Kasta ur reservhjulet och använda punkteringsspray?

Forums Modellspecifika forum OG900 Kasta ur reservhjulet och använda punkteringsspray?

This topic contains 18 replies, has 10 voices, and was last updated by 2011-05-18 05:43.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #25279

    prostreet
    Deltagare

    Jag funderar på att kasta ur reservhjulet och ha en burk punkteringsspray i bilen istället. Jag sparar ju lite vikt då i alla fall.
    Men främsta skälet är väl att jag skulle aldrig kunna lossa hjulet om jag fick punktering. Jag drog åt mina hjulbultar till 98NM för ca 1 vecka sedan.
    Sen dess har bilen gått ut och in ur garaget. Idag skulle jag ha bort de igen. Och det satt så in i h*lvete. Förlängningsrör på 1 meter är nödvändigt.

    Är det fler än jag som åker OG900 som har problem med att hjulbultarna självdrar sig så de sitter stenhårt?

    #184098

    bixprotman
    Deltagare

    @Glader9991 wrote:

    Jag funderar på att kasta ur reservhjulet och ha en burk punkteringsspray i bilen istället. Jag sparar ju lite vikt då i alla fall.
    Men främsta skälet är väl att jag skulle aldrig kunna lossa hjulet om jag fick punktering. Jag drog åt mina hjulbultar till 98NM för ca 1 vecka sedan.
    Sen dess har bilen gått ut och in ur garaget. Idag skulle jag ha bort de igen. Och det satt så in i h*lvete. Förlängningsrör på 1 meter är nödvändigt.

    Är det fler än jag som åker OG900 som har problem med att hjulbultarna självdrar sig så de sitter stenhårt?

    Smörj hjulbultarna så brukar det bli bra. Jag brukar orka dra lös mina hjulbultar med fälgkors när jag använder de

    #184099

    longjohn61
    Deltagare

    Jag använder mig av en sladdlös mutterdragare känns ganska lagom hittills 😉 försökte dra efter med ett fälgkors men det behövdes inte.
    Har alltid kopparpasta på mina bultar har aldrig behövd nåt rör eller så.

    Mvh Nisse

    #184100

    M.Broberg
    Deltagare

    E jag den enda som smörjer upp med kopparpasta och spänner 120nm med momentnyckel? 🙄

    on topic, jag funderar själv på o slänga reservhjuelt all fanders väg och köra spray (2 burkar dock) det man måste tänka på är att det inte lagar punkteringen, man ska ASAP fixa felet och tömma fälgen på skum.

    #184101

    longjohn61
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    E jag den enda som smörjer upp med kopparpasta och spänner 120nm med momentnyckel? 🙄

    kopparpasta är ju obligatorisk eller hur 😎 använder det alltid.

    Mvh Nisse

    #184103

    prostreet
    Deltagare

    Tog med på kopparpasta.
    Men det hjälpte inte. Får väl ta 1 tub per hjulbult och prova då. 😉

    #184104

    plankan
    Deltagare

    Inte en chans att jag kör utan mitt “reservhjul” 😯
    P-spray i alla ära,men det fixar inte alltid det evt problemet 🙄

    #184109

    torbo
    Deltagare

    jag kör utan reservhjul.

    Får väl skylla mig själv i framtiden kanske. 🙄

    #184110

    michelle
    Deltagare

    Enligt min erfarenhet så funkar punkasprayen inte om hålet är för stort, typ mer än kanske 1- 2 mm, och inte heller vid smygpunka. Jag brukar ändå ha en burk i bagaget, för den väger ju inget och sprayen har räddat mig en gång för 2 år sen och jag kör fortfararande på det däcket faktiskt. Men om jag ska på långfärd så försöker jag alltid få plats med ett vanligt hjul, för att slippa köra långt med nödhjulet i max 70.

    #184147

    torbo
    Deltagare

    @michelle wrote:

    Enligt min erfarenhet så funkar punkasprayen inte om hålet är för stort, typ mer än kanske 1- 2 mm, och inte heller vid smygpunka. Jag brukar ändå ha en burk i bagaget, för den väger ju inget och sprayen har räddat mig en gång för 2 år sen och jag kör fortfararande på det däcket faktiskt. Men om jag ska på långfärd så försöker jag alltid få plats med ett vanligt hjul, för att slippa köra långt med nödhjulet i max 70.

    Kör du fortfarande på det däcket? 😯

    #184181

    michelle
    Deltagare

    @torbo wrote:

    @michelle wrote:

    Enligt min erfarenhet så funkar punkasprayen inte om hålet är för stort, typ mer än kanske 1- 2 mm, och inte heller vid smygpunka. Jag brukar ändå ha en burk i bagaget, för den väger ju inget och sprayen har räddat mig en gång för 2 år sen och jag kör fortfararande på det däcket faktiskt. Men om jag ska på långfärd så försöker jag alltid få plats med ett vanligt hjul, för att slippa köra långt med nödhjulet i max 70.

    Kör du fortfarande på det däcket? 😯

    ❓ Hmm,,, var det där en semantisk pekpinne, shock över att jag kört länge på samma däck eller shock över att en sprayburkslagning håller så länge?

    #184183

    torbo
    Deltagare

    …lite av båda 😆

    Jag blev överraskad av att du kört så länge på ett burk-punkteringslagat däck.
    Ska man inte bara använda sån i nödfall? Sedan byta däck på närmsta verkstad?

    #184193

    M.Broberg
    Deltagare

    @torbo wrote:

    Ska man inte bara använda sån i nödfall? Sedan byta däck på närmsta verkstad?

    Jo.

    #184198

    michelle
    Deltagare

    Ska och ska, så länge däcket har bra mönster, håller luften och ingen obalans märks, då känns det ju lite onödigt att skynda iväg och köpa ett nytt däck. Att däckfirmor inte tycker att man ska köra på burklagade däck är ju inte så konstigt.
    Men tydligen kan en punktering ibland lagas permanent med punkteringspray.

    #184265

    torbo
    Deltagare

    @michelle wrote:

    Ska och ska, så länge däcket har bra mönster, håller luften och ingen obalans märks, då känns det ju lite onödigt att skynda iväg och köpa ett nytt däck. Att däckfirmor inte tycker att man ska köra på burklagade däck är ju inte så konstigt.
    Men tydligen kan en punktering ibland lagas permanent med punkteringspray.

    Det visste jag inte. Men jag hade nog åkt till en firma och bett dom plugga däcket där det läcker. För säkerhetsskull.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng