    Jag fick mig några goa skratt när jag läste igenom ditt inlägg.
    ”Danger Will Robinson, danger!” 😂😂

    Angående symptomen hos din ögonsten, tycker jag det verkar korrekt antaget med antingen bränsle eller tändning.
    Ljudet från ”BAD-FUEL-PUMP-B”, säker på att du inte tog en kaffekvarn? Nä, skämt åsido, detdär låter inte bra. Pumpar har en tendens att bli dåliga om dom står still för länge.
    Ljudet i videon ”Working-Fuel-Pump-Saab-900-91” är väl helt normalt(?) Lite svårt att avgöra genom högtalare/hörlurar, men med tanke på att kameran/mikrofonen var rätt nära pumpen, tycker jag det är rimligt bränslepumpsljud. När man hör bränslepumpen med stängd baklucka, 5 meter bakom bilen, då är det definitivt dags för byte.
    Har själv bytt bränslepump i min 900og, men det var ett tag sedan (och hördes 5 m bakom bilen med stängd baklucka) Får försöka friska upp minnet, och återkomma om jag kommer på ngt hjälpsamt.

    Har du en elbox i främre vänster framskärm? Isåfall troligen BOSCH EZK tändsystem, och då en hallgivare på vevaxel remskivan.
    Den kan även ge sådana symptom du beskriver. (egen erfarenhet)

    Hoppas du hittar problemet, läser gärna fler välskrivna inlägg.
    Ha de gött!

    #472759
    saabaero
    Deltagare

    Pumpen är felvriden. Vad jag kan se har du passmärket ”kl 4”. Passmärket på tanken är mer ”kl 3” (jo det finns ett passmärke på tanken som brukar vara täckt av damm och skit).
    Nu tror inte jag pumpmonteringen är orsaken till problemen men det kan ju ge problem när du har lite soppa om den sitter fel.

    Bränslepumpar brukar inte tåla att torrköras. Ska man prova att den går så gör bara en kort provstart och ge den gärna en skvätt WD40 eller liknande innan start.

    Hallgivare sitter som sagt innanför remskivan på vevaxeln och den är skitjobbig att byta.
    Att bilen startar direkt tycker jag tyder på att det inte är hallgivaren. Vid hallgivarfel brukar den behöva kallna innan den startar.

    Har varit med om ett liknande fenomen på en 900 och på den var det tändlåsrelät som glappade.
    Det uppenbara på den bilen var att den hackade till ibland men startade igen direkt eller hann aldrig stanna. Det som var mindre uppenbart var att masssor av elfunktioner försvann som typ fläkt, torkare, div belysning mm och det är kanske inte lika uppenbart. Det var först när bilprovningen hade synpunkter som felet uppdagades.
    Mitt tips är alltså att kolla tädlåsrelät.. Finns det tecken på varmgång kring stiften har du hittat ett fel

    #472795
    michelle
    Deltagare

    Tack för responsen. Nu fick jag lite hopp. Jag vill ju inte att det ska vara hall-givaren, dels för att det verkar besvärligt att byta (på en p-plats), hur i all världen ska man t.ex. få plats med en avdragare mellan motor o torped? -Dels för att dän där givaren är dyyyyr. Kostar 1800 på webshoppen. Min mamma fick betala 1500 på sin Audi 100 93, inklusive arbete.
    På andra bilar, inte fullt lika exklusiva lyxbilar som en 900 OG, där kostar givaren ofta under 500, tycker jag mig ha sett.

    Det var i alla bra att få veta att jag har ett EZK-system. Jag har en sån där styrbox i vänster framskärm men det står inte EZ på den. Men Bosch numret talar ju om det.
    Bosch-0227400150-7484504
    Jag hittade en beskrivning på hur man ska kontrollmäta den med en vanlig multimeter.
    Och det sitter en skarvkontakt lätt åtkomlig under insugningsröret.
    Hallgivare-skarvkontakt

    KONTROLL AV HALLGIVARE I BIL:
    Hallgivare med tre poler:
    1. Ta om möjligt reda på vilken av de tre kablarna som är den externa strömförsörjningen. Går det inte att avgöra är det möjligt att utföra operationen i punkt 3 och 4 för samtliga tre kablar.

    2. Ställ in multimetern på likspänning (DC) och anslut den svarta mätproben till någon jordpunkt på bilen, exempelvis någon punkt på karossen.

    3. Slå till tändningen på bilen utan att starta motorn. Anslut den andra mätproben på multimetern till kabeln för den externa strömförsörjningen. Uppmätt spänning bör vara ca 12 V för att utesluta att felet inte är relaterat till strömförsörjningen fram till givaren (batteri, kablage eller kontakter).

