Konvertering stötdämpare bak på 95

Forum Övrigt SSR Konvertering stötdämpare bak på 95

Detta ämne innehåller 16 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-02-26 11:08.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15116

    j_jaderstrom
    Deltagare

    Tänkte bygga om min 95:a till vanliga stötdämpare i bak, vet att det gjorts tidigare av många. Hört ryktesvägen att det har diskuterats här tidigare men ej funnit tråden. Så om någon har bilder, mått, instruktioner och erfarenheter vore jag mer än tacksam. Tanken är att klappa dit ett par rallydämpare.

    http://www.pro-stata.com

    #100091

    fuling
    Deltagare

    Mina fästen är gjorda för 96-stötdämpare.
    Jag skulle föreså att du hittar något annat, tex bak gammal 900 ska tydligen passa om man har sänkt bilen(96a) men då är det bara att göra tornen något lägre om man vill ha orginal höjd på bilen.
    Kolla att slaget på stötdämparen räcker.
    Höjd kant/golv till översida torn=94mm (96a dämpare)
    Bredd=82mm (radie 41)
    Utstick från hjulhus 50mm.
    Hål för stötdämpare 20mm från hjulhus.
    Vägg/halvrör: 1mm plåt
    Lock: 2mm plåt
    Förstärkning: 2mm
    Dessa torn är specilagjorda för mina dämpare så man får titta om man måste förstora bredden/radien, mått 50 och mått 20 så dämparna inte tar i någon stans.

    se bild.

    [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/577570-95-stotdaparfasten_bak1.JPG[/image]

    #100092

    j_jaderstrom
    Deltagare

    Så där ja. Tusen tack… det var det mesta jag ville veta och lite till. Äntligen får man gå loss med rondellen. Tack och bock

    #100093

    gammsaaben
    Deltagare

    Jag vill också passa på och tacka för informationen! Jag har funderat på att göra detta ingrepp, bakdämparna på min 95:a är inte dom bästa.

    En eloge till dig, Fuling, för att du är så generös att ge tips och information om trim och modifikationer till V4!

    #100094

    tobias_ersson
    Deltagare

    Hmmm, undrar om jag inte nån gång, nånstans sett någon som hade gjort en konvertering med en plåt som skruvades i bilen och använde andra dämpare liknande de som sitter fram? Ska fundera på var jag kan ha sett det… Kan ju vara bra att slippa såga och svetsa i klendoen?

    #100095

    stefan w
    Deltagare

    Kanske en dum fråga, men går det att svetsa fast samma stötdämparfäste som är svetsat i innerskärmen fram eller blir lutningen på dämparen för stor??

    #100096

    tobias_ersson
    Deltagare

    Nån som har en bild på hjulhuset bak på 95:an? Har för mig att lösningen jag såg var en tjock plåt som skruvades i fästena för den gamla dörrstängardämparen….Med en bild kanske vi kan klura ut något.

    Vad det gäller lutningen på dämparen ska man nog se till att den har samma ”lutning/riktning” som den sitter i 96:an.

    #100097

    fuling
    Deltagare

    Som mina torn är gjorda så sitter dämparna som på en 96a.

    #100098

    fuling
    Deltagare

    Det skall även gå att köra med typ framdämpare till 96an bak och använda moddade std fästena i karrosen.
    Det skall finnas några Koni dämpare som skall funka.
    Jag har testat med 96 framdämapre bak, funkade inget vidare.
    Luteningen då dämaprna är tämligen stor.

    Så här kan fästena se ut
    [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/577693-modd_std_f%E4sten1.JPG[/image]

    #100099

    anders jensen
    Deltagare

    Det skall finnas några Koni dämpare som skall funka.

    Har kollat med Koni Holland för några år sedan och de röda 80-2540 dämparna finns ej längre i varken produktion eller lager hos Koni. Möjligtvis kan det finnas ute hos olika ÅF-Scania.
    Jag forskade inte mer angående detta då jag fick tag på nya Armstrong.
    Det går ju kanske att hitta ersättare för Ko”nissarna”.
    Lmax är 334mm och Lmin är 233mm.

    Mvh
    Anders

    #100100

    tobias_ersson
    Deltagare

    Varför inte använda justerbara AVO framdämpare till 96:a? Vanliga framdämpare blir väl kanske lite hårda…

    #100101

    fuling
    Deltagare

    citat:
    Varför inte använda justerbara AVO framdämpare till 96:a? Vanliga framdämpare blir väl kanske lite hårda…

    Låter som en möjlig lösing.

    Jag har 2st fästen, se bild åvan, till salu till någon som vill testa.

    EDIT:
    citat från tråd
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/showflat.php?Cat=0&Board=2&Number=576387

    TC397 framdämpare (c/c-mått öglor):
    262-388 mm / ca 10,5-15,3 tum …slaglängd 126 mm / 5″

    Konisarna
    Lmax är 334mm och Lmin är 233mm

    Men det kanske finns en kortare AVO-dämpare som passar.

    Hmm MR,utväxling, för dämpare och fjäder lär bli rätt olika pga lutingen.
    Så får man en dämparkurva från AVO är det bara sätta sig ner och simulera för att se om dämparn är vättiga.

    #100102

    j_jaderstrom
    Deltagare

    Kör nog på fulings första tips, verkar genomtänkt. Och det var väl nåt i den stilen jag föreställt mig det hela. Kanske trist att kapa och ”förstöra” orginalfunktionen. Men å andra sidan så kommer jag ha mer nytta av en fungerande väghållning. Återigen stort tack för tips och inspiration.

    #100103

    stefan
    Deltagare

    som en liten fotnot i det hela så har jag länge tragglat med en firma i england om renoverade Armstrong dämpare utan resultat men nu har jag ytterligare en tråd att spinna på och det är att det finns nytillverkade dito till andra engelsmän. Om intresse finnes tänker jag ta hem sådana och se om de kopierat allting från Armstrong dämparen för förutsättningen att använda dem är att armen från Saab dämparen går att flytta över.
    Dessa finns i justerbart utförande också och kanske ökar möjligheterna för de som inte vill kapa eller bygga nåt eget.

    #100104

    anonymous
    Deltagare

    det blir lite konstigt för luftmadrassen om man gör torn
    detta med tanke på campingsemestern, tornen hamnar i rumpans närhet
    Jag är kraftigt intresserad av dom färdiga fästena

    Lisa

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng