Läckage värmepaket -91 900i16

Forum Modellspecifika forum OG900 Läckage värmepaket -91 900i16

  • Detta ämne har 20 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2016-12-04 20:16 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #384448
    nylen
    Deltagare

    Tjena!
    Har plockat fram min isbil och upptäcker att den droppar kylarvätska ner i kupén.

    Droppet kommer ner vid bromspedalen, vart kan det tänkas komma ifrån och vad skall göras? Har inte allt för stor lust att börja riva halva bilen.

    Kan kylartätning hjälpa? Skall köpa det idag.

    Någon som har sprängskiss på värmepaketet?

    Tack på förhand.

    #384449
    martin h
    Deltagare

    Har för mig att det brukar vara värmekranen. De sitter illa till vad jag förstår. Jag kan titta i boken ikväll och se om jag kan hitta någon bra beskrivning av det hela.

    /Martin

    #384451
    nylen
    Deltagare

    Okej, har hört lite illa om den rackarn. Gör så! Ska kika om jagkan få fram något oxå.

    #384479
    Morten S.
    Moderator

    Det går å bytte varmekranen nedenifra dersom du tar av støtskyddet over pedalene.
    Ikke uvanlig at den begynner å lekke med tiden.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #384485
    nylen
    Deltagare

    Okej, Kanske inte är så stort ingrepp då. Frågan är bara vart får jag tag på en sådan kran till på fredag?

    Kan juh vara något annat oxå, ska kolla närmare någon dag 🙂

    #384486
    Regin
    Deltagare

    Det går å bytte varmekranen nedenifra dersom du tar av støtskyddet over pedalene. Ikke uvanlig at den begynner å lekke med tiden.

    Samt ta bort högtalargaller på vänster sidan med för lättare åtkomlighet 😉

    #384498
    nylen
    Deltagare

    Ska öppna upp o kolla, har joxxat med axeln på värmereglaget flera gånger på de andra bilarna så man bör kunna lysa in från stereo hålet o se vart det droppar 🙂

    #384558
    cx-t2
    Deltagare

    Plasthuset till värmekranen sitter med en fotfläns mot en motsvarande metallfläns på värmepaketet. Tätningen sker med två oringar i spår. Dessa ligger runt de två hål som transporterar vatten till respektive från värmepaketet.

    Först tar man lös slangarna till värmekranen ute i motorutrymmet. Håll koll på vilken som skall vart. Körde flera år med felkopplat själv.

    Värmekranen sitter med 4 skruvar under upp. Det är därför mittkonsol, undersida av instrumentpanelen och en luftfördelningskanal måste ut. Annars kommer man inte åt skruvarna. Skruva bort skruvarna. Nu blir det blött, så fånga det.

    Ta ur vänster högtalare ur instrumentbrädan. Kranen träs av pinnen till värmereglaget. Hantera plastkopplingen, närmat kranen, i änden på stången, med stor respekt. Det skall inte brukas våld, trots att det kan kännas så. Lyft ur kranen uppåt genom högtalarhålet.

    Förmodligen kommer o-ringarna med ut. De är förmodligen stenhårda och orsaken till ditt läckage. Åk till närmaste hydraulfirma och köp nya.

    Det är ett mindre helvete att få o-ringarna att stanna i spåren vid montage. Använd vaselin för att få dem att stanna. Det är ett helvete att få på plastkopplingen till värmereglaget utan att vifta med kranen så att o-ringarna ramlar ur. Bered dig på höga blodtryck.

    Jag kastade de 4 originalskruvarna och tog insexskruvar i stället. Lättare att montera med en lååååång förlängare på spärrskaftet och bits.

    På med slangarna.

    Be en bön att o-ringarna ligger rätt och fyll upp systemet.

    Provstarta. Läckagekolla.

    Återmontera allt som du tagit lös.

    Hatar detta jobb.

    /Mattias
    P.S Sist monterade jag med någon packningsgucka + oringar. Kladdigt och jävligt. Ingen hit, men det vart tätt i alla fall D.S

    #384569
    Regin
    Deltagare

    Hatar detta jobb.

    piece of cake 😀
    Har gjord detta så många gångar att det går göra med bind för ögonen 😛

    Största problemet i dag är väl snarare att få tag på en värmekran :/ ??

    #384578
    cx-t2
    Deltagare

    Juste, då byter Du min nästa…… 😉 😉 😉 😀 😀 😀

    Vart läcker dina värmekranar? Eftersom du byter dem tänkte jag….

    /Mattias

    • Det här svaret redigerades för 4 år sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 4 år sedan av .
    #384581
    Regin
    Deltagare

    Juste, då byter Du min nästa……

    You’re welcome 😀

    Vart läcker dina värmekranar? Eftersom du byter dem tänkte jag….
    /Mattias

    Inte så mycket på mina bilar –
    utan mera på andras från tiden då vi hade ett OG 900 gäng här 😉

    Oftast så läcker dom i ”kugghjulen” där man reglera varmen/flödet 🙁

    #384709
    john gt
    Deltagare

    Finns kran i klubbshoppen.

    John

    #384790
    Martin
    Deltagare

    Komiskt, gick in här för att starta en tråd om mitt (förmodade) läckande värmepake så låg denna överst 🙂

    I mitt fall gäller det min T8 Special -89 alltså, står avställd i kallgarage nu och när jag kolla till den i helgen så verkar den ha läckt ut all kylvätska (eller iaf tömt så pass att det är tomt i kylvätskebehållaren) på passagerarsidans golv, det är dyngsurt där och det är torrt under bilen (Betonggolv).

    Var hade ni börjat felsöka? Ni skriver om dropp på förarsidan? Mitt är på passagerarsidan. Kan man göra nån tillfällig lösning att man byglar slangarna som går in i torpedväggen i motorutrymmet?

    Annars tror jag vi bor rätt nära varandra Regin 🙂 🙂

    /Martin

    #384791
    Regin
    Deltagare

    Var hade ni börjat felsöka? Ni skriver om dropp på förarsidan? Mitt är på passagerarsidan.

    Kan också vara själva värmepkt som läcker –
    det sitter typ nära nog mitt i under brädan

    Kan man göra nån tillfällig lösning att man byglar slangarna som går in i torpedväggen i motorutrymmet?

    Ja det kan du.
    Engång råkade jag ut för at den ena av ingångarna bröts av –
    så jag pluggade slangarna med hus-säkringar 😛
    Det körde jag runt med en hel sommar 😀

    Annars tror jag vi bor rätt nära varandra Regin///Martin

    Så det tror du –
    vart finns du då 🙂 ??

    #384793
    Martin
    Deltagare

    Okej, det lär vara enklast att ta av hela brädan för att byta värmepaketet?

    Menar du att du pluggade för flödet i båda slangarna? Trodde det var tvunget att cirkulera som om det gick ”igenom” värmepaketet?

    Bor sydost om Helsingborg.

    Kör dessutom en 9-5 jubbe i ice blue kulör 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.