Köpa en 900S (för tredje gången..)

Forum Modellspecifika forum OG900 Köpa en 900S (för tredje gången..)

• Detta ämne har 23 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-09 08:12 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    manganish
    Deltagare

Det var ett tag sen jag var aktiv här, hade då en röd 900 turbo som jag älskade som det vore mitt egna barn. Efter några år av att känna att något saknas i mitt liv har jag nu åter igen kommit in på att kanske köpa en 900 turbo, dock så är min ekonomi begränsad och några större utgifter har jag inte råd med. Tanken med bilen är att den ska rulla från Västerås till Växjö (pluggar i V rås o är från Växjö). Jag har varit och kollat på denna: http://www.blocket.se/kronoberg/SAAB_900_S_Turbo_41837947.htm?ca=21&w=1

jag behöver nu lite råd ang. denna bil!

Jag ska summera bilen i sin helhet

+Går väldigt bra motormässigt och i växellådan.
    +Inga problem i chassit, känns som ny
    +perfekta bromsar
    +turbomuller 🙂
    +27000 mil, knappt inkörd…
    +Skitfina däck, både sommar och vinter
    +Fräscha länkarmsinfästningar!
    +fin stereo

Det som får mig att oroa mig:

-Rost: Skärmkanter, förardörr var rätt dålig, rost lite här o där. Dock inget under direkt FÖRRUTOM framför själva bulthålet för infästningen av länkarmen (i en balk ser det ut som, svårt att säga om den är bärande, där var det ett litet rosthål, ser dock ut som det är väldigt lätt att svetsa där (om man nu kan svetsa, vilket jag inte kan
    -dåliga lås till följd av flera inbrott
    -hängande innertak (classic)

men det som får mig att oroa mig lite mer… det finns ett litet oljeläckage från motorn. När den besiktigades i mars så är det ända anmärkningen. Det står på besiktningspappret:

1. Oljeläckage från motorn

och att bilen har underkännts vid besiktningen. Men! Bilen ÄR godkänns enligt transportstyrelsen och killen som säljer den säger att den är godkänd. Vad fan? är det en liten anmärkning då bara? Kan man bara torka av undertill inför nästa besiktning?

Läckaget kommer ganska långt bak ifrån motorn. Står bilen i en halvtimme så kommer det kanske en liten ring på 1 cm undertill. Vad är vanligast att det läcker olja? och största frågan: är det någonting att vara orolig över??

Sen kollade jag lambdavärdet från besiktningen. Det låg precis på gränsen, 1,03. Det är ju lite snålt! Dom andra värdena låg långt under gränsvärdet. Något att oroa sig över?

Killen vill ha 8000kr och det var inte prutbart (på plats då iaf) Jag sa att jag ska hem och tänka på det, dock vill jag inte ge mer än 7500 kanske, eller vad säger ni?

jag behöver tips och råd.. bilen går som en klocka! helt orginal, men jävla bra drag det är i lättryckarna ändå!! jag behöver en tillförlitlig bil då jag kommer köra långa sträckor, är student så några större utgifter vill jag inte lägga på bilen heller.

michelle
    Deltagare

Oljeläckaget kommer troligen från vevaxeltätningen eller oljepumpen vilken ju sitter på samma ställe där.
    Packningarna är inte dyra och relativt lätta att byta utan att motorn behöver ur. En verkstad borde klara det på en timme tycker jag.
    Jag har också ett läckage, som jag haft i flera år. Jag fixar besiktningen genom att göra en noggrann motortvätt och byta olja precis innan besiktningen. Dels är oljan då lite genomskinlig och syns inte lika tydligt och dels tar det lite tid för den att rinna ner på undersidan av motorn så det hinner inte droppa på besiktningen.
    Nått år ska jag fixa dänna där vevaxeltätningen.
    Lycka till med bilen dårå, priset verkar vettigt tycker jag.
    Men kolla golvet fram, där kan det rosta mycket utan att man ser det under underredsmassan.
    Jag har fått laga golvet där på alla mina 4 st 900.
    Och kolla att verkligen tändlås och backspärren fungerar, det kan bli svårt att hitta delar i dag på grund av nya besiktningsregler.

manganish
    Deltagare

Det fanns inget annat på besiktningspappret än oljeläckaget. Inget bra att veta eller så. Det var också liten negativ sak, det fanns inga gamla besiktningsprotokoll eller så. Trots att killen hade haft bilen i 5 år. Han hade bytt spinddlleder förra året iaf. Men bilen verkade Jävligt fräsch undertill. Bara kosmetisk rost (tråkig sådan). Vad är det för nya regler med tändlås o backspärr. Backspärren fungerade kom jag ihåg fungerade. Det var dörrlåsen som var dåliga o man kommer nog in med en glasspinne men tänkte köpa en rattkrycka.

Så oljeläckaget kanske inte är nåt att oroa sej för. Kanske kostar dryga 1000 lappen att åtgärda?

M.Broberg
    Deltagare

Nämen hejsan, det va inte igår!

gött att du kommer tillbaka till missbruket 🙂

saabaero
    Deltagare

Anmärkningar är väl en ”villkorstvåa” dvs bilen är underkänd men behöver inte ombes. Finns felet kvar vid nästa bes blir det ombesiktning.

manganish
    Deltagare

Tack M.Broberg. Svårt att hålla sig ifrån dessa gamls klenoder.

Vad säger ni om högt lamda då? Vad kan man göra åt det mer än att oroa sej att det stiger till nästa besiktning? Vill ju inte ha ombesiktning av oljeläckage och högt lamda…

Det kan inte vara växellådan som läcker? Eller är det ovanligt?

Ståhlbom
    Deltagare

Pris på og900 tenderar att bli högre och högre vad jag sett de senaste åren, förut gick det att köpa rostfri lågmilare för under 10 papp men nu säljs de väldigt kvickt även när de kostar 15-20 lakan.
    Det är ett sug efter dessa klassisker nu helt enkelt.

Lite svårt säga att 8000 kr för denna 900S är rimligt, min egen åsikt är att säljaren verkar göra stor sak av att bilen är välvårdad fast det är den inte egentligen när ”normal” Saabrost finns.
    Jag köpte min 5 dörrars 900S -92 för 2500 kr för 2 år sen och då var/är den rostigare än denna röda 900S och jag fick svetsa länkarmsinfästning ena sida för att få bilen godkänd av Bilprovningen.
    Motorn var och är fortfarande riktigt bra, underbart drag och startar alltid oavsett väder.

Å andra sidan köpte jag en 900i 16V -88 för 9500 kr förrförra helg och den är knappast rostfri – båda dörrarna kexiga längst ner, lite rost på skärmkanter och länkarmsinfästningar båda sidor blivit svetsad. 😯
    Men den ser bra ut med Aerokjolar, 16″ Aerofälgar, ljusgrön metallic, nästan ingen rost utåt sett på karossen och en viss lyxutrustning som elfönsterhissar, taklucka, ganska fet stereo.
    Priset var inte prutbart då många hört av sig, jag köpte bilen i stort sett osedd så det är ett sug efter fina og900 helt enkelt.

Har du is i magen kanske du kan pruta på priset men det förutsätter att du är ensam spekulant på bilen och säljaren inte är störtomöjlig.

manganish
    Deltagare

Ja grejen är ju att det sällan dyker upp 900 S till salu. jag vill ha S:en för dom är billiga att försäkra och har god potential.

Dock det som stör mig med denna bil är ju som alla andra också stör sej på, rosten. Det är tråkigt att köpa en bil med rost i skärmkanter för det blir aldrig riktigt fint när man lagar det. Bilen kommer lixom aldrig uppnå det där lilla extra fina. Visst det går att göra rätt snyggt, men… någon pärla blir den aldrig =(.

Men samtidigt.. kosmetisk rost, jag ska ju ha den som bruksbil! Så tankarna går ju spridda.

Jag tror att säljaren (Som ej är bilkunning, har han själv sagt) är väldigt förtjust i bilen och att han tror den är mer välvårdad än vad den egentligen är. Sen lägger han in argument som att däcken köpte han förra året och sen en fin stereo för att motivera priset.

Men jag har inte ringt tillbaka än. Problemen med denna bil verkar ju inte vara några bedrövligt stora iaf.

M.Broberg
    Deltagare

vad glad för kosmetisk rost, den andra varianten är ett Helvete.

