K-jet med lambda går fett

Forum Modellspecifika forum OG900 K-jet med lambda går fett

  • Detta ämne har 23 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-04-26 16:04 av .
Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #189397
    sebbo
    Deltagare

    Har kollat förbrukningen nu, 1.08l/mil. tkr jag är helt ok på vintern 🙂

    #189002
    morsole
    Deltagare

    Nej med tanke på hur du säkerligen kör med bilen så är det billigt!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #190093
    turbocab
    Deltagare

    Öppnar upp lite T8 snack igen. Jag bläddrade lite löst i boken igår, alltså verkstadshandboken för T8 Kat. Där står att bytesintervall för Lambda-sonden är 4000 mil…. Hur många byter den efter 4000 mil???? Lustigt nog har jag kvar en gammal sond från mina T8 experiment runt 2005 och den är helt ny, bara provkörd. Så jag skall pilla i den i min T8 tänkte jag, för att testa mest. Nytt är ändå nytt, även om den legat ett tag. Upptäckte av att styrtrycksventilen jag hade liggande var exakt rätt Bosch nummer på som den i T8an, alltid kul testa! Kanske kan jag få den att gå ännu lite bättre? 😛

    #190214
    morsole
    Deltagare

    Det GÅR att ändra på styrtrycket även på en ”vanlig” styrtrycksventil; om du har för hög co måste fjädertrycket höjas lite för rätt värde; det är tydligen så att syresonden och taktventilen bara klarar att justera inom ett visst område, blir det för mycket så funkar det inte.

    Men vi får väl veta hur det går för dig?

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #190236
    sebbo
    Deltagare

    Jag ska fara och besiktiga imorgon eller på tisdag men med ca 35% etanol i tanken verkar all funka rätt så bra, det luktar mest bara varm luft bak, och det är ju bra 🙂 Den blir ju ganska mycket slöare och den går ju alldeles för snålt men det gör inte så mycket tycker jag. Det jag märkt är att den får otroligt mycket mer stabil tomgång med etanol än med bensin.
    Jag återkommer med besiktningspapper 🙂

    #190378
    sebbo
    Deltagare

    jaha… Då bestämde sig bilen för att idag av alla dagar skulle den börja strula. Den har gått fint och bra från det att jag började tanka 25-30% E85 men nu drar den ca 1.5l/mil vilket inte ens etanol kan lösa dåliga värden på.
    De värdena jag fick är som följer,
    Co 0,2 (0,5)
    CO2500 0,9 (0,3)
    HC 587 (100)
    Lambda 1.00 (0,97-1,03)
    Jippie!! Oh vad roligt att få skruva igen med något som inte gör mer än en ok besiktning…

    För övrigt så läcker tydligen servopumpen/slangarna så det får jag väll också fixa.

    #190379
    turbocab
    Deltagare

    1,5 och HC så högt? Shit… Då är det ju läckage nånstans, säker på att kallstartsventilen inte står öppen? Eller att taktventilen inte är stängd hela tiden? Fullgas-upprikningen aktiv hela tiden?

    Sälj…. 🙂

    #190380
    sebbo
    Deltagare

    Mjo, det jag funderar på också. Ska titta över det när jag har tid.

    Varför skulle jag sälja? Det vore ju att ge upp.
    Har fixat så en kompis ska laga den, han är mekaniker.

    #190395
    morsole
    Deltagare

    Ta isär styrtrycksventilen och lägg en tunn plåtbit under fjädern (jag klippte en bit ur locket på en kattmatsburk)för att få högre styrtryck och ägre co.

    Gjorde så på en 88’a med för hög co, blev fina fisken!

    Billigt och bra dessutom!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.