Kopplingsbekymmer Sonett III

Forum Modellspecifika forum Sonett Kopplingsbekymmer Sonett III

  • Detta ämne har 27 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2013-02-19 14:55 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6407
    goose
    Deltagare

    Hej,

    Efter några år i exil har jag återupptagit mitt saabmissbruk genom att rulla fram min Sonett som stått i tryggt förvar i nästan 5 år. Det enda som behövdes var ett frächt batteri, sen var det bara att vrida på nyckeln! Jaja, kopplingen hade klibbat ihop också men det fixade man ju lätt…

    När jag som bäst var igång med att få loss kopplingen drog jag mig till minnes att jag hade detta problem efter färden över atlanten också. Då åkte motorn ur och kopplingscylindrar renoverades, dessutom byttes kopplingen till en ny LUK, ”när man ändå håller på”. I samma veva byttes gaffeln också eftersom den som satt i var svetsad och lagad minst en gång…

    Nu till problemet; De två bilar jag bytt till LUK-koppling i har drabbats av samma problem (samband?). När jag släpper upp kopplingen skakar bilen nåt ohyggligt just i dragläget. För att undvika det värsta skakandet får jag varva rätt mycket och ”skynda” mig förbi dragläget, vilket ju inte är kul såklart.

    Dessutom låter det väldigt illa om jag trampar ner kopplingen fullt, som om något tar i..? Den gamla gaffeln visade märken efter att tagit i tryckplattan (?) men det är ju som sagt bytt. Kan samma problem uppstå igen och isåfall varför? Detta problem finns bara på sonetten förresten.

    Båda kopplingscylindrarna är som sagt renoverade och kopplingen noga injusterad. Är det problem med själva kopplingen i sig? Fabrikationsfel?

    Jag har läst några gamla trådar om feltillverkade kopplingar, är det möjligt att jag fått två såna på rad?

    #45806
    stefan
    Deltagare

    Bytte du bussningen i vevaxeln? Låter mer som att axeln börjar kasta en aning när du kopplar ur (glapp bussn) då släpar lamellen i och man upplever det som den drar och du kommer aldrig få den att koppla ur hur mycket man än laborerar. Med allt 100% i ordning ska inte gaffeln behöva gå så långt att den tar i men det blir ju resultatet av att man försöker få den att koppla ur mer…………..

    #48560
    goose
    Deltagare

    Hej Stefan,

    Nu när hösten är i antågande har jag haft lite mer tid att vara i garaget och är så att säga tillbaka på banan igen.

    Problemt du beskriver verkar innebära att man inte får full funktion på själva urkopplingen, det är inget jag har problem med, men jag har heller inte bytt bussningen du talar om så kanske..? Jag har också fått en del andra tips via PM och samtal och det verkar inte bättre än att det blir till att lyfta huven igen. Men det får bli ett senare bekymmer, just nu ligger allt fokus på besiktningen!

    Tack för hjälpen så länge!

    #48583
    kaparn
    Deltagare

    Du har justerat ut kopplingsarmen för långt, det sitter en justeringsmutter på kopplingskåpan. Den ska justeras så att kopplingsarmen inte tar i tryckplattan.
    Problemet att det skakar och hugger i dragläget förklaras enklast med att motorn är en Ford, Ford fick inte ordning på kopplingen i någon av sina bilmodeller förrän 1993 om jag inte minns fel. Så det är som det ska vara med den saken.

    #48617
    goose
    Deltagare

    Men skruvar jag tillbaka justerskruven så fungerar ju inte kopplingen alls..? Vill minnas att på andra V4:or jag haft har man kunnat justera kopplingen i ”botten” utan att gaffeln gått emot.

    Att kopplingen skulle vara kass bara för att det är Ford vet jag inte heller om jag köper helt och hållet. Jag har haft andra V4:or där kopplingen varit betydligt bättre. Det diskuteras lite här och var att vissa kopplingar skulle vara feltillverkade, även andra teorier har luftats…

    Tack för ditt input, alltid bra att få höra lite idéer. Jag ska laborera lite med kopplingen framöver, nu ligger fokus på att få bilen genom besiktningen innan snön kommer.

    Tack så länge!