Christian.S
    Deltagare

Känner igen mig i din situation!
    Hade nästan precis samma kriterier som du, en rätt billig fin 900 S. Jag ville ha en ”riktig” Turbo MEN om man ska ha någon i likvärdigt skick är prisbilden helt annorlunda 😕
    Så jag letade, scanade blocket 73gånger om dagen, hade ute köpes annonser lite överallt. Och som du säger, det kommer väldigt sällan ut 900 S:er i någorlunda skick, speciellt i vettigt pris!
    Men tillslut efter månader av letande och missade bilar så hitta jag en! På en köpes annons jag hade på blocket. En Svart 3dörras 900 S, som ses i min Projekttråd förövrigt,
    Köptes för liknade summa som bilen du länkade, dock var min:
    Obes, fick 2 2:or, Styrled och undre kulled, Oskattad, dock har min klarat sig hyfsat från rost, ”bara” förardörren, bagageluckan och bredvid höger skärmkant bak 😆

Så tyvärr som det är nu så är det att svårt att få någon som är problemfri och rostfri! Hoppas att du hittar en som passar dig! Finns igen skönare känsla än att köra en 900 men Turbo ljudet!!! 🙂

schwartz
    Deltagare

Jag hade avvaktat. Är det inte roligare att lägga 3 tusen till och få en bil som har snygga skärmkanter? Rost i dörrar är nästan standard (om man har den budgeten), men skärmkanter är ju inte rostiga på alla 🙂

Lycka till, avvakta tills rätt objekt dyker upp, det finns många såna kvar 🙂

Ståhlbom
    Deltagare

@manganish wrote:

Ja grejen är ju att det sällan dyker upp 900 S till salu. jag vill ha S:en för dom är billiga att försäkra och har god potential.

Dock det som stör mig med denna bil är ju som alla andra också stör sej på, rosten. Det är tråkigt att köpa en bil med rost i skärmkanter för det blir aldrig riktigt fint när man lagar det. Bilen kommer lixom aldrig uppnå det där lilla extra fina. Visst det går att göra rätt snyggt, men… någon pärla blir den aldrig =(.

Men samtidigt.. kosmetisk rost, jag ska ju ha den som bruksbil! Så tankarna går ju spridda.

Jag tror att säljaren (Som ej är bilkunning, har han själv sagt) är väldigt förtjust i bilen och att han tror den är mer välvårdad än vad den egentligen är. Sen lägger han in argument som att däcken köpte han förra året och sen en fin stereo för att motivera priset.

Men jag har inte ringt tillbaka än. Problemen med denna bil verkar ju inte vara några bedrövligt stora iaf.

Läget för mig skulle vara annorlunda om priset låg på 5-6000 kr då kan man acceptera rosten om bilen i övrgt går bra.
    Jag skulle söka vidare om jag var du, det dyker upp finare exemplar emellanåt.

Men måste du nödvändigt ha lättrycksturbon?
    900i 16V saknar turboknuffen men är inte jätteslö direkt (128 hästar) och motorn är bränslesnålast av alla og900-motorer, min 900i 16V -88 drog 0,8 l/mil vid landvägskörning och då körde jag inte med ägg under gasfoten (rekordet ligger på 0,74 med semesterpackning).
    Billig försäkring, bredare utbud då 16 ventilaren finns fr.o.m -88 (eller -87 kanske?), ofta inte söndertrimmad eller sönderkörda och kanske ett bättre val för dig som ska pendla långt (lågt bränsleekonomi)?

Här till synes riktig fin 16V karossmässigt:
    http://www.blocket.se/varmland/Saab_900_I16_41875705.htm?aw=1

manganish
    Deltagare

Efter att tänkt klart, med hjälp av era råd, så har jag bestämt mig för att strunta i denna bil. Jag är inte i akut behov bil heller för den delen. Ska hålla ögonen öppna för vad som dyker upp på blocket!

Det behöver inte vara en lättryckare, men det är ju ändå det som är målet att ha någon bil man kan pyssla med också och ha lite planer med i framtiden. Det känns lite roligare med turbo då helt enkelt!

Den du länkade verkar vara ruskigt bra! Synd bara att det är så långt för mej att köra dit. Annars hade det varit ett väldigt bra alternativ.

Som sagt, vi får se vad som dyker upp! När rätt bil kommer, då tvekar jag inte!

Ståhlbom
    Deltagare

Begränsa inte dig med avståndet när en rostfri (eller så 98% rostfri) og900 som uppfyller alla dina krav dyker upp på Blocket.

Jag köpte min Miata -97 som stod 50 mil från mig bara för den har ovanlig mörkblå metallic färg, fullstämplad servicebok, hardtop och mycket utrustning.
    Tog mig dit med tåg, provkörde, betalade och körde hem dessa 50 milen och det ångrar jag inte! 😎 😉

Fina og900 är få idag så ibland får man gilla läget var de står liksom.
    Lycka till, kul med återfall i og900-träsket! 😀

manganish
    Deltagare

Haha! Ja ibland kan man nästan göra vad som helst för något man verkligen vill ha. Sånt är roligt!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng