Kopplingsbekymmer Sonett III

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Kopplingsbekymmer Sonett III

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Kopplingsbekymmer Sonett III

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 7, 2013 at 22:42 #50959

      Ja, men det är litte piler jobb, men det går. vet att det inte är så kul
      att ta bort huven på en Sonett III
      Själv gjorde jag så här när jag byte tröret till vattenpumpen på min Sonett.

        januari 9, 2013 at 07:14 #51015

        Ja, alla sätt är bra… 😉 behöver man schimsa alla tre fästen eller räcker det med ett?

          januari 9, 2013 at 22:31 #49472

          Ja det måste du göra.

            januari 11, 2013 at 06:41 #51089

            Ja, såklart! Ibland skriver man innan man tänker :ID

              januari 13, 2013 at 16:00 #51163

              Det går utmärkt att chimsa tryckplattan via inspektionshålet i växellådan, med magnet lirkade jag dit brickor och fick rätt avstånd. Det var i en 96 kaross motorpaketet satt.
              / Mikael

                januari 20, 2013 at 09:59 #51378

                Jag antar att det krävs lite precision på brickorna, alltså inte från lösvikten i järnaffärn. Brukar vanliga järnaffärer ha brickor, eller shims, med garanterade mått eller vart ska man vända sig?

                  januari 21, 2013 at 00:01 #51419

                  Dom klipper du till själv av 1mm plåt.

                    januari 25, 2013 at 12:45 #51646

                    YESS! Detta med 1mm shimsbrickor genom inspektionshålet låter (innan jag testat) mycket glädjande! Gaffeln/hävarmen på min 96:a snuddar vid tryckplattan utan att lamellen släpper helt. Slaget på pedalen är onormalt kort, ändå har jag frigång mellan urtrampningslager och tryckplatta i viloläget så det kan omöjligt vara fel på hydrauliken. Hur vevaxelbussningen är vet jag dock inte, men problemet såväl som svänghjul och den nya Sachskopplingen är desamma fast jag bytt motor en gång. Kan förstås vara två motorer med slitna lamellaxelbussningar. Får man in shimsbrickor genom inspektionshålet är det i alla fall lättare än att riva ur hela motorn, hoppas jag…

                    Brickan på bilden är ju rektangulär och täcker hela ytan mellan skruvparet i tryckplattan. Är en sådan bricka lättare att pilla på plats än vanliga rundbrickor med lite större diameter? Man vill ju inte fylla kopplingskåpans botten med en massa lösa brickor…

                      januari 27, 2013 at 11:58 #51710

                      shimsen kan ju mycket väl vara lösningen för tittar man i sachs litteraturen så ser man att lamellen har blivit tjockare i det senaste utförandet. Varför den är tjockare kan man ju diskutera men de har väl rationaliserat bland komponenter antar jag.

                        februari 4, 2013 at 15:47 #52003

                        Baxade nyss ihop en skrotmotor med en växellåda och konstaterade att det ser fullt möjligt ut att pilla in shims mellan tryckplatta och svänghjul genom inspektionsluckan men att det blir förbaskat trångt. Framför allt gäller det att inte tappa shimsen…

                        Att göra rektangulära brickor med en vinklad kant så som någon postat bilder på tidigare i denna tråd verkar vettigt. Jag antar kanten blir till stor hjälp då man med spetsig plattång ska lirka ner shimsen på plats. Innan jag vågar mig försöka detta kommer jag att borra ett litet hål i kanten på shimsbrickorna och ge dem “säkerhetslina” så de går att fiska upp om jag tappar dem. Gissar det blir rätt jävligt arbete när man ska stå på huvudet ner i motorrummet…

                        Hur kritisk är tjockleken på shimsen? Det vore smidigt att kapa ut dem ur fyrkantrör men 2mm blir kanske på tok för tjockt?

                        Om grundproblemet är att lamellen är för tjock borde problemet lösa sig med tiden, men innan lamellen är tillräckligt nednött har man troligen fått byta växellåda minst en gång… Egentligen är det ju rätt bra att man liksom får mer för pengarna när man köper ny koppling, för om man tar för vana att alltid montera shims kan man ju s.a.s. få en ny koppling en gång till genom att pilla ut shimsen ur inspektionsluckan när lamellen börjar kännas sliten och trött. :AP

                          februari 5, 2013 at 12:25 #52044

                          lamellen är vad jag minns 3-4 tiondelar tjockare så nå fyrkantrör kan man nog glömma…………….Karossplåt 0,8 kanske är lämpligt eller om man vill prova 1mm
                          Ju tjockare det blir desto tidigare kommer den att slira utan att lamellen är slut men å andra sidan går det ju att ta bort schimsen sen.

                            februari 18, 2013 at 20:09 #52478

                            Idag fick jag äntligen “tummen ur” och klippte till några plåtbrickor att testa med på skrotmotorn i garaget. Först gjorde jag tre dubbelbrickor och de var i stort sett omöjliga att pilla på plats genom inspektionsluckan. Ganska snart tappade jag en bricka och hade det varit “på riktigt” hade jag fått riva ut motorn ur bilen. Jag klippte då till sex enkelbrickor istället och de var betydligt lättare att montera.

                            Brickorna klippte jag grovt ur 1mm galvad stålplåt som redan från början hade en vinklad kant. 1mm plåttjocklek tycks ge ca 8-9mm på slavcylindern vilket känns som ett bra och lagom mått. Återstår att se hur det funkar i praktiken. Med tanke på hur illa inspektionsluckan sitter nere i motorrummet (har 96:a) fasar jag för morgondagens dykeriarbete. Antar det kommer krävas en spegel för att se vad man gör. Ska se till att borra hål i brickorna och förse dem med säkerhetslina innan jag börjar pilla. Jag återkommer med rapport när jobbet är gjort.

                              februari 19, 2013 at 14:55 #52499

                              Ikväll ska det firas i stugan! Shimsningen gick efter några inledande fasor riktigt bra. Kopplingen känns äntligen som den ska kännas och efter att ha kämpat i stadstrafik med skorrande drev i mer än ett års tid känns det nu så fantastiskt! Så här efteråt var det egentligen inte alls svårt att fixa, det jobbiga var att gå och våndas över att inte veta hur sjutton problemet ska gå att åtgärda.

                              Jag ska nu skriva en shimsningsinstruktion, men jag gör det i 96 V4-sektionen då jag antar att fler läser där i första hand.

                            Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.