    #48794
    stefan
    Deltagare

    får man judder vid dragläge så beror det till 99 % att ytorna inte är parallella mot varann. En del sachskopplingar hade problemet att nån arm var för mjuk då kommer tryckplattan att arbeta olika och du får nån del som släpar i lamellen. Detta kan som sagt också orsakas av att bussningen är dålig så axeln kastar ack så lite, då kommer lamellen att svagt släpa i vid nån punkt och det är då det börjar rotera i växellådan och man upplever att det skorrar.
    Detta avhjälper många med att justera spelet mindre och få den att koppla ur mer men resultatet blir bara att gaffeln till slut tar emot tryckplattan. Kastet eller den felaktiga tryckplattan kvarstår alltså men eftersom du får mer spel mellan lamell-svänghul-tryckplatta så försvinner fenomenet men felet kvarstår.

    Problemet som jag ser det är oftast en kombo av många saker, bussningen, gaffeln är sliten så lagret ligger snett osv osv och att bara smacka dit en ny koppling löser sällan problemet om man har det sen tidigare.
    Sen så är inte saab kopplingen bra såtillvida att den ej är justerbar, lite större tryckplattor av samma typ med spiralfjädrar har alltid justerskruvar så man individuellt kan finjustera höjderna på armarna. Nu är det så att säga inget man kan göra nåt åt.

    #48812
    goose
    Deltagare

    Återigen tack för bra feedback!

    Om man skulle överge sach/luk helt och hållet kanske och satsa på en solfjäderkoppling från classic Saab racing då? Någon som har erfarenhet av dessa?

    #48815
    rally
    Deltagare

    Jag skulle inte satsa på en koppling ifrån classic Saabracing.
    Lamellen är stum utan ryck utjämningsfjädrar vilket ger onödigt stor påfrestning på transmissionen på en gatbil.

    Bättre att köpa en ny koppling ifrån LUK & hoppas att den du får inte är ifrån samma badge som den förra.

    Andra prisvärda alternativ finns tyvärr inte.
    Bättre finns men de är också dyrare. Har du orginal motoreffekt så blir det lite overkill.

    /Fredrik

    #48832
    goose
    Deltagare

    Går inte CSR solfjäder att köra med standard, fjädrad lamell?

    #48836
    rally
    Deltagare

    Jo men solfjädern är gjord för 200mm lamell & orginal är 190mm. Fungerar men är inte optimalt

    /Fredrik

    #48837
    goose
    Deltagare

    Jasså, se där. Det visste jag inte. Vad blir då symtomen om man skulle köra med original ändå?

    #48853
    stefan
    Deltagare

    beroende på övriga mått på tryckplattan så låter jag det vara osagt men i övrigt går det alldeles utmärkt att köra en mindre lamell än tryckplatta. Det finns åtskilliga moderna bilar som har tex en 240mm tryckplatta ihop med en 228mm lamell som original montage.

    #50891
    goose
    Deltagare

    Kopplingsfunderingarna fortsätter i dalaskogarna…

    Satt nyss och sökte lite i forumet och fick fram uppgifter på att någon (kommer ej ihåg namn) körde med tryckplatta från VW. Tydligen skulle det bara behövas lättare modifiering men tyvärr förstod jag aldrig från vilken VW tryckplattan kom.

    Något är ju fundamentalt fel om man bara ska köpa att kopplingarna är värdelösa, det måste ju gå att lösa! Nu har jag inte gjort allt jag kan för att få till den kopplingen jag har, mest för att jag drar mig för att plocka lös huven på sonetten. Men nu är en v4 på ingång, förhoppningsvis, då tänkte jag laborera lite med trim och försöka få till en koppling som fungerar som jag vill.

    Jag ska på allvar försöka förstå vad som är fel med mina kopplingar (och mina bilars) men under tiden tar jag gärna emot fler konkreta tips i ämnet. (Jag betalar bra… 😉 )

    #50935
    kallkan
    Deltagare

    Om tittar noga så ser du att det sitter en planbricka i mellan tryckplatta 0 svänghjul, den är 1 mm och fanns att köpa som reservdel.Men den gör du lätt själv.Och den går att byta utan att ta av huven.
    Jag tror att du ha felet där,har själv fått göra detta på två V4or.

    Mvh Anders.

    #50937
    goose
    Deltagare

    Intressant! Jag pratade med en lokal förmåga om kopplingen och han hade visst schimsat ut sin 1 mm. Måste ju vart det här han menade då.

    Hur menar du att jag ska få dit detta utan att ta bort huven? Genom ”inspektionshålet”?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng