Krockkudde SAAB 900 -93

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Krockkudde SAAB 900 -93

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Krockkudde SAAB 900 -93

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 2, 2022 at 11:15 #491887

      SRS-lampan (krockkudden) lyser hela tiden. Börjar med att blinka vid start, och efter ca 5 min körning lyser den konstant. Som synes på bilderna, saknas på höger sida av ratten knappen för signalhornet. Jag har ny knapp, men vågar man trycka dit den själv, utan att kudden löser ut? Hur kopplar man ur SRS-systemet? Det kan mycket väl vara annat fel än att knappen saknas, men jag måste ju börja någonstans med att försöka åtgärda felet. Bilen är en SAAB 900 i16 AC55E, M1 S årsmodell -93,

      Rattskada1

      Pelle i Härnösand

      Attachments:
        februari 2, 2022 at 12:20 #491891

        Signalknappen har inget med SRS-systemet att göra förutom att kablarna går nära varandra genom rattsnurren så det är inget problem att byta knappen.
        Vill man vara säker att SRS är urkopplat vid mekandet lyfter man av batteripolen.

        Felkoder kan läsas ur med antingen ISAT eller TECH 2. Till Tech 2 behövs en särskild adapter.

        Ska man helt plocka bort SRS är det ganska mycket jobb

          februari 2, 2022 at 12:51 #491892

          saabaero: Tack för svaret, det skingrade många funderingar!

          Pelle i Härnösand

            februari 5, 2022 at 23:56 #492017

            Jag har haft liknande problem med att lampan lyser (har samma modell som du). Ev. var jag lite orädd om kontaktrullen som sitter innanför krockkudden. Snurrar du den åt fel håll/för mycket kan den lätt gå av. Glapp där = srs-lampan lyser. Denna kontaktrulle verkar i princip vara omöjlig att hitta som reservdel, alternativt vara mycket dyr.
            I mitt fall landade det i att dra ur srs-lampan och byta till ratt utan airbag.
            Fick tipset att låta bilen stå ett tag utan batteri innan demontering av kudden för att undvika att den utlöses.

              februari 6, 2022 at 10:48 #492039

              Tack pats. En fundering: Vad säger Bilprovningen om att man plockar bort SRS?

              Pelle i Härnösand

                februari 6, 2022 at 15:03 #492044

                Märker dom det så blir dom kanske inte så glada.

                byter dy rattstång, ratt och tar bort lampan… ja hur ska dom då veta om det?

                  februari 7, 2022 at 07:36 #492070

                  Tack pats. En fundering: Vad säger Bilprovningen om att man plockar bort SRS?

                  De blir nog inte så nöjda, jag gjorde så som Broberg sa och det gick fint 🙂

                    Anonym
                    februari 7, 2022 at 10:30 #492071

                    Märker dom det så blir dom kanske inte så glada.
                    byter dy rattstång, ratt och tar bort lampan… ja hur ska dom då veta om det?

                    Det finns rent faktisk 2 saker som fortfarande “avslöjar” bilen haft airbag.

                    1. Ute i motorrummet sitter krocksensor’s:

                    2. Bilarna med Airbag fick ett annat (snyggare) knäskydd:

                    Det sista kan jo vara eftermonterad, men nog skall man kanske ha lite otur –
                    och få en “nitrisk” bes. gubbe som kanske vet om detta 🙄

                      februari 7, 2022 at 10:32 #492077

                      Har han koll på knäskyddet är han nästan värd att få ge en anmärkning!😆

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        februari 7, 2022 at 16:53 #492098

                        Har han koll på knäskyddet är han nästan värd att få ge en anmärkning!😆

                        Tror inte man behöver oroa sig. De verkar knappt veta vart chassinumret sitter.

                        Det bemötandet jag fick hos bilprovningen var just gällande chassinumret, som bilbesiktarna insisterade skulle sitta instansat i under huven ( i dropplisten där). Meddealde vänsligt att de aldrig suttit där, men att de fick kolla bagaget. Vem visste bäst, en Saabfantast eller en som besiktigade bilar dagligen och kunde detta. Höll på att få en 2:a innan en äldre besiktningsgubbe sa (kolla bagaget), vilket de gjorde, nä men oj, där var det visst.

                        Så bygg om, de har noll koll på dessa specifika detaljer.

                        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                        Saab 9-3 Vector SC ´09

                        Skämsbil:
                        Audi A6 Avant

                        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                          februari 8, 2022 at 13:31 #492107

                          Tror inte man behöver oroa sig. De verkar knappt veta vart chassinumret sitter.
                          Det bemötandet jag fick hos bilprovningen var just gällande chassinumret, som bilbesiktarna insisterade skulle sitta instansat i under huven ( i dropplisten där). Meddealde vänsligt att de aldrig suttit där, men att de fick kolla bagaget. Vem visste bäst, en Saabfantast eller en som besiktigade bilar dagligen och kunde detta. Höll på att få en 2:a innan en äldre besiktningsgubbe sa (kolla bagaget), vilket de gjorde, nä men oj, där var det visst.
                          Så bygg om, de har noll koll på dessa specifika detaljer.

                          Det finns besiktare som har bra koll också. Har själv träffat på en som raskt noterade kokillåda och spak med stålkula 🙂

                          Ska man vara petnoga med bortplockning av SRS så ska väl även styrenheten bort men det är lite jobb med det. Tror man måste bort med krockbalken för att lyckas skruva bort den. Nu är det väl riskfritt att nån på besiktningen lyckas hitta den.
                          Som redan nämnts behöver rattstången bytas, knäskydd bytas och krocksensorer med kablage plockas bort.
                          Även kablaget till signalhornet behöver moddas lite om jag minns rätt.

                            februari 10, 2022 at 08:57 #492144

                            Jag har borrat lite i frågeställningen och ställde följande fråga till Bilprovningen:
                            “Jag äger en SAAB 900 -93 som är försedd med krockkudde. SRS-lampan lyser kontinuerligt, så något är fel i systemet. Jag har ännu inte låtit någon verkstad med utrustning för felsökning kontrollera var i felet består. Det är ju inte lagstadgat med denna utrustning, men vad händer vid besiktningen om jag kopplar ur systemet?”
                            Jag fick följande svar:
                            “Tack för ditt mejl. Om ett fordon ändras från tidigare godkänt utförande, tex genom demontering av airbag ska fordonet genomgå en registreringsbesiktning.

                            Vid registreringsbesiktning kommer det behövas styrkas att fordonet i detta utförande uppfyller de säkerhetskrav som påverkats tex kollisionsegenskaper, bilbälten etc. Vanligtvis är det tillverkaren som kan styrka detta.”

                            SAABs saga är ju all, så jag skickade en till fråga:
                            “Jag har av Bilprovningen via skriftväxling fått veta att man vi bortkoppling av exvis krockkudden måste göra registreringsbesiktning. “Vid registreringsbesiktning kommer det behövas styrkas att fordonet i detta utförande uppfyller de säkerhetskrav som påverkats tex kollisionsegenskaper, bilbälten etc. Vanligtvis är det tillverkaren som kan styrka detta.” Det citerade kommer från Bilprovningens svar. Problemet är att SAAB finns ju inte längre som tillverkare. Hur gör jag? Bilen är av årsmodell -93.”
                            Svaret kom:
                            “Tack för din kompletterande fråga. För att kunna ge dig ett korrekt svar har vi inhämtat kunskap från en av våra besiktningsexperter som skriver följande:

                            Även om SAAB upphört som bilmärke kan det vara så att rättigheterna till intygande och alla provningsunderlag som funnits har köpts upp av något annat bolag. Tyvärr känner vi inte till om det är så och i så fall vilka som övertog detta efter SAAB.

                            Kanske NEVS som förvärvade huvuddelen av tillgångarna i före detta Saab Automobiles konkursbo år 2012. Här hittar du kontaktuppgifter: NEVS – Get in touch”

                            Pelle i Härnösand

                              februari 10, 2022 at 09:20 #492145

                              Dom har nog rätt, men hur rätt
                              det där stämmer 100% om bilen är från 2003 eller 2013
                              Godkännandeprocessen för og900 var ju inte alls samma som för nyare bilar.

                              du får byta massa saker på en og900 som inte får bytas på en 9-5 tex.
                              var hamnar airbag i den frågan tro?

                              Bra kontakt får jag dock säga!

                                februari 10, 2022 at 09:39 #492157

                                Tack, Broberg!

                                Pelle i Härnösand

                                  februari 10, 2022 at 11:13 #492158

                                  Min erfarenhet är att du inte kommer få något vettigt svar från Bilprovningen.
                                  Dom kan berätta vilka regler som gäller men kommer aldrig berätta hur du ska göra eller kan göra. Den delen får man lista ut själv.

                                  Kanske går det få det intyg som behövs från Dekra ?
                                  https://www.registreradinbil.nu/main.php?menuId=116

                                  Ett annat alternativ kanske är att skriva ett eget intyg på samma sätt som vid motorbyte ?
                                  Vid regbesiktning brukar dom mest vilja veta vilka nya uppgifter som ska skrivas in och ditt fall är det väl bara en uppgift som ska bort.

                                  Det kan ev finnas nån sanning i det där med att den måste uppfylla certifieringen som gällde just den årsmodellen och att MY93 är orsaken.
                                  Vet att det blev nån ändring 1/1 -93 som innebär att ett motorbyte i teorin är betydligt jobbigare än på äldre bilar.

                                  Står det i regbeviset att bilen har SRS ?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.