Jakten på det försvunna bränslepumpsrelät

Forum Modellspecifika forum OG900 Jakten på det försvunna bränslepumpsrelät

  • Detta ämne är tomt.
Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #477287
    saabaero
    Deltagare

    Skönt att du verkar ha hittat en lösning!

    Jag skulle nog ändå provad den gamla rotorn bara för att veta att felet är hittat och slippa den gnagande känslan och säkerheten om bilen verkligen fungerar.

    #477374
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej,

    Man lär så länge man lever, och tack vare vänliga själar som delar med sig av sina erfarenheter, får även publiken höjd erfarenhet.
    Allting givetvis mer intressant att läsa när historien är trevligt skriven 🙂
    En kommentar från min sida är att tuta och kör så länge bilen går. Kör så det ryker!
    Visst, de e gammal bil, och det kan hända något oförutsett, men man kan inte förbereda sig för allt. Det ska ju va skoj och äventyr också!
    (inte avsett att såga din åsikt saabaero, det är nog bra att ha lite validering också), balans med allt.

    Ha de gött!

    #477440
    michelle
    Deltagare

    Tusen tack för all hjälp och uppmuntran. Den svarta pärlan rullan fortfarande på. Och den 7 november fyller den 30 år och blir skattebefriad. Så just nu försöker jag se till att den ska klara nästa besiktning utan anmärkning, Finns viss chans till det.
    Och nej, det är ingen äkta aero och inte ens en turbo, trots emblemen. Planerna var en gång i tiden att turbokonvertera den. För 10 år sen köpte jag en rostig lättryckare med dålig växellåda och tänkte ta motorn från den o sätta i den här. Men tiden gick och bilen bara gick och gick utan problem, medan jag gick liksom och hoppades att motorn skulle visa tecken till vara sliten så att jag fick anledning att byta.(Men jag kom bara så långt att jag monterade emblemen.) För jag drog mig för att byta nåt som fungerar ”bara” för att få 20 hästar till. Och till slut fick jag ett bud på den rostiga turbo-saaben som jag inte kunde säga nej till. Plus att jag skulle flytta till lägenhet utan garageplats.
    För att fira att den nu går bättre än nånsin så tog jag mig i kragen och lackade om den värsta skamfläcken, bakluckan, som buhade krackelerat och var helt matt. Jag använde slät hammarlack i sprayburk för att jag tänkte att den är ju seg och har
    svårt att krackelera i framtiden. Det blev bättre än jag trodde. Det var lite svårt att komma åt längst in under vingen, så där är det inte riktigt lika blankt, men där hamnar den ju i skuggan av den stora vingen, så helhetsintrycket blir ändå helt ok.

    • Detta svar redigerades för 4 veckor, 1 dag sedan av . Anledning: bild?
    #477442
    michelle
    Deltagare

    Försökte lägga till en bild, men det verkar inte funka just nu….

    #478921
    michelle
    Deltagare

    Ett kapitel till:
    Efter 7 veckor med ny fördelare o utan minsta problem, så återkom problemet igår. Motorn stannade plötsligt..
    Just som en fått tillbaka förtroendet för bilen igen. Just som det gick att köra omkring och Se Andras Avundsjuka Blickar på min nyvaxade svarta klassiker..
    Typiskt att det hände på den första turen utan att jag hade mitt hall-givare-test kit med mig. Dagen innan hade jag städat bilen inför besiktningen. Fast nu är jag väl 99,9 procent säker på att min första känsla, att det var hallgivaren var rätt. Min mammas audi hade precis samma symptom.
    Efter några minuter gick bilen att starta igen. Kunde köra cirka 10 minuter innan det hände igen. Väntade 5 minuter och bilen gick att starta. Kunde sen köra i 20 minuter. Ända hem. Och deppade.
    Nu blir jag nog tvungen att lämna in den för det där hallgivar-bytet. Hade jag bott kvar i min lilla stuga på landet, med två bilar o garaget i källarvåningen, då hade jag definitivt gjort det själv. I Saabs VHB ser det ju enkelt ut. Typ:
    1. Demontera remmarna från remskivorna.
    2. Demontera remskivan från vevaxeln.
    3. Demontera hallgivaren.
    4. Återmontera i omvänd ordning.
    Man kan tycka att en bra verkstad, typ Mekonomen,borde klara det på en timme..
    Fast problemet är nog att hitta nån som säljer nya såna där hallgivare.
    Jag hittade då ingen. Det står i VHB att systemet är samma som på bilar med DI.. Men när jag tittar på bilder på hallgivare till Saab 9000, eller NG900, OG 9-3, så ser dom inte likadana ut som på teckningen i VHB…(Sida 684-685)
    Får väl höra vad Mekonomen eller nån annan verkstad säger om saken.
    Eller nån Saabklubbare som gjort bytet?

    vevaxelgivareVHB

    Bilagor:
    #478925
    saabaero
    Deltagare

    Här finns den
    https://www.fcpeuro.com/products/saab-crankshaft-position-sensor-splice-kit-oem-7484546

    Själva givaren går att hitta på andra ställen också.
    Bytte en sån i sommar och Googlade beteckningen och den finns att hitta. Tror bla Conrad har den i sitt sortiment, dock med lång levetranstid
    Ska kolla om jag hittar beteckningen uppskriven

    #478927
    saabaero
    Deltagare
    #478946

    Hej! Jag vill tipsa om att man kan montera en fördelare med inbyggd hallgivare. Man kopplar loss befintlig hallgivare i oljepumpslocket. Det är en trepolig kontakt, som ligger under insuget nära spjället. Sedan gör man ett nytt kablage och kopplar på nya fördelaren. Man finner dom på Saab 900 turbo 16v. Justerar man sedan in tändningen rätt så blir bilen både lite piggare och bränslesnålare. Med vänlig hälsning Felix Hellström.

