Konstant Frihjul

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Konstant Frihjul

Detta ämne innehåller 14 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-08-15 19:41.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #433434

    Robin Lautin
    Deltagare

    Hej har problem med att frihjulet inte går att låsa. Vilket läge jag än har på spaken så är de frihjul. Finns det något man kan testa att göra innan man börjar rivs ur motor och låda ?

    Saab 9-5 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2004 - Saab 96 v4 1975

    #433435

    fuling
    Deltagare

    Dum fråga kanske, men varför vill du låsa frihjulet?
    Spak, armen, bakåt låst frihjul.(motorbroms)

    Felorsak frihjulet ej går att låsa.
    1. Kan vara plastarmen är dålig.
    2. Taggarna, kuggarna i huvudaxelen är slut, dåliga. Lika så taggarna, kuggarna på motstånde bit.
    Mindre troligt någon av dessa, tror med på 1

    #433436

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Du känner att det finns motstånd när du drar i reglaget så det inte hoppat loss?

    #433438

    Robin Lautin
    Deltagare

    Skulle vilja ha motorbroms helt enkelt.

    Reglage sitter fast i plastarmen uppe på lådan. Och plastarmen för sig men hur ser det ut under armen? Någon slags vred eller ingreppning?

    Saab 9-5 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2004 - Saab 96 v4 1975

    #433439

    saabcustom
    Deltagare

    ….å du har tillräckligt med olja i växellådan ?

    (Ibland förbiser man de enkla orsakerna, troligen för att de är för tråkiga…)

    / Kenth

    #433440

    Robin Lautin
    Deltagare

    Var ett tag sen ja bytte, fick väl i runt 2 liter om ja inte minns fel. Bytte olja för att ja hoppades på att frihjulet skulle gå till sig.

    Saab 9-5 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2004 - Saab 96 v4 1975

    #433452

    fuling
    Deltagare

    Skulle vilja ha motorbroms helt enkelt.

    I min värld är mycket av V4(2T) åka frihjulet.
    Mao jag fattar inte viljan, poängen att låsa frihjulet.

    Plast-spaken sitter med en 6-kants-skruv i växellådskåpan.
    Bara skruva ur skruven och dra plastarmen rätt upp.
    Då ser man en brons pinne/stång i hålet i växellådskåpan
    Hålet i plastarmen som pinnen går sitter exctriskt.
    Koll hur hålet ser ut, för pinnen.
    Är det runt eller ovalt?
    Är det jätte ovalt kan det hindra att det går att låsa frihjulet.

    ps
    1,7l olja bör det vara i lådan.

    #433453

    Robin Lautin
    Deltagare

    Ja just jag vet inte om jag e ovan å köra med frihjul men varje gång jag växlar ner så förväntar jag mig motorbroms. Mycket möjligt det va 1.7l jag fick i fyllde tills de rann ur nivåpluggen vilket fall som helst.

    Saab 9-5 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2004 - Saab 96 v4 1975

    #433466

    fuling
    Deltagare

    Använder du kopplingen vid nedväxling?

    #433470

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Rinner det ur nivåpluggen är det för mycket. Ska va ca 5mm lägre. Kan mätas med särskild sticka eller tex en vinklad insexnyckel.

    #433471

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Att köra med frihjul är en vana. Känns skumt i början men man vänjer sig fort. Å så slipper man snvända kopplingen annat än vi stillastående.

    #433652

    norra
    Deltagare

    Vintertid föredrar jag att köra med motorbroms det minskar risken för hjullåsning vid bromsning med vanliga vinterdäck. Om man har 1dl för mycket eller för lite olja har nog ingen inverkan på frihjulsfunktionen, gärna en lite tunnare olja på vintern.

    #433654

    Robin Lautin
    Deltagare

    Precis, nu kommer denna bilen aldrig få se snö nå mer än på bild. Men de hade varit kul å fått ordning på de, men de verkar ju antagligen vara nå internt fel. Tog lös armen och drog gaffeln fram å tillbaka, de kändes som de rörde sig iaf men blev ingen skillnad.

    Saab 9-5 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2010 - Saab 9-3 Aero 2004 - Saab 96 v4 1975

    #433739

    charlie101
    Deltagare

    När jag tog isär frihjulet i min växellåda så upptäckte jag dels att det satt fast på axeln och att det var så mycket smuts både i koppen och i de små hålen för fjädrarna att det var ett under att det alls fungerade som avsett. Jag hade inget verktyg för att montera frihjulet, men jag använde ett kabelstrips för att hålla ihop rullarna och lyckades komprimera det tillräckligt för att lirka in det i koppen.

    • Det här svaret redigerades 17 timmar, 59 minuter sedan av .
    #433795

    fuling
    Deltagare

    Kanske värt att testa.
    Ställ bilen på ett plant underlag.
    Lägg i 1an.
    Frihjul i (spak framåt) så kan bilen rullas framåt men ej bakåt.
    Rulla bilen försiktigt framåt sammatidigt som man flyttar spaken bakåt långsamt.
    Det känns, hörs, när låsklackarna/kuggarna går i. (bilen går inte rulla framåt längre)
    Går de inte i ta bort skruven som håller plastarmen.
    Då får man lite mer rörelse.
    Går det då att låsa frihjul.
    Så gissar jag att plastarmen är slut. Det är steg 1 typ.
    Finns det fortfarande ingen låsing av frihjulet så är något riält slitet, trasigt i lådan.
    Om nu detta är fallet så är jag nyfiken att se hur det ser ut om lådan plockas isär.

    Finns också en liten liten mölighet att frihjulet lås typ i mitten läget på spaken.
    Men det lär märkas i testen åvan.

    ps
    Kollade mitt slag i spaken, frihjulet är låst ca på 1/3 av slaget.
    Mao 2/3 är dödgång i låst läge.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.