    4. Anslut nu istället mätproben på multimetern till givarens signalkabel. Starta bilen (eller låt startmotorn gå runt). Multimetern bör nu visa en spänning som växlar mellan 0 V och givarens signalspänning som vanligtvis är 5 V. En spänning som inte växlar eller en väldigt låg växlande spänning indikerar en defekt tändlägesgivare. Observera att denna punkt måste göras med kontakten till givaren inkopplad så att denna har en separat strömförsörjning.

    ———————
    Det där med tändlås-relä är ett intressant spår att följa upp för en privatspanare som jag. Framför allt för att det är lätt att byta. Speedparts tar dock 500 kr för det relät. Jag har för mig att webshoppen här var lite billigare. Men frågan är vilket tändlåsrelä det är frågan om. Min bil har nämligen två stycken. En i elcentralen på vänster framskärm, samt en i den mindre elcentralen under baksätet. Undrar vad det tändlåsrelät används till. Kanske för en sån där baksätesförare?
    Elcentral-baksäte-2
    Men först ska jag byta bränslepumpsrelät och provköra så ett tag, kanske löser det problemet.
    Just nu så ångrar jag lite att jag inte gjorde som jag tänkte i början när jag hade köpt bilen och hade lite problem med pedalkontakterna för farthållaren. Och fick krångla in och ur knäpanelen ett antal gånger.
    Det slog mig att det hade varit behändigt att kunna dela på knäpanelen, dvs kapa den i mitten och kunna ta bort på ena sidan bara, utan att behöva ta bort hela mittkonsolen där jag har en hel del sladdar som sitter, diverse strömbrytare o bilstereo. Men det tar ju emot att såga sönder något, att försämra, även om det inte syns.
    Det slog mig också att det nån gång i framtiden skulle vara behändigt att ha en strömbrytare ansluten till bränslepumpsrelät för att kunna testa om pumpen går. Men det är väl överkurs för den här lektionen.
    Jag känner en kille som har gjort så på sin gamla 240. mest för att kunna få upp bränsletrycket innan startmotorn körs. För att kunna få en mer snabbstartad bil vid riktigt låga temperaturer. Han säger att det funkar kanon.

    Bosch-0227400150-7484504

    Bilagor:
    #472800
    michelle
    Deltagare

    Uppdatering:
    Jag tog mitt nya relä som jag fick från Speedparts såsom passande till bränslepumpsrelä Dock var deras relä ett fyrpoligt, typ 85-86 som styr 87-30. Den som sitter i bilen, komponent 102 i VHB, är ett 5-poligt dvs det har även 87B utgång. Då ville jag inte sätta dit det.

    Jag bytte då istället tändlåsrelät på centralen i mottorrummet (Komponent 21). Samtidigt tog jag bort tändlåsrelät under baksätet (Komponent 21A). Resultat: bilen startade och all el verkade funka ändå. Sen gick jag in och försökte hitta i VHB vad den där komponent 21A ska ge ström till. Det enda jag hittade att det enligt schemat är på nåt sätt kopplat till ABS-systemet. Vilket jag inte har på min bil. Så om jag hade en elektrisk expert så skulle jag fråga om det således är säkert att köra bilen utan detta sekundära tändlåsrelä 21A?
    Det primära tändlåset 21 uppvisade vissa tecken på överhettning. Så ett visst hopp har jag att det har varit där som problemen med att motorn stannar ibland har legat.

    Jag lusläste också schemat över bränslesystemet. Det sitter två stycken relän där på högersidan ovanför Jetronic-boxen. Och vad jag kan se, enligt den bifogade bilden, så använder bara det främre relät (komponent 229) den där 87B utgången. Relät till bränslepumpen använder inte det där femtet stiftet. Så jag antar nu att man utan problem kan ersätta det med ett 4-poligt relä. Jag kan bara förmoda att anledningen till att man använder fem-poliga relän på bägge socklarna är att det är enklare att montera. Färre komponenter att hålla reda på.

    Så jag väntar tills imorgon, om ingen har information om att det är skadligt att köra bilen med det sekundära tändlåsrelät under baksätet urplockat, så provkör jag bilen så.
    Och sen byter jag ut det fempoliga bränslepumpsrelät mot ett fyrpoligt, eftersom jag har ett nytt sådant (Fabrikat Hella, Saab original 4RA 003 510-06).
    Sen hoppas jag att inte bilen brinner upp. Och att jag kan hälsa på min mamma på äldreboendet igen. Samt fred på jorden. Och om tillämpligt, även i himlen.
    Sen har jag en bekant som vill sälja sin fina 9-3 Vektor till ett pris som jag skulle slå till på direkt, om jag nu inte hade så fasta band till min 900. Så en del av mig kanske hoppas att bilen ska brinna upp, så jag säga nedrans också, men jag behöver ju en ny bil. Jag vet inte.

    Bränslepumpsrelä-Schema

    Bilagor:
    #472803
    saabaero
    Deltagare

    Relät jag bytt sitter bland övriga relän i säkringsdosan

    #472805
    michelle
    Deltagare

    Update: Jäklar, nu förstår jag varför bensinpumpen startade när jag satte dit ett annat fempoligt relä utan att tändningen var på. Jag missade att det jag satte dit hade en 87a-utgång istället för en 87b.
    Det finns ju två sorters fempoliga relän.
    Det ena växlar mellan de två utgångarna. Om ingen styrström är ansluten till relät så är ström kopplat till utgång 87a. När styrström är på så flyttas strömmen till 87. Behändigt på många sätt.
    Det andra sorten skickar ström till både 87 och 87b, samtidigt, när styrströmmen är på.
    Jag missade det där att det stod ”a” istället för ”b”. Det är ju mörkt där nere på golvet under instrumentbrädan. Man kunde ha brutit av de femte stiftet i mitten så hade relät fungerat som ett vanligt 4 poligt av-eller-på-relä.
    Roligt när man hittar förklaring på en synbar anomalitet. Det gamla relä som jag trodde var trasigt, fungerar precis som det ska. Det var jag som inte fungerade. Så kan det gå. När man ser lite suddit.
    Jag borde utan vidare kunna använda mitt sprillans nya 4 poliga ,vackert djupgröna Saab/Hella relä.

    #472806
    Saab_ahed
    Deltagare

    Så en del av mig kanske hoppas att bilen ska brinna upp, så jag säga nedrans också, men jag behöver ju en ny bil. Jag vet inte.

    Jag tror du yrar lite här. 😉
    Allt tänk kring bränslepump, tändsystem och kopplingsscheman av relä, kan nog få tankarna att vandra iväg för vem som helst.
    Jag röstar för att du behåller 900:an (åtminstone innan provkörningsresultaten kommit in)

    #472810
    michelle
    Deltagare

    Det har du nog alldeles rätt i, Saab_hed. Tillfällig sinnesförvirring. Jag är inte alls van att behöva tänka så här mycket på en gång. Det har vart mycket nu, med pandemiproblem och familjekonflikter och annat.
    Mitt liv har sedan länge varit rätt så inkört i gamla hjulspår. (16 tums superaeros!). Och det mesta av mitt tänkande o mina problemlösningar har gått på autopilot, som en farthållare. Jag kunnat bara glida med och styra lite grann.
    Nä; 900, särskilt en 3-dörrars är för mig den perfekta bilen. Lagom stor. Unik karaktäristisk design. Det här är en bil som man KÖR, inte bara åker omkring med. Bilen pratar till en genom ljud o vibrationer o dofter o vägkänsla, osv, på ett sätt som jag inte har hittat hos någon modärn bil.
    Skulle den här bilen bli orimligt dyr att laga, så skulle jag i första hand leta efter en annan OG900. Fast bra exemplar börjar bli orimligt dyra nu. Så det fick väl bli ett halvbra, men körbart exemplar.

    #472817
    Saab_ahed
    Deltagare

    👍👌🏻😊

    #472823
    michelle
    Deltagare

    OG 900-Intresseklubben kan anteckna att bränslepumpsrelät (på senare modeller) måste vara ett 5 stifts relä med 87b utgång. Det funkar inte med ett standard 4 stifts. Och absolut inte med ett 5-stifts med 87a !
    Tyvärr 87b relän tydligen ovanliga.
    (Jo, det går att modifiera sockeln, i en nödsituation. Ej att rekommendera)

    Nu har jag varit på två utflykter med ögonstenen med det nya tändlåsrelät. Motorn har ej stannat eller hackat till.
    Men testkörningen fortsätter. Juryn har fortfarande inte enats. Fast att äga en gammal 900 (Eller vilken gammal bil som helst) är nog en evig testkörning. Nu är min så gammal att jag har betalat den sista fordonskatten. Bara en sån sak gör ju att man får ytterligare en orsak att anstränga sig för att hålla skönheten (Bilen, inte jag) rullande ett tag till.

    Jag funderar nu på om jag ska vrida bränslepumpen rätt, eller om det är nördig överkurs. Men passmärket på locket till bränslepumpen SKA sitta cirka kl 10, inte kl 16. Det har jag nu tre källor som hävdar.

    #474525
    michelle
    Deltagare

    Åh nej, efter 3 veckors (sparsam) körning utan problem, så hackade motorn till igen. Hoppade dock genast igång av sig själv. Vilket var tur eftersom jag befann i en komplicerad trafiksituation i en stor dubbelrondell. Typiskt såna här intermittenta fel. Just när man börjar tro att felet är fixat så kommer det tillbaka. Så det var inte tändlåsrelät när allt kom omkring.
    Men fortfarande vill jag inte tro att det är hall-givaren. Erfarenheterna från mammas Audi var ju att felet blev värre o värre. Tog längre o längre tid att återstarta. Och till slut startade den inte alls, inte ens kall. Mitt fel har ju faktiskt blivit lite bättre, dvs motorn bara hickar till som hastigast o hinner aldrig stanna helt numer.(Hittills)
    Men du vet, små fel är ofta som barn. Dom växer upp och blir stora (problem).
    Men än har jag inte slut på uppslag. Nu byter jag bränslepumpsrelät. Hjälper inte det byter jag fördelare. Men hjälper inte det heller vet jag inte vad jag ska göra. Förutom att vänta på att det till slut inte går att starta bilen alls. Då måste det ju gå att mäta sig till vad som har gått sönder.

    #474575
    Saab_ahed
    Deltagare

    Korrekt angående hall-givaren. Brukar bli värre och värre, för att till slut inte fungera alls.
    Hoppas du hittar orsaken.
    Keep up the good work! 🙂

    #477258
    michelle
    Deltagare

    Uppdatering:
    Nu har jag gjort 13 tripper, korta som långa, varma som kalla, och nu verkar det faktiskt som om motorstoppsproblemet är borta. Fast nånstans finns ändå misstanken kvar om att det är något annat, troligen det besvärligaste; hall-givaren. Eftersom symptomen mest har pekat på det. Och eftersom det är (var?) ett digitalt problem. Antingen av eller på.
    Jag pratade om saken med familjens ingenjör, som är praktiskt värdelös på bilar och kan inte byta en glödlampa ens. Men när jag ”förklarade” systemet med optisk tändpunktsgivare och var den sitter på bilen (på vevaxeln, långt ner på motorn) så föreslog han att det kunde ha kommit smuts eller skräp mellan givare o mottagare som ibland blockerar signalen. Vilket lät logiskt i och för sig. Men jag sa att det sitter ordentligt inkapslat och skyddat. Fast det visste jag ju inte. Jag försökte sen kika ner på baksidan av motorn och sen kika upp underifrån, om det var skräp där kanske det skulle gå att spola loss det. Men det är väldigt svårt att ens få syn på hallgivaren.
    Men sen för två veckor sen bytte jag fördelaren. Och redan när jag startade bilen första gången så tyckte jag mig känna att nånting hade hänt. Den startade blixtsnabbt. Typ på en halv sekund. Jämnare tomgång. Till och med något piggare i acceleration, tycker jag. Och den har sen dess fortsatt att starta snabbare än förr oavsett väderlek och oavsett hur länge den stått parkerad. Det som talar emot är ju att den gamla fördelaren inte hade några synliga defekter och att den ju är så enkel, när det inte finns inbyggd hallgivare, inga brytare, ingen kondensator, ingen vakuumklocka eller nånting annat. Den bara ”fördelar” gnistan. Möjligen kunde jag känna ett visst axiellt glapp men inget som skulle förklara att den fjädrande stiftkontakten i fördelarlocket skulle tappa kontakten med tändspolen.
    Och nu när jag skriver det här kommer jag på att jag aldrig provade att byta rotorn eftersom den såååg bra ut. Jag provade att byta fördelarlocket (utan framgång) där i början av felsökningen.
    Nu när jag satte dit den nya (begagnade) fördelaren satte jag faktiskt dit både nytt fördelarlock och rotor (Bosch) . När jag ändå höll på. Så kanske låg problemet hela tiden i den lilla rotorn. Aja, nu verkar jag i alla fall ha ett fungerande system och vill inte sätta tillbaka den gamla rotorn bara för att få reda på att jag kunde ha sluppit en massa besvär om jag hade bytt den först av allt. Det enda som skulle hända skulle ju vara att jag skulle känna mig dummare än jag känner mig nu. Fast jag har ju lärt mig en hel del av det här problemet och är faktiskt en aning klokare än innan. Bra att veta att det fortfarande finns utrymme för förbättring.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.