Laga växellåda

Forum Modellspecifika forum OG900 Laga växellåda

  • Detta ämne har 14 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2015-08-14 21:34 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26685
    svesson
    Deltagare

    Först 🙂
    …jag är helt novis på växellådor….

    Men eftersom jag tillhör den nyfikna typen tog jag chansen och hämtade en gratis-växellåda som skulle vara ok utom att det ibland skrapade vid växling 4:an -> 5:an.

    Nu har jag läst på i Saab-manualen och skruvat bort en del täcklock. Upptäcker då att spärrfjädern till 5:ans synkring har hoppat ur sitt läge och ligger lös på axeln bakom sin styrring. Fjädern ser dock hel ut!

    Men för att ta ur ingående axel med 5:ans synkring, måste en del demonteras
    …Rätta mig gärna….
    1. Kedja med kedjehjul + lagerhus för ingående axel… verkar inte helt omöjligt…
    2. Ingående sidoaxelkugghjul. Axeln kan tydligen knackas bakåt, men då måste man först lossa en låsplatta bakom differentialen!!! Så den måste ur 😥
    I det sammanhanget ska man ” Montera indikatorklockan i ett av hålen för
    lockets skruvar (slutväxel locket). Mät kuggspelet och notera värdet.”

    Och så en bild (som jag inte kan kopiera) som visar en indikatorklocka mot yttersidan på det stora kronhjulet. Jag begriper inte riktigt vad jag ska mäta…flankspel?…men hur viktigt är det? Viktigast är väl att hålla reda på alla shims!

    Och varför skriver jag detta då ❓

    Hoppas förstås på att nån vill ge mig lite info 💡 F.ö. säg gärna till om en amatör överhuvudtaget inte ska försöka ge sig på såna här jobb 😉 man kan ju åka dit på brist på specialverktyg 😥

    #199603
    M.Broberg
    Deltagare

    jag har plockat isär och ihop 1 låda (4 växlad dock) och plockat isär en skrotad 5 växlad (3ans drev låg lite överallt)

    jag har Inte mätt några spel, bara hållt reda på schimsen
    lådan funkar fint.

    bristen på specialverktyg kan va lite klurig. men har man bara en skrotlåda och lite fantasi går det mesta lösa!

    #198902
    saabaero
    Deltagare

    Det du ska mäta är kuggspelet i slutväxeln.
    Mät hur mycket kronhjulet rör sig när du rör det mellan dess ”ändlägen” dvs kuggarna i pinjongen.
    Skulle det ligga utanför spec och du vill fixa detta flyttar du shims från ena sidan till den andra.

    Men jag håller med Broberg. Skit i detta 🙂 (om inte spelet verkar vara rejält)

    #176959
    svesson
    Deltagare

    Ja-Ha
    Jag förstår 😉

    Drar man i kronhjulet fram och åter kan man märka ett mycket litet glapp relativt pinjongdrevet. Detta kuggspel ska tydligen finnas instansat på kronhjulet ( t.ex. 0,17 mm ). Då vet jag…mätklocka har jag
    Tack SaabAero

    Och M Broberg…skrotlåda har jag, och tid och verktyg….ska bli ett trevligt vinterprojekt. Har du kvar några delar från den skrotade 5-växlade lådan?

    #199612
    M.Broberg
    Deltagare

    @SvEsson wrote:

    Och M Broberg…skrotlåda har jag, och tid och verktyg….ska bli ett trevligt vinterprojekt. Har du kvar några delar från den skrotade 5-växlade lådan?

    lite smågrejjer, men slängde det mesta

    https://lh5.googleusercontent.com/4zcAMYrdgvhTrA2cABv7rqX_ZXQf6JmgK9UkpjE83fg=w1600-h1067-no

    detta hamnade dock på troféhyllan 😀

    #199614
    sabbe
    Deltagare

    Detta är fel.

    Drar man i kronhjulet fram och åter kan man märka ett mycket litet glapp relativt pinjongdrevet. Detta kuggspel ska tydligen finnas instansat på kronhjulet ( t.ex. 0,17 mm ). Då vet jag…mätklocka har jag

    Det får inte finnas något glapp i pinjongen axiellt.
    Det inristade värdet på pinjongen som man kontrollerar är utsticket mot kronhjulet för att få rätt ingrepp och minimalt vinande oljud.
    Dessa delar är parade vid tillverkningen och då körda mot varandra.

    Sabbe

    #199617
    sabbe
    Deltagare

    Gäller att läsa noggrant jag var inte riktigt vaken nu på morgonen.

    Kronhjulet måste ha ett spel mot pinjongen men den får inte heller som pinjongen glappa axiellt.
    Mitt inlägg om pinjongen är därför rätt.

    Sabbe

    #176070
    falko.vogler
    Deltagare

    Hej,

    jag har också glapp i växellådan i min 900i 8V som gått 31.000 mil. Jag har funderat på hur jag ska ta mig an saken. Vad jag har förstått att det kan bero på glapp mellan pinjon och kronhjul. I så fall går det att justera med shims (genom att flytta kronhjulet i sidled).

    Om jag har isär det hela ska jag byta lager på samma gång, och i så fall vilka lager?

    Det går val att fixa detta med växellådan i bilen?

    mvh
    Falko

    #377898
    svesson
    Deltagare

    Hej
    Hakar på denna gamla tråd. Tänkte försöka mig på att skruva lite i min extra växellåda (900S-91)
    Körde fast nästan omgående med muttern på ingående axeln i primärväxelhuset. Den har en fläns (mutterbräcke stod det nånstans), som jag aldrig sett förr.
    In”körnad” i 3 hål på kugghjulet.

    Hur gör man????

    Försöker bifoga en bild – vet inte om det funkar

    #377901
    svesson
    Deltagare

    Nytt bildförsök.
    32 mm mutter
    I Saab-manualen står det: Slå bort låstappen på låsbrickan med en dorn och lossa muttern vid ingående axeln (nedre kedjehjul)

    Fattar inte – Tacksam om nån vill förklara

    /Sven

    Bilagor:
    #377913
    saabaero
    Deltagare

    Jag brukar använda muttersnurran. Då ger sig mutterlåsningen.
    Mutterna har alltså en fläns som stukas ner i 3st hål i drevet för att låsa muttern.

    Annars rent generellt, om man öppnar en låda för att åtgärda t.ex. felet i trådens ursprungliga post tycker jag det är lika bra att byta pinjonglagret. Jag har hittills inte öppnat någon låda med friska pinjonglager… Även om lådan gått bara 10000mil brukar det finnas skador på lagren.
    Har man plockat bort diff och primärhus är det inte mycket skruvande kvar för att nå pinjonglagren. Men för varje extra moment dyker det upp fler klurigheter att lösa 😉

    Ett enkelt test att göra som ger en fingervisning om statusen på pinjonglagren.
    Lägg i friläge
    Vrid utgående axlarna åt samma håll. Hur tungt går det att vrida ?
    – En nyrenoverad låda går tungt att vrida på detta sätt. Jag får ta i ordentligt.
    – Går det lätt är du antingen stark som attan eller också har pinjonglagren dålig förspänning
    – Passa även på att känna på kuggspelet i pinjong/kronhjul

    Kuggspelet kronhjul/pinjong brukar vara ok även på slitna lådor men har lagren blivit så dåliga att axlarna kan röra sig axiellt blir såklart spelet tokigt.
    Har det börjat pipa från lådan är det oftast fel avstånd mellan pinjong och kronhjul (pinjonghöjden) och det brukar bero på dåliga pinjonglager som i sin tur gör att pinjongaxeln kan röra sig axiellt

    Har man ”bara” ett transmissionsglapp är det sällan pinjongproblem.
    Jag brukar börja med att kolla knutar och primärväxel där dom stora glappen brukar finnas.
    Inne i lådan är det inte så mycket spel men visst märks det en skillnad i spel/glapp mellan en långmilad turbolåda och en lågmilad förgasarlåda

    #377952
    svesson
    Deltagare

    Tack ”saabaero” för uttömmande svar!
    Det gick bra att lossa muttern med hjulmutterdragare.

    Jag har mätt kuggspelet på kronhjulet och det är ok (0,16 mm)
    Knutarna känner jag inget glapp i
    I differentialen finns ett glapp som, när jag vrider ena medbringaren med motsatt sida låst, motsvarar 12 mm 25 cm från hjulcentrum (ungefär mitt på däckssidan)

    Men hur ser du att det finns glapp i primärväxeln (du menar väl kedja-kedjehjul) På kedjespännarens läge?

    /Sven

    #377953
    saabaero
    Deltagare

    Men hur ser du att det finns glapp i primärväxeln (du menar väl kedja-kedjehjul) På kedjespännarens läge?
    /Sven

    