    #479032
    michelle
    Deltagare

    Tackar-tackar! Det var nyttig information. Särskilt den ytterst fiffiga lösningen att byta ut fördelaren mot en som har inbyggd hall-givare. Och koppla ihop den med ezk-boxen.
    Då kan jag ju kanske fixa det själv, med lite kabellödning och grejer.
    Jag fann faktiskt idag en sån fördelare på nätet. Lite oklart vilken bilmodell den kommer ifrån, men den har ju rätt uttag på sidan där.
    Så det får bli det första jag prövar. Det enda problemet blir väl kontakten på fördelaren. Och hur man ställer in grundtändningen. Det var många år sen jag använde stroboskopet… Man får väl köra lite på känn.
    Saab-900-T16-Fördelare-inbyggd-hall

    ..
    Sen tog jag reda på att hallgivaren som saabaero nämnde har artikelnr 4AV19F, fabrikat Honeywell, USA. Den gick att köpa för 512 kr inklusive frakt från Digi-Key. Svensk moms tillkommer.
    Dom hade bara en kvar på lager så jag köpte den. Beräknad leverans nästa vecka.
    Så om det ena inte fungerar så borde väl det andra göra det.
    Jag har begärt prisförslag från Mekonomen..

    Sen hittade jag också en ersättnings-sats för intern hallgivare på yourex.se för blygsamma 698 kr.
    Jag som läste i VHB:n att fördelaren inte går att ta isär. Att man måste köpa en helt ny fördelare när hallgivarn ger upp..
    Men kanske skulle man kunna montera den här satsen i en befintlig fördelare när ens vevaxel-givare ger upp. Vid sisådär 25 tusen mil. Om inte förr.

    yourex-1237031339-Hallgivar-sats-i-fördelare

    Bilagor:
    #479040

    Hej igen! Originalnumret på fördelaren ska vara 0237 507 010. Den har en vakuumklocka på ovansidan. Bifogar en bild. Mvh Felix Hellström.

    Bilagor:
    #479051
    saabaero
    Deltagare

    Hej igen! Originalnumret på fördelaren ska vara 0237 507 010. Den har en vakuumklocka på ovansidan. Bifogar en bild. Mvh Felix Hellström.

    Är det artikelnumret på huset du menar så säger inte det något.
    Det är numret på själva huset så det säger möjligen att det passar Saab 16V topp. Fördelaren till en bil med EZK och ”tom” fördelare har samma nummer.

    Vacumdosan är dock ett bra kännetecken till att det är en T16 fördelare.

    Fördelaren på bilden ovan förbryllar lite.
    Kan det vara den ovanliga EZK fördelaren med allgivaren i fördelaren som satt på tidiga 9000i ?
    Eller är det en T16 fördelare som blivit av med vacuumdsan ?

    #479057
    michelle
    Deltagare

    Ok, det här var ju ett intressant problem. Jag försökte grotta ner mig i vilka fördelarnummer som har vilket innehåll, men jag kunde inte hitta nåt bestämt. Kom till slutsatsen att det finns fler nummer än det finns varianter av kombinationer (typ ”tom fördelare”, fördelare med Hall, fördelare med Hall och vakuumklocka, fördelare med enbart Hall, fördelare med brytarspetsar och vakuumklocka.) dvs 5 varianter? Plus en variant med induktiv givare?
    Det finns fler fördelarnummer än så. Den fördelaren som jag beställde har nr 0237506013.
    Och min bil, Saab 900i-1990, har nr 0237501010.
    (Ganska nära, bara två siffror skiljer. Men det räcker med en siffra för att man ska missa den berömda haren när man skjuter.)
    Men: såvitt jag förstår; jag behöver väl inte vakuumklocka på min turbo-fria bil. Men om fördelaren nu är gjord för vakuumklocka, vad betyder det om den saknas? Lågt vakuum, låga varv=liten tändförställning. Högt varv ökar tändförställningen så att gnistan kommer tidigare (så att bränslet får tid att brinna ut) så har jag lite grovt förstått det.
    Så; å ena sidan : om jag monterar en fördelare med vakumklocka måste jag ansluta den till insuget, annars går bilen dåligt på höga varv..
    Men; å andra sidan: EZK systemet sköter väl om den där justeringen? Alltså ”borde” en fördelare med vakumklocka fungera på min bil, även om inte klockan är ansluten till vakuum-suget? Och även om klockan är helt demonterad från fördelaren? Det fungerar hur jag än gör? Win-win?
    (En ”fördel” med det här problemet är i alla fall att man slipper tänka på covid 19. Och T-celler och antikroppar. Och så länge jag inte har bil rör jag mig mindre ute i samhället liksom. Win-win.)
    Skulle vara väldigt intressant om det visar sig att den fördelare jag köpt är en ”sällsynt” variant från en Saab 9000i. Som bara råkar passa perfekt till just mitt projekt. Jag kan inte se nåt på bilden av den som skiljer sig från min fördelare. Den ”borde” passa. Men borde är ett osäkerhetsord som oftast betyder ”borde inte”, enligt den berömda lagen om alltings jävlighet.
    Aja, man lär så länge man har elever, som den gamle läraren sa.

    #479075
    saabaero
    Deltagare

    Är det turbofördelare du har så behövs vacumdosan alt att du stelopererar vacumförställningen och behåller EZK funktionen.

    Kör du EZK sköter elektroniken om att justera tändningen efter belastning, varvtal, temperatur och spikning

    Du borde se om fördelaren har ett hål i sidan där armen till vacumdosan gått in

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.