K-jet med lambda går fett

Forum Modellspecifika forum OG900 K-jet med lambda går fett

  • Detta ämne har 23 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-04-26 16:04 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25573
    sebbo
    Deltagare

    Nu har det börjat strula… igen…
    Den går för fett trots lambda regleringen (som förövrigt verkar vara magi…)
    Går det att manuellt ställa bränsle/luft blandningen?
    Det behöver inte fungera länge håller på att bygga elsprut till den, men innan det är klart vore det skönt om den gick någotsånär iaf.
    Bilen är en T8 Special 89′

    #178615
    morsole
    Deltagare

    Bästa är att låna en gammal styrtryckare från en tidigare 900 turbo som har ”ställbar” styrtryckare om man avlägsnar en plugg i höljet; medelst en insex justerar du styrtrycket manuellt. Annars så gäller nedanstående:
    Du kan reglera co genom att justera på skruven i bränslehuvudet; MEN du måste borra upp hålet först då det ”täppt” på din 88 – 89, då det ”inte är meningen” att man ska skruva där.
    Skruven sitter som på tidigare modeller fast SKYMD här.

    Du får givetvis kolla så tomgångsregleringen funkar; dvs att tillsatsluftsliden är i ordning.

    Annars är det inte mycket mera som kan strula än 2 st givare och styrtrycksventil.

    Har du en manometer så använd den, kolla i verkstadshandboken vilka värden som gäller, enligt Bosse Bildoktorn så lär de vanligaste felen finnas hos styrtrycksventil eller i boxen, som sitter under baksätet.

    För att få detta systemet att funka är det bra om du har klart för dig.

    Vill inte vara elak, men det kräver sin man!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #178618
    saabaero
    Deltagare

    Taktventilen är väl också en felkälla på lambdareglerade motorer

    #178619
    morsole
    Deltagare

    Taktventilen slutar bråka när co halten är rätt har jag för mig…

    Mr Maxi (Jan) är expert på sånt, han har tom instrumentet.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #178622
    sebbo
    Deltagare

    Tack för svaren 🙂
    Nästa fråga bilr ju då, vilket håll på skruven för högre/lägre co?

    #188347
    morsole
    Deltagare

    Om du menar skruven på styrtrycksventilen så ska den mot klockan för att du ska få högre co om jag har klart för mig.

    Samma borde gälla för tomgångs co på bränslehuvudets justering av vågen i venturieröret.

    Om jag har fel får andra mera än gärna rätta mig!

    Men om du monterer en manometer på bränsleledningen så ser du också under tiden vad du gör om du vill/kan skruva på styrtryckarens ”justering”

    Ju lägre styrtryck ju högre co…

    Köp en manometer för en hundring på Bt och skarva in, då ser du vad du håller på med!

    Tittar du sen i verkstadshandboken så kan du ställa in rätta värdet genom att ändra på styrtrycksventilen.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #188528
    sebbo
    Deltagare

    Har nu plockat isär en av dem jag hade liggande,

    Har hittat skruven jag antar att jag ska justera, finns inte många andra 😛

    Fjädern, styrtappen och fjäderbrickan. Tror jag förstår hur detta fungerar,
    När motorn är kall sänks styrtrycket genom att membranet i ventilen öppnar och fettar upp bladningen. När motorn når arbetstemperatur stängs membranet och styrtrycket ökar och ger mer mottryck i hydrauliken i bränslehuvudet som då får svårare att pressa bränslet till spridarna. Eller var det tvärt om?! stängt membran, lågt tryck. Öppet högt tryck.

    #189450
    morsole
    Deltagare

    Denna styrtrycksventilen kan du nog endast justera genom att ändra längden på fjädern.

    Fortfarande bör du veta utgångsläget; vad har du för tryck JUST NU?

    Om bilen fetar måste du öka på trycket för att det ska bli bra; MEN VILKET TRYCK HAR DU JUST NU?

    Den varmkörningsventilen du har öppnat här verkar inte vara ställbar; lite besvärligare att ändra på trycket här, DET GÅR det vet jag…

    Ju längre fjäder ju högre tryck och ju magrare blandning, svårare är det inte.

    Men åter till: VAD HAR DU FÖR TRYCK JUST NU??

    Mäta är att veta säger somliga!

    Ursäkta tjatet!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #189477
    sebbo
    Deltagare

    Jag ska införskaffa mig en manometer så jag kan kontrollera det. Tjatet uppskattas 😛
    Förlänga fjädern, dvs shimsa under den så den blir ”längre”?

    #189478
    morsole
    Deltagare

    Det ska bli MYCKET intressant när du får ordning på bilen… VAD var det hos dig som strulade?

    De här bilarna går bra när det går, men när de strular så!

    Kolla för säkerhets skull att inte tillsatsluftsliden är helt stängt så det är den som ställer till det?

    Den sitter med två luftslangar och en elkontakt nära styrtryckaren. Det kan hjälpa att smörja upp den med lite WD40 eller liknande.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #189479
    sebbo
    Deltagare

    Det som är gjort med systemet sen tidigare är en hel renovering. Lämnade in den hos en duktig saab verkstad här i Umeå.
    De justerade en massa och fixade med bränslehuvudet.
    Det som strular nu är att den går för fett, förra gången det hände var precis ett år sedan och då lämnade jag in den.
    Nu vill jag försöka fixa det själv, även om det bara behöver hålla till nästa besiktning.

    Måste försöka hitta/köpa/låna en avgastestmaskin så jag kan kolla så jag får ner värdena 😛

    #189543
    sebbo
    Deltagare

    @morsole wrote:

    Det ska bli MYCKET intressant när du får ordning på bilen… VAD var det hos dig som strulade?

    De här bilarna går bra när det går, men när de strular så!

    Kolla för säkerhets skull att inte tillsatsluftsliden är helt stängt så det är den som ställer till det?

    Den sitter med två luftslangar och en elkontakt nära styrtryckaren. Det kan hjälpa att smörja upp den med lite WD40 eller liknande.

    Mvh Johannes

    Hum, den är helt stängd när motorn är varm, det är väll normalt?

    #189548
    morsole
    Deltagare

    Ja, den ska vara stängd vid varm motor.

    Du borde skaffa verkstadshandboken; där står allt om detta systemet.

    5000 sidor med guldkorn!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #189550
    sebbo
    Deltagare

    Måste nog göra det… Var det den som fanns som cd?
    Har hittat problemet iaf 😀 Backventilen som sitter mellan vevhus ventilationen och insuget har spruckit 😛

    #189560
    morsole
    Deltagare

    Ja trägen j…. vinner oftast!

    Den finns som dvd. På Svenska Saabklubben.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng