Korsinsug, CT&saabs mm

Forum Övrigt SSR Korsinsug, CT&saabs mm

Detta ämne innehåller 29 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-26 23:01.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23212

    fuling
    Deltagare

    Ämnet startade i denna tråd
    http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=150344

    Det jag tycker var intresankt. Titta inte på effektens storlek utan hur effekt och momentkurvan ser ut.
    Ser man gämnförelse saab gjorde så dör CT insuget.
    Det gör också motorn med 7.2kam 1770cc men inte 1853cc motorn.
    Varför dör inte 1853cc snurran?

    PS
    Tack Fredrik för bromspapperna

    #165691

    fredrik
    Deltagare

    Kolla in vridkurvan på 1770cc motorn. Ägaren ville ha en mycket snäll motor med mycket vrid långt ner i registret.

    1853cc motorn har en kam som har special designats för C/T korset, byggaren är specialist på kamdesigner

    Betänk att båda motorerna bara använder 40DCOE förgasare

    /Fredrik

    #165693

    jesperlann
    Deltagare

    Ingen som har flödat olika insug?

    Hur kommer det sig att man kan gå in på t.ex sävar och hitta hur mycket bilder som helst på volvo portningar och flödestester men när det kommer till våra kära v4or måste man tydligen uppfinna allt på nytt?

    #165694

    fuling
    Deltagare

    Det finns folk som flödat insug, men inte villiga att berätta resulatet öppet. Eller har jag fel?

    Japp man får klura själv eller göra som man alltid gjort och lysna på de som tror sig veta.

    Weber 40 e 45 DCOE har nog ganska liten betydelse med de måtliga effektutag V4a snurrorna har. Iof lite mindre spjäl men halsringar o spridare finns ca i samma storlekar.
    Har inga bevis för denna tes, mao inte gjort några tester.
    Eller störst hål ger mäst effekt, eller hur är det? 😉

    Formen på effketkurvan på 1853 snurran med CT-insug ser ut som de flästa V4or med kors.(oavstätt fabrikat)

    ps
    Det är effekten som axar bilen och momentet som har sönder saker.

    #165699

    jesperlann
    Deltagare

    Finns det någon som testat hur långt ett filat original dubbelportsinsug räcker med lte olika förgasararrangemang?

    #165703

    fredrik
    Deltagare

    Jo det räcker långt. Jag har kört en enkelblåsare med 130Hk ifrån samma motorbyggare. Den gick bra. Provkörde en annan med Kors med sammma effekt. Båda kördes i rullarna så att jag själv såg alla parametrar.

    Gerdas 1815 med 40DFI går också Mkt bra. Bra går också hennes 95:a med 32/36DGV

    /Fredrik

    #165715

    fuling
    Deltagare

    Fredrik:
    Har du en aning om vad för typ av grenrör TC-motoren har/hadde?

    #165716

    fredrik
    Deltagare

    Jag får väl fråga men det är inte som ditt grenrör utan enkelt.

    /Fredrik

    #165731

    tikkis
    Deltagare

    Om CT/Engelska insug

    Har haft själv två V4 med CT insug
    – Båda 1,5 vev samt 92 borning
    – en var med 45 Dellorto
    – den andra är med Weber 45Dcoe 16S

    Har själv tävlat med den motor med Webrar, ibland kanska bra resultat. Motor var färdigt justerad, så har inte bromsad detta själv. Jag kan kolla halsringar etc. Senare.
    Motor funkade helt fint tills vevstak rasade. Meningen är fixa det ordning igen till Historic klassen under 1600cc -69 till -75.
    Och den vigtigaste. När jag har känslan, att jag kör inte så fort än bilen kan erbjuda, räcker också CT insuget att nå mål. Jag har även rullat bilen två gånger med CT:n, så det helt sant att den kan erbjuda tillräkligt fartnöje till hobbyåkare. Sen när har jag känslan att inte ens Stig/Per/Simo/Tapio etc. hade kört fortare med bilen, sen är det dags att ta ”next step” framåt. Jag bara vill kämpa alla som har dröm att börja tävla, att det behövs inte sätta för högt starnivå för hobbyn.

    Kanske är det möjligt fråga mekpengar från Svenska eller Finska Saabklubben och bromsa samma motor med olika insug ? Närheten (3km) fins en firma med ”Rototest”, samma fint systemet som används många WRC rallyteam samt F1 teamet.

    Fredrik. Bromsdiagram ser intressant ut. Den högre vridmoment i låg varvtal, jag har känslan att det är precis bga. CT kanaler är så dumma och mindre än Saabs.

    Men en sak. Den annons vad var i e-bay: det står att godkänt till historic äldre än -69 ?? om jag har förståt rätt, måste enligt gammal Group 2- reglemente up till -69 insug vara klassad. Och dom klasshandlingar vad jag har, är bara tvåportsinsug (typ V4 Super -78) klassad till Saab. Men, är det möjligt att annonsen hänvisas till nån Formel Ford V4 motor före -69 ??? Bara undrar.

    #165734

    fuling
    Deltagare

    Om jag inte missminner mig finns inte korset med i klassingshandlingrana pga att insuget var fritt. Sen fritt vad gäller Ap-K är väll en annan sak. Man måste kunna visa att grjorna användes under tidsperjoden. Allt detta finns det folk som kan betydligt bättre än jag.
    Typ Roger, hjälp.

    Hehe, Fredrik. Om de hadde grenrör likt mitt hadde jag varit MYCKET förvånad.

    Även om testen, diagramen, inte är 100 så tycker jag de visar att CT-insuget är klart använbart. Sen om och hur mycket bättre saabs e BN insuget är så fodrar det mer bromsdata. Hälst då på samma motor vid ca samma tid.
    Typ detta som fler frågar efter.

    #165866

    krister k
    Deltagare

    #165931

    fuling
    Deltagare

    Krister K:
    Kul artikel.

    Ingen som har något mer intresankta?

    #165970

    krister k
    Deltagare
    #165994

    truls herland
    Deltagare

    Floskelvarning:

    Primärpipsavstämning är lätt att räkna fram. 4.ordningens returvåg är vad man utnyttjar för höga varv. Diametern påverkar även vågamplituden vilket igen påverkar längden. För rätt avstämda primärpipor så kan en med trängre pipor ge högre effekt. Tittar man på stationärt flöde så ger ju större diameter mindre flödesmotstånd men det spelar mindre roll vid pulserande flöde.

    Ofta har man ju sub-optimerat motorkonstruktionen, dvs man har hittat en kombination av ett oändligt antal möjliga kombinationer som ger ett lokalt maximum -> varför x kam ger bäst effekt med y insug inom det givna varvtalsområdet. Men en annan kam kanske ger mer effekt över hela det givna området med ett insug man aldrig har testat.

    Sedan har man förankrat sin motorkonstruktion i en teoretisk referensram, som inte nödvändigtvis instämmer med verkligheten.

    Tänk hur många motorprov man skulle behöva köra för att få fram ett optimalt avgassystem för ett optimalt insugs samt kamaxel.

    En BMW M5 3,8 har samma litereffekt som en V4 1815 på 165 hp. Porsches värsta banracer sugmotor under 70-talet 10 hästar mer. Det sätter saker lite i perspektiv.

    derivatat av momentkurvan är det som axxar bilen inte effekten inom en enda punkt.

    mvh

    Truls

    #165995

    fredrik
    Deltagare

    Vill inte vara trulig men jag är säker på att Saabs motorer gav mindre än 165HK Troligtvis gav de runt 140HK

    Detta står jag för till Peter Bäckström sätter upp Motorn i Etk 909 i bänk & motbevisar mig!

    /Fredrik

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng