Klick då man ska starta
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Klick då man ska starta
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Klick då man ska starta
- Detta ämne har 9 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2014-04-30 15:33 av Patric.
-
FörfattareInlägg
-
Jag har ett litet problem med min 99 -71. Oftast startar den väldigt snällt utan problem men ibland hör man bara ett klick (typ ett relä som slår till) och sedan inget mer. Startmotorn verkar inte gå igång. Elsystemet på bilen är ganska special eftersom den har B-motorn och många har varit inne och rivit i det så det är misstänkt man hur och var ska jag börja felsökandet?
april 14, 2010 at 23:42 #156493Jag gissar på startmotorkolen. Varit ut för det flera gånger. Du kan prova att massera startmotorn med en hammare under det att nån annan försöker starta. OM den starta då så är det en ganska säker indikation på att dragmagneten i solenoiden inte får tillräckligt med jord via den stillastående startmotorn p.g.a. dåliga kol. (Attans finurlig konstruktion det där 😉 )
Solenoiden kommer då bara att dra hållmagneten vilken inte räcker för att dra startrelät….lycka till / Kenth
mars 25, 2014 at 07:31 #62050i 9 fall av 10 är det startmotorn. Men då skall du ju även höra att den inte “fäster” i kuggkransen. Klickar den bara så är det troligen något med elen? Hur är batteriets kondition? Är det dåligt så kommer den bara klicka. Annars som någon sa, kontrollera kablar och jordflätor.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
mars 26, 2014 at 11:55 #174408Hej! jag kan med stor sannolikhet säga att det beror på ärgade kontakter i manövermagneten (solenoiden). Dessa slås till när drevet kommit i läge och då ska motorn dra. Till detta krävs 100-200 A och bara 12V till handa. Är kontakterna dåliga blir övergångsresistansen för hög och motorn startar aldrig.
Man kan göra två saker: Det går att släppa på några kabellödningar i solenoidens bakkant och ta isär den och fila ren kontakterna. Alternativt kan man köpa nya solenoider. Jag köpte till min 900-92 för 200 SEK/st på en BOSCH-verkstad. Sen kan man naturligtvis byta hela startmotorn…./GunnarHar också råkat ut för detta några gånger…. Har börjat tro att det är värme relaterat. För det har bara inträffat när bilen varit genomvarm …. Idag så blev det lite svettigt när den bara klickade efter att jag stannat motorn pga kö vid vägarbete.. På fjärde försöket funkade det…. Kan starten vara full med skit så att när det är riktigt varmt så vill den inte….
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.