- Detta ämne har 9 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2006-10-26 12:38 av .
- FörfattareInlägg
- 26 februari, 2006 kl. 08:53 #13873
anonymous
DeltagareHej!
Kupefläkten på min 9000 har lagt av.
Troligen kolen i motorn då ström kommer fram till den.
Bilen har ac hur plockar jag ur fläktmotorn?
Helst utan att behöva släppa ut acgasen ?
Skulle bara behöva ta ur motorn men det ser ut som att man behöver ta hela paketet i en klump.Ha de Daniel
26 februari, 2006 kl. 12:02 #92684pelleturbo
DeltagareMycket troligt att kolen är slut ja,att byta tar några timmar för en van meckare.Att beskriva här hur du gör är lite bökigt men du behöver inte släppa ut gasen men får plocka bort mycket bla batterilåda,torkarmotor mm.Mitt råd är att skaffa en handbok haynes finns att låna på bibloteket där står utförligt hur du ska göra,passa även på att kolla så att värmeelementet är helt de brukar läcka och är frilagt när fläktmotorn är urplockad.Lycka till
26 februari, 2006 kl. 17:14 #92685anonymous
DeltagareHej tack för svaret!
Innebär det att man kan ta loss själva motorn när man tagit bort vindrutetorkarmotorn batterihyllan mm.Eller måste hela paketet lossas.
Har inte skruvat så mycket med 9000 annars har jag meckat mycket…mest cittra och äldre saab.Hälsn Daniel
Jag ska köpa en verkstadshandbok .
27 februari, 2006 kl. 07:15 #92686marten
DeltagareOm funktion går före form så kan jag tipsa om Bönas sjyssta ”fulhack” i den här tråden på Saabforum.nu :
http://www.saabforum.nu/forum/forum.asp?action=headermode&MessageId=60307&forumSwitch=tech
Mvh
27 februari, 2006 kl. 10:10 #92687stefan w
DeltagareOm du väljer att ta ur fläkthuset så var väldigt försiktig med spjällaxlarna och i synnerhet hävarmen där viren från ställmotorn sitter. Den brukar vara förstärkt med en metallplåt vilket innebär att den inte flexar och kan brytas av där förstärkningen slutar. Skruva även loss enheten med luftfiltret och ac-paketet och dra isär den ifrån fläkthuset så långt ac-rören tillåter. Försök om möjligt låsa detsamma i detta läge med liten spännrem. Jag brukar för enkelhetens skull ta bort motorhuven vilket är mycket enkelt men ändå upp till envar att göra. Lycka till
27 februari, 2006 kl. 10:55 #92688stefan
DeltagareKolla också att fläkten inte fungerar även på helfart, gör den det så är det motståndet som är trasigt. Har själv bytt det på ett flertal.
20 oktober, 2006 kl. 04:17 #92689magnus franzen
DeltagareVäcker liv i en gammal tråd… Var sitter motståndet någonstans? Jag har problem med att fläkten i min 9000 går för fullt hela tiden, även i off-läge.
20 oktober, 2006 kl. 07:36 #92690saab-jonte
Deltagareom du plockar bort all onödig plast över där fläkt paketet sitter så kommer du hitta det. hela kåpan mot rutan måste bort, mellan torpeden och den falska torpeden… på ena sedan finns en kabelhärva som går in i en oval plast detalj… där har du motståndet… plocka ur den och kolla så ingen av de 3 fjädrarna är avbrännda, om inte så prova att löda fast en kabel på sista slingan…(där motståndet sitter) och prova om det fungerar… motståndet ställer till massa oreda..
23 oktober, 2006 kl. 07:09 #92691jorgen b
DeltagareHär är en beskrivning http://personal.inet.fi/koti/jb/mektips/kupeflakt/flakt2.htm
26 oktober, 2006 kl. 12:38 #92692magnus franzen
DeltagareTack för tipsen! Dessvärre har min bil ACC, och det verkar inte som att motståndet finns på dom. Ska istället prova med att byta ett relä som styr ACC´n och kylfläkten, och se om det hjälper.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.