Justering av tändning efter etanolkonvertering.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Justering av tändning efter etanolkonvertering.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Justering av tändning efter etanolkonvertering.

  • Författare
    Inlägg
    • januari 13, 2014 at 23:18 #26373

      Tankat etanol i min 900s -91a. Tydligen så ska det räcka med att montera 431or, samt att jag sedan innan har 3bars btr, utöver detta ska en justering av tändning vara erforderlig.
      Har dock problem med att bilen inte vill hålla sig på tomgång, samt att det är omöjligt att starta bilen då den fortfarande är varm (0-5min efter avstängning)
      Rycker man däremot ur tempgivaren till insuget eller låter den stå en stund, så startar den direkt. Bilen är sedan tidigare trimmad, men återställd till original, och då jag fann skarpa paralleller till att bilen kan bete sig så här om tändningen justerats för mycket så börjar jag fundera om felet inte redan ligger där eller om den rent av går lite för snålt?
      Vad tycker ni? Ska köpa mig en stroblampa i morogon, men är inte riktigt säker på hur man ställer tändningen via fördelaren, vilket håll ska den vridas? Samt hur många grader hade ni rekommenderat?

        januari 14, 2014 at 00:06 #197334

        När jag provade E85 så körde jag 20-21 grader, kommer ihte ihåg vilket håll fördelaren ska vridas men du ser direkt du rör den vad som händer med skalan på svänghjulet.

        Min var omöjlig och starta när den var varm eller ljummen, gick för snålt. Gick att lösa med ett växlande relä och ett fast motstånd som motsvarar en vattentemperatur på ca 20c. Sen kopplade jag den via solenoiden till startmotorn så att tempgivaren byglas just när man kör på starten (= fetare bränsleblandning). Så fort bilen har startat så släpper reläet och växlar över till värdet från tempgivaren igen. Detta funkade klockrent. Enda som var värt och tänka på var ju att om temperaturen var typ +5c så fick man köra ganska länge på starten då bilen istället gick för snålt. En jävligt enkel men manuell lösning på det problemet är ju och koppla en brytare på kabeln mellan solenoid och relä så man kan bryta så reläet inte drar när man skall göra en kallstart på riktigt.

        Slarvligt förklarat och det var några år sen jag gjorde detta nu, en riktig jävla bonnlösning är det men fungerade gjorde det!

        En bättre lösning är Trionic 5….

          januari 14, 2014 at 04:17 #197335

          Novis som man är, så frågar jag vad svänghjulet är för något? Inte svänghjulet mellan motor och koppling väl?
          Jag har bara ställt tändning på en motor med gammalt brytarsystem förr, så jag får göra en ordentlig research först.
          Förresten, problemet med att bilen går för snålt, då den är varm, är inte det något mycket dåligt? Har snart en ställbar btr, så jag tänkte ladda på ytterligare 5-10%. Men fram tills dess. Är det inte så illa att motorn kan ta skada av detta? Eftersom bilen omöjligt kan spika nu, så är man ju istället orolig för dem andra faktorerna. Hade varit mycket enklare som du säger att sätta ditt trionicbox istället.

            januari 14, 2014 at 09:03 #197337

            Det går att montera kallstartventil på din bil, som du sen kan manövrera manuellt efter eget huvud genom att montera en tryckknapp för aktivering.

            För att ställa tändning korrekt får du nog rengöra gradskalan på svänghjulet, annars ser du inget.

            Du lär känna på gensvaret om du fått tändningen rätt; står den för högt så rycker den förskräckligt i hög växel vid lågvarv!

            Om du köper Biltemas btr får du byta tätningen vid nippeln på trycksidan; tätningen löses upp av etanolen…

            Mvh Johannes

            Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

              januari 14, 2014 at 10:14 #197338

              Skumt att våra 900or svarar så olika på spriten, trots samma styrning.
              Jag hade inga problem alls med varm eller halv-varm motor, men dock lite trögt med kallstart trots lösningen enligt joh900.

              Jag upplevde att det var stor skillnad mellan original 16 graders tändning (om den nu stod rätt) och “lite mer”. Jag ställde den bara på känn då jag saknar stroboskop. Rådet skulle vara att kolla det noga så att den inte står helt off (som sagts).

              Det här med att den går magert är nog bara precis i uppstarten. Programmet är ju för bensin och om det ska vara rätt med etanol ska det sprutas in nästan dubbelt så mycket jämfört med bensin precis i starten för att sedan rampa ned till +22 % efter någon / några minuter.

              Rätta mig om jag har fel, men en ställbar BTR hjälper dig inte. I så fall en progressiv. Lucas fungerar så att den reglerar till rätt lambda på tomgång och extrapolerar sedan beroende på värdet från LMM och lite annat. Högre bränsletryck skulle reglera ner spridartiderna både på tomgång och fullast tills lambda blir rätt.

              Sista punkten – tomgången. Fick jag också problem med, fast min blev för hög. Jag löste det genom att justera skruven på spjället. Kanske blev gick tomgångsmotorn i botten. Men först skulle jag nog kolla tändningen ordentligt.

                januari 16, 2014 at 02:25 #197359

                Tack för era svar hittills! Dessvärre har jag inte fått någon ordning på bilen ännu.
                Lyckades inte hitta graderingen på svänghjulet, allt var ju rostigt. Däremot hitta vi en liten pinne på svänghjulet, antar att det vara dödlägesindikator? Testade att ställa lite försiktigt efter den. Att ställa fram tändningen gick inte alls, resulterade att den bara gick på kompet, men när vi ställde tillbaka den gick den lite bättre, även om rådande faktorer, med taskig tomgång och dylikt kvarstod. Dessutom var det fortfarande lika lönlöst att starta den då den var varm. Fattar inte ett skit rent av. Tänkte därför köpa nytt fördelarlock och rotor, även om jag nyligen bytte ut denna till en bättre begagnad, så litar jag inte fullt ut på den.
                Fungerar fördelarlock från biltema tros?
                http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Bilreservdelar/Tand–Glodsystem/Tanddelar/Fordelarlock/FORDELARLOCK-56056/

                Samt rotor?
                http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Bilreservdelar/Tand–Glodsystem/Tanddelar/Rotor/ROTOR-SAAB-553004/

                  januari 16, 2014 at 08:39 #197361

                  Det går säkert bra, glöm inte att rotorn är limmad på; kan krävas en del kraft för att få loss den.

                  Förr i tiden ställde man ofta tändningen utan stroboskoplampa, lossade fördelaren och gasade, lysnade efter var motorn gick bäst och renast

                  Du bör även kunna ställa den efter hur den svarar och tar gasen, om inte allt annat är helt åt h…….!

                  Mvh Johannes

                  Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                    januari 16, 2014 at 09:03 #197362

                    @morsole wrote:

                    Det går säkert bra, glöm inte att rotorn är limmad på; kan krävas en del kraft för att få loss den.

                    Förr i tiden ställde man ofta tändningen utan stroboskoplampa, lossade fördelaren och gasade, lysnade efter var motorn gick bäst och renast

                    Du bör även kunna ställa den efter hur den svarar och tar gasen, om inte allt annat är helt åt h…….!

                    Mvh Johannes

                    Det var det vi gjorde, men den gick dåligt och mer dåligt. Börjar tippa på andra fel nu.
                    Tack för svar! 🙂

                      januari 17, 2014 at 11:08 #197371

                      Skalan på svänghjulet ska inte vara omöjlig att hitta. Ställ bilen helst i lätt nerförsbacke, i med femman och rulla den långsamt samtidigt som någon går bredvid och lyser med ficklampan ner i hålet. Bara för att vara säker nu när ni har stroboskop.

                        januari 17, 2014 at 14:42 #197372

                        Pyttelite spray med WD40 ner på hjulet underlättar enormt, siffrorna framträder plötsligt mkt klarare då. Man skall ju såklart inte spray några mängder smörj ner på kopplingen men lite försiktigt ner på svänghjulets ytterkant gör gott! Det görs när motorn går på tomgång, en kort dutt bara. Sen bör det vara enkelt att se siffrorna! Biltema säljer väl billiga stroblampor med klämmor för tändinställning. Sen är det bara en 13 nyckel för att lossa på fördelaren.

                          januari 17, 2014 at 15:56 #197374

                          Är man försiktig brukar det gå och hålla emot en liten stålborste mot kanten på hjulet där siffrorna står undertiden motorn är igång, men var försiktig så det inte hugger tag i kuggkransen…. då är det inte så kul

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.