kupefläkt stannar vid högersväng

Forum Modellspecifika forum 9000 kupefläkt stannar vid högersväng

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24356
    peteranderson
    Deltagare

    hej
    har en 9000-98 som kupé fläkten stannar i när man svänger kraftigt höger. annars funkar den bra, går igång när man slutar svänga. någon som har en bra ide? är det svårt att få bort kupé fläkten?
    Med vänlig hälsning peter

    #177688
    porsche944
    Deltagare

    Med de symptomen du beskriver så hade jag lyft på akvariebaljan och kollat kontaktstycket så det verkligen sitter ihop ordentligt.
    Byte av kupe fläkt är ingen höjdare direkt :wrench Om det blir aktuellt så hör av dig, jag har ett lite icke seriöst sätt att lösa det på :CE
    Tipset kommer från en gammal SAAB mekaniker.

    #176097
    peteranderson
    Deltagare

    hej
    det går tungt, låter det som. är fläkten lagrad i båda ändar? kan det komma in vatten har jag funderat på. när jag kör rakt fungerar det bra.
    mvh peter

    #176483
    saabcustom
    Deltagare

    Ahh… jag har precis samma symptom på min 9k -98. Låter som det är skräp (löv, typ) som ramlar in i fläkten när man svänger just höger vilket jag inte tror att det är. Fläkten har dock aldrig stannat. Ska bli intressant att höra om du kommer fram till orsaken (så får jag ta tag i det oxo :wrench ).

    mvh / Kenth

    #177728
    Janne Hagnell
    Moderator

    Lösning: Sväng enbart vänster! :ROLF

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #177742
    peteranderson
    Deltagare

    vänstersväng är farligare än högersväng tror jag
    peter

    #197384
    slattabjornen
    Deltagare

    Orsaken är att lagren börjar ta slut/kärva. Fläktmotorn har lager av sintrad bronz, sk.”oljebronz” och är så att säga permanentsmorda. – Men allt har ju en ände, brukar det heta, så även med smörjmedlet i lagerbussningarna.

    Är likadant missljud i min 9k när jag kört 30-40 mil i sträck. Tystnar en stund om jag ”vinglar till” på vägen eller manuellt ändrar fläkthastigheten. Det går säkert att kortsiktigt lösa med att smörja med någon tunn och penetrerande olja, men för att komma åt att smörja, har man ju frilagt hela fläkten och då är det ju lika bra att sätta i en NY fläktmotor.
    (Ångrar att jag inte bytte fläktmotor när jag bytte värmeelement för snart 7 år sedan).

    Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

    #155125
    peteranderson
    Deltagare

    hej
    nu skriker det hela tiden, hur gör man för att byta fläktmotor?
    Med vänlig hälsning peter

    #200200
    porsche944
    Deltagare

    Trångt, jag fick lära mig av en SAAB mek en gång i tiden att lägga ett spännband från akvariebaljans högra sida ( i bilens riktning) ner i frontbalken och på så sätt spänna / dra ut baljan en liten bit, då blir det betydligt mer plats att kunna lirka upp fläkten. Inget dom gjorde när kunden såg på!! :race :race :race

    #200207
    peteranderson
    Deltagare

    hej
    okey, kan man köpa ny fläkt?är den isåfall dyr? kan man byta lagring? köpa en begagnad kanske är dumt, inte säkert den håller så länge.
    mvh peter

    #200216
    morsole
    Deltagare

    http://www.partsforsaabs.com/product_info.php?manufacturers_id=46&products_id=1906

    Här hittade jag snabbt en fläkt till dig; passar tydligen 85-98, så du borde klara dig!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #200235
    porsche944
    Deltagare

    Med tanke på jobbet så hade jag inte valt en beg, en ny är inte jätte dyr.

    #200236
    longjohn61
    Deltagare

    Har bytt min 2xdetta år första gången köpte jag en på skruvat det gör jag inte om fick sen tag i en org bosch samma som sitter i org
    den funkar bra mycket bättre och är tyst det var det skruvats variant hade som problem den lät väldigt mycket även på låga varv.

    Mvh Nisse

    #200620
    joh900
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    skruvats variant hade som problem den lät väldigt mycket även på låga varv.

    Har hört samma sak, det är ScanTech/ProParts så det är kinaprylar. Antagligen dåligt balanserad fläkt/blad som gör ljudet och på lång sikt så sliter det antagligen ut motorn snabbare än en original.

    #200964
    alex b
    Deltagare

    I replaced mine with the motor from Parts for Saabs. Works great. A handy link to the procedure: http://saab9000.com/procedures/ventilation/blower/blower.php. It is not the nicest job to do but not the worst either.

    Alex

    '75 96; very long-term project
    '83 99; after 12 years of use gone to donor heaven
    '94 9000 Aero; after 12 years of use about to be donor
    '02 9-5 Aero; daily family driver
    '96 9000 Aero; pappa's daily driver

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.