Krockkudde SAAB 900 -93
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Krockkudde SAAB 900 -93
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
februari 10, 2022 kl. 16:47 #492159
De brukar dessutom alltid påpeka att det är upp till den enskilde besiktningsmannen att slutgiltigt avgöra. Mao godtyckligt.
96 V4 1975 ”Bollen”
saabaero: Står inget i regbeviset om SRS. Jag vet inte om man ur koderna i i chassinumret kan utläsa vilken utrustning bilen har.
Den är registrerad 1992-08-08. Tack för tipset om Dekra. Jag är ny på den här modellen (har tidigare haft åtta V4 och två tvåtaktare), och det enda som är likt är de sagolika vägegenskaperna. RALLYBILAR!!Pelle i Härnösand
Finns det inget i pappren om SRS är mitt tips att bara plocka bort och låtsas som inget hänt. Skippa regbes. Plocka även bort ev dekaler som skvallrar om SRS
Instämmer 🙂
Här kommer en fråga från mig som alldeles ny medlem som vill bli av med den enormt fula ratten med airbag i min nyinförskaffade 900 Turbo -93!
Har jag förstått rätt i att man inte bara kan skruva dit en ratt utan airbag, utan att följande åtgärder krävs?:
”Rattstången behöver bytas, knäskydd bytas och krocksensorer med kablage plockas bort.
Även kablaget till signalhornet behöver moddas lite om.”Är detta stora ingrepp för en som inte är mek-expert? Och varför måste knäskyddet bytas och mot vad? Är väl inga airbags i dem, bara ratt väl?
september 13, 2022 kl. 20:00 #496982Skaffa en 9000-ratt med airbag, sådana finns ju även som trä-läder-variant.
Likt bilden nedan som jag fann på nätetSaab 96 TT ´64, "Sportbulan"
Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 900i ´88 "Prins Charles"
Saab 9-3 SC, 2.0t ´09Skämsbil:
Renault Zoe ´22Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Attachments:
september 14, 2022 kl. 12:02 #496993Med viss reservation vill jag hävda att du kan montera på en ratt från 9000 på alla 900, huvudregeln är att 9000-rattar utan airbag passar og900 utan airbag och samma med dem med airbag passa alla med airbag. Dock kan det bli lite strul med blinkersreturen när man byter imellan modellerna.
Nu kan jag givetvis ha fel, men då får någon gärna rätta mig.
Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 900i ´88 "Prins Charles"
Saab 9-3 SC, 2.0t ´09Skämsbil:
Renault Zoe ´22Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.


