- Detta ämne har 16 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2007-02-26 11:08 av .
- FörfattareInlägg
- 17 november, 2006 kl. 02:23 #15116
j_jaderstrom
DeltagareTänkte bygga om min 95:a till vanliga stötdämpare i bak, vet att det gjorts tidigare av många. Hört ryktesvägen att det har diskuterats här tidigare men ej funnit tråden. Så om någon har bilder, mått, instruktioner och erfarenheter vore jag mer än tacksam. Tanken är att klappa dit ett par rallydämpare.
17 november, 2006 kl. 16:32 #100091fuling
DeltagareMina fästen är gjorda för 96-stötdämpare.
Jag skulle föreså att du hittar något annat, tex bak gammal 900 ska tydligen passa om man har sänkt bilen(96a) men då är det bara att göra tornen något lägre om man vill ha orginal höjd på bilen.
Kolla att slaget på stötdämparen räcker.
Höjd kant/golv till översida torn=94mm (96a dämpare)
Bredd=82mm (radie 41)
Utstick från hjulhus 50mm.
Hål för stötdämpare 20mm från hjulhus.
Vägg/halvrör: 1mm plåt
Lock: 2mm plåt
Förstärkning: 2mm
Dessa torn är specilagjorda för mina dämpare så man får titta om man måste förstora bredden/radien, mått 50 och mått 20 så dämparna inte tar i någon stans.se bild.
[image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/577570-95-stotdaparfasten_bak1.JPG[/image]
18 november, 2006 kl. 00:07 #100092j_jaderstrom
DeltagareSå där ja.
Tusen tack… det var det mesta jag ville veta och lite till. Äntligen får man gå loss med rondellen. Tack och bock
18 november, 2006 kl. 14:17 #100093gammsaaben
DeltagareJag vill också passa på och tacka för informationen!
Jag har funderat på att göra detta ingrepp, bakdämparna på min 95:a är inte dom bästa.
En eloge till dig, Fuling, för att du är så generös att ge tips och information om trim och modifikationer till V4!
19 november, 2006 kl. 15:05 #100094tobias_ersson
DeltagareHmmm, undrar om jag inte nån gång, nånstans sett någon som hade gjort en konvertering med en plåt som skruvades i bilen och använde andra dämpare liknande de som sitter fram? Ska fundera på var jag kan ha sett det… Kan ju vara bra att slippa såga och svetsa i klendoen?
19 november, 2006 kl. 16:08 #100095stefan w
DeltagareKanske en dum fråga, men går det att svetsa fast samma stötdämparfäste som är svetsat i innerskärmen fram eller blir lutningen på dämparen för stor??
19 november, 2006 kl. 16:23 #100096tobias_ersson
DeltagareNån som har en bild på hjulhuset bak på 95:an? Har för mig att lösningen jag såg var en tjock plåt som skruvades i fästena för den gamla dörrstängardämparen….Med en bild kanske vi kan klura ut något.
Vad det gäller lutningen på dämparen ska man nog se till att den har samma ”lutning/riktning” som den sitter i 96:an.
19 november, 2006 kl. 18:31 #100097fuling
DeltagareSom mina torn är gjorda så sitter dämparna som på en 96a.
19 november, 2006 kl. 18:49 #100098fuling
DeltagareDet skall även gå att köra med typ framdämpare till 96an bak och använda moddade std fästena i karrosen.
Det skall finnas några Koni dämpare som skall funka.
Jag har testat med 96 framdämapre bak, funkade inget vidare.
Luteningen då dämaprna är tämligen stor.Så här kan fästena se ut
[image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/577693-modd_std_f%E4sten1.JPG[/image]20 november, 2006 kl. 09:59 #100099anders jensen
DeltagareDet skall finnas några Koni dämpare som skall funka.
Har kollat med Koni Holland för några år sedan och de röda 80-2540 dämparna finns ej längre i varken produktion eller lager hos Koni. Möjligtvis kan det finnas ute hos olika ÅF-Scania.
Jag forskade inte mer angående detta då jag fick tag på nya Armstrong.
Det går ju kanske att hitta ersättare för Ko”nissarna”.
Lmax är 334mm och Lmin är 233mm.Mvh
Anders20 november, 2006 kl. 13:50 #100100tobias_ersson
DeltagareVarför inte använda justerbara AVO framdämpare till 96:a? Vanliga framdämpare blir väl kanske lite hårda…
20 november, 2006 kl. 18:59 #100101fuling
Deltagarecitat:
Varför inte använda justerbara AVO framdämpare till 96:a? Vanliga framdämpare blir väl kanske lite hårda…Låter som en möjlig lösing.
Jag har 2st fästen, se bild åvan, till salu till någon som vill testa.
EDIT:
citat från tråd
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/showflat.php?Cat=0&Board=2&Number=576387TC397 framdämpare (c/c-mått öglor):
262-388 mm / ca 10,5-15,3 tum …slaglängd 126 mm / 5″Konisarna
Lmax är 334mm och Lmin är 233mmMen det kanske finns en kortare AVO-dämpare som passar.
Hmm MR,utväxling, för dämpare och fjäder lär bli rätt olika pga lutingen.
Så får man en dämparkurva från AVO är det bara sätta sig ner och simulera för att se om dämparn är vättiga.21 november, 2006 kl. 06:15 #100102j_jaderstrom
DeltagareKör nog på fulings första tips, verkar genomtänkt. Och det var väl nåt i den stilen jag föreställt mig det hela. Kanske trist att kapa och ”förstöra” orginalfunktionen. Men å andra sidan så kommer jag ha mer nytta av en fungerande väghållning. Återigen stort tack för tips och inspiration.
21 november, 2006 kl. 10:00 #100103stefan
Deltagaresom en liten fotnot i det hela så har jag länge tragglat med en firma i england om renoverade Armstrong dämpare utan resultat men nu har jag ytterligare en tråd att spinna på och det är att det finns nytillverkade dito till andra engelsmän. Om intresse finnes tänker jag ta hem sådana och se om de kopierat allting från Armstrong dämparen för förutsättningen att använda dem är att armen från Saab dämparen går att flytta över.
Dessa finns i justerbart utförande också och kanske ökar möjligheterna för de som inte vill kapa eller bygga nåt eget.21 november, 2006 kl. 11:27 #100104anonymous
Deltagaredet blir lite konstigt för luftmadrassen om man gör torn
detta med tanke på campingsemestern, tornen hamnar i rumpans närhet
Jag är kraftigt intresserad av dom färdiga fästenaLisa
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.