Kupévärme obefintlig, tips?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Kupévärme obefintlig, tips?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Kupévärme obefintlig, tips?

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • september 29, 2021 at 14:01 #489002

      Hej!
      Har en 75:a 99GL Super Automatic i trevligt skick. Går som en klocka och riktigt trevlig att köra. Jag har inte för avsikt att vinterköra den, men kan komma att bli tvungen att använda den till vardags en kortare period i höst då min vardagsbil ska in för att reparera en försäkringsskada. Så värme vore praktiskt, om inget annat så för att få bort imma från rutorna.

      Jag ska hursomhelst in och rota i instrumentbrädan eftersom jag behöver fixa odo och trippmätare (samt belysning till tank/tempmätare). Har ej rotat i brädan på en 99:a tidigare men är inte särskilt orolig.

      Jag skulle vilja ha tips på vad jag ska titta efter när det gäller värmen. Symptomen är att det går att vifta med värmereglage tills fan avlöser mig, utan att det förändrar temperaturen på luften. När jag kör långsamt och utan fläkt har jag känt att det kommer en liten ström av ljummen luft ur defrostermunstyckena, så jag ”hoppas” att själva värmepaketet funkar.
      Här är mina teorier:
      1. Har förstått att det inte är särskilt ovanligt att själva fästet till värmereglagets vajer går sönder. Om så är fallet får jag försöka fixa det, men i värsta fall som en temporär lösning kan jag ju ställa om värmekranen och eventuellt reglera ner temperaturen i kupén med fönstren.
      2. Värmekranen kärvar eller sitter helt fast (vilket i så fall kan ha gjort att fästet till vajern vid reglaget gått sönder när tidigare ägare försökt få värme i kupén). Jag har dock ingen aning om hur värmepaketet sitter till, och om det går att komma åt själva kranen utan att demontera paketet?

      Frågor:
      Verkar mina teorier rimliga,eller är det något annat som brukar sabba värmen i gamla 99:or?
      Tips och bilder på värmepaketet med värmekranen tydlig vore finemang, men tror ni att det går att komma åt utan att ta loss paketet?

      Mvh! Anders Olsson

        september 29, 2021 at 15:50 #489003

        På V4 är det i alla fall så att när värmekranen fastnat och du rvingar reglaget släpper vajerhöljet i sitt fäste. Reglaget rör sig, om än trögt, men ingen skillnad i värmemängd.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          september 29, 2021 at 17:23 #489005

          Är det något motstånd i reglaget, eller snurrar det på. Det skall kännas ett motstånd.
          Går den upp i arbetstemperatur? Termostaten?
          Ställt om till Winter från Summer läge på värmepaketet?

          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
          Saab 9-3 Vector SC ´09

          Skämsbil:
          Audi A6 Avant

          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

            september 29, 2021 at 18:17 #489007

            inte ovanligt att plasten som håller vajern på reglaget i kupén går sönder. lossa facket som sitter direkt ovanför så kommer man åt det. sitter med 2 skruvar på sidorna. jag borra ett litet hål och gänga i en liten maskinskruv istället.
            och termostaten kommer man enkelt åt via motorrummet, sitter på vänster sida av fläktpaketet vid torpedväggen.

            kan sitta ett sommar/vinterreglage på sidan av fläktpaketet, finns inte på alla 99or. saknade den på min 99a -76 och den var en plåga att köra på vintern.

            • Det här svaret redigerades för 2 år, 6 månader sedan av peter engqvist.
              september 30, 2021 at 22:46 #489051

              Ber om ursäkt för sen respons på era svar. Stort tack!

              Janne, jag har förstått att det även händer på 99:an att vajerns fäste går sönder. Tack för tipset!

              Lsoderlund, jo jag tycker att den går upp i temp hyggligt, nålen pekar åtminstone mot ”kl.3” och lite över det.
              Men jag hade ingen ANING om att det gick att ställa om värmepaketet från vinter till sommar, vart sitter det reglaget? Har någon en bild?
              Värmereglaget rör sig med ett visst (inte alls överdrivet) motstånd, men med lite ”återfjädring” i ändläget (dock mindre än någon centimeter om jag minns rätt).

              Peter, vart på fläktpaketet sitter den omställaren? Under motorhuven då antar jag? Termostaten skulle jag säga funkar, bilen går upp i temp som sagt, men det är ju värt att kolla om den sitter väl tillgänglig. Lär ju ändå blaska med ny kylarvätska innan vintern för att vara på den säkra sidan. Skulle ju kunna vara läge att byta till en vintertermostat också, för den som sitter där lär ju ha suttit ett tag.

              Gudskelov och pris så har föregående ägare bytt vattenpumpen nyligen, har ju inte med detta att göra, men jag är så glad att jag var tvungen att klämma in det! ?

              Anders Olsson

                oktober 1, 2021 at 08:22 #489054

                Hej. Bild från senare årsmodell. Kanske är lika? Mvh Bengt

                20211001_082056

                  oktober 1, 2021 at 18:26 #489078

                  Tack Bengt! Men det där ”borde” jag ha sett om det fanns där. Nå, jag får kolla i helgen och se om jag finner något reglage där.

                  Mvh! Anders Olsson

                    oktober 1, 2021 at 23:00 #489096

                    Sommar och vinter reglaget kom på årsmodell -77. Kolla så du inte har luft i elementet.

                    Magnus

                    Attachments:
                      oktober 3, 2021 at 01:05 #489124

                      Tack Magnus! Har du något bra tips på hur man kan göra det enkelt? Jag vet inte ens var själva kranen till värmepaketet sitter, men jag föreställer mig att det är i/på värmeboxen (d.v.s. framför/utanför torpedväggen)?

                      Nå, jag har inte hunnit kika under huven än. Om inte vädret är för bedrövligt imorgon så ska jag göra en insats.

                      Anders Olsson

                        oktober 3, 2021 at 15:46 #489132

                        Nr 60 är värmekranen sitter på vänster sida om “elementhuset” under en plast kåpa Nr 64 lätt att ta bort sitter med en skruv, (fläktmotorn sitter på höger sida). på vissa modeller fans det en luftnippel på kranen.

                        Magnus

                        • Det här svaret redigerades för 2 år, 5 månader sedan av Magnus Ödfalk.
                          oktober 4, 2021 at 18:55 #489218

                          Tackar!
                          Var ute lite blixtsnabbt och tittade under huven, jag kunde inte hitta hur värmereglagets kabel ansluter till kranen, men jag lossade ju heller inte på den lilla kåpan. Jag får kolla på det här i veckan när jag får enstund över.

                          Mvh! Anders Olsson

                            oktober 5, 2021 at 11:58 #489238

                            Är inne och petar i instrumentbrädan nu, ska snart titta till värmereglaget, men det är helt klart så att vajerhöljet har släppt från sitt fäste. Har dock ännu inte kommit så långt att jag kunnat känna ifall själva vajern kärvar.

                            Dock, jag har lite jobb att göra med instrumenten också (odo- och trippmätare ur funktion). Jag har en (av två) trasig lampa till belysningen i panelen, vad har den för beteckning när man ska köpa ny?

                            Anders Olsson

                              oktober 5, 2021 at 20:00 #489264

                              Sådärja!

                              Till att börja med, STORT tack till er som har hjälpt till att reda ut detta åt mig.
                              Idag fick jag ett par timmars ”fritid” och har rotat runt ordentligt. Det var mycket riktigt höljet till värmereglagevajern som gått sönder. Jag ser flera möjliga lösningar på detta, men det får vänta. Själva vajern (och värmekranen) går lätt, och allt verkar funka.
                              Tills vidare har jag bara dragit ut vajern så att värmen är på. Det går alltid att reglera ner temperaturen genom att veva ner fönstret eller öppna ventilationsmunstyckena.

                              Sen har jag haft loss instrumentpanelen och fixat det lilla plastkugghjulet till odo-/trippmätaren. Så nu verkar det funka, och kugghjulet borde få svårt att spricka igen. Men skulle det skita sig så får jag göra en förbättrad operation på kugghjulet från någon av de andra två panelerna jag har ligger.
                              Så nu är det bara klockan som inte fungerar, men jag har som sagt två kompletta instrumentpaneler till, så jag ska väl se om det går att få igång en av dessa och byta.

                              Anders Olsson

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.