Kopplingsbekymmer Sonett III

Forum Modellspecifika forum Sonett Kopplingsbekymmer Sonett III

  • Detta ämne har 27 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2013-02-19 14:55 av .
Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #50959
    kallkan
    Deltagare

    Ja, men det är litte piler jobb, men det går. vet att det inte är så kul
    att ta bort huven på en Sonett III
    Själv gjorde jag så här när jag byte tröret till vattenpumpen på min Sonett.

    #51015
    goose
    Deltagare

    Ja, alla sätt är bra… 😉 behöver man schimsa alla tre fästen eller räcker det med ett?

    #49472
    kallkan
    Deltagare

    Ja det måste du göra.

    #51089
    goose
    Deltagare

    Ja, såklart! Ibland skriver man innan man tänker :ID

    #51163
    klingan71
    Deltagare

    Det går utmärkt att chimsa tryckplattan via inspektionshålet i växellådan, med magnet lirkade jag dit brickor och fick rätt avstånd. Det var i en 96 kaross motorpaketet satt.
    / Mikael

    #51378
    goose
    Deltagare

    Jag antar att det krävs lite precision på brickorna, alltså inte från lösvikten i järnaffärn. Brukar vanliga järnaffärer ha brickor, eller shims, med garanterade mått eller vart ska man vända sig?

    #51419
    kallkan
    Deltagare

    Dom klipper du till själv av 1mm plåt.

    #51646

    YESS! Detta med 1mm shimsbrickor genom inspektionshålet låter (innan jag testat) mycket glädjande! Gaffeln/hävarmen på min 96:a snuddar vid tryckplattan utan att lamellen släpper helt. Slaget på pedalen är onormalt kort, ändå har jag frigång mellan urtrampningslager och tryckplatta i viloläget så det kan omöjligt vara fel på hydrauliken. Hur vevaxelbussningen är vet jag dock inte, men problemet såväl som svänghjul och den nya Sachskopplingen är desamma fast jag bytt motor en gång. Kan förstås vara två motorer med slitna lamellaxelbussningar. Får man in shimsbrickor genom inspektionshålet är det i alla fall lättare än att riva ur hela motorn, hoppas jag…

    Brickan på bilden är ju rektangulär och täcker hela ytan mellan skruvparet i tryckplattan. Är en sådan bricka lättare att pilla på plats än vanliga rundbrickor med lite större diameter? Man vill ju inte fylla kopplingskåpans botten med en massa lösa brickor…

    #51710
    stefan
    Deltagare

    shimsen kan ju mycket väl vara lösningen för tittar man i sachs litteraturen så ser man att lamellen har blivit tjockare i det senaste utförandet. Varför den är tjockare kan man ju diskutera men de har väl rationaliserat bland komponenter antar jag.

    #52003

    Baxade nyss ihop en skrotmotor med en växellåda och konstaterade att det ser fullt möjligt ut att pilla in shims mellan tryckplatta och svänghjul genom inspektionsluckan men att det blir förbaskat trångt. Framför allt gäller det att inte tappa shimsen…

    Att göra rektangulära brickor med en vinklad kant så som någon postat bilder på tidigare i denna tråd verkar vettigt. Jag antar kanten blir till stor hjälp då man med spetsig plattång ska lirka ner shimsen på plats. Innan jag vågar mig försöka detta kommer jag att borra ett litet hål i kanten på shimsbrickorna och ge dem ”säkerhetslina” så de går att fiska upp om jag tappar dem. Gissar det blir rätt jävligt arbete när man ska stå på huvudet ner i motorrummet…

    Hur kritisk är tjockleken på shimsen? Det vore smidigt att kapa ut dem ur fyrkantrör men 2mm blir kanske på tok för tjockt?

    Om grundproblemet är att lamellen är för tjock borde problemet lösa sig med tiden, men innan lamellen är tillräckligt nednött har man troligen fått byta växellåda minst en gång… Egentligen är det ju rätt bra att man liksom får mer för pengarna när man köper ny koppling, för om man tar för vana att alltid montera shims kan man ju s.a.s. få en ny koppling en gång till genom att pilla ut shimsen ur inspektionsluckan när lamellen börjar kännas sliten och trött. :AP

    #52044
    stefan
    Deltagare

    lamellen är vad jag minns 3-4 tiondelar tjockare så nå fyrkantrör kan man nog glömma…………….Karossplåt 0,8 kanske är lämpligt eller om man vill prova 1mm
    Ju tjockare det blir desto tidigare kommer den att slira utan att lamellen är slut men å andra sidan går det ju att ta bort schimsen sen.

    #52478

    Idag fick jag äntligen ”tummen ur” och klippte till några plåtbrickor att testa med på skrotmotorn i garaget. Först gjorde jag tre dubbelbrickor och de var i stort sett omöjliga att pilla på plats genom inspektionsluckan. Ganska snart tappade jag en bricka och hade det varit ”på riktigt” hade jag fått riva ut motorn ur bilen. Jag klippte då till sex enkelbrickor istället och de var betydligt lättare att montera.

    Brickorna klippte jag grovt ur 1mm galvad stålplåt som redan från början hade en vinklad kant. 1mm plåttjocklek tycks ge ca 8-9mm på slavcylindern vilket känns som ett bra och lagom mått. Återstår att se hur det funkar i praktiken. Med tanke på hur illa inspektionsluckan sitter nere i motorrummet (har 96:a) fasar jag för morgondagens dykeriarbete. Antar det kommer krävas en spegel för att se vad man gör. Ska se till att borra hål i brickorna och förse dem med säkerhetslina innan jag börjar pilla. Jag återkommer med rapport när jobbet är gjort.

    #52499

    Ikväll ska det firas i stugan! Shimsningen gick efter några inledande fasor riktigt bra. Kopplingen känns äntligen som den ska kännas och efter att ha kämpat i stadstrafik med skorrande drev i mer än ett års tid känns det nu så fantastiskt! Så här efteråt var det egentligen inte alls svårt att fixa, det jobbiga var att gå och våndas över att inte veta hur sjutton problemet ska gå att åtgärda.

    Jag ska nu skriva en shimsningsinstruktion, men jag gör det i 96 V4-sektionen då jag antar att fler läser där i första hand.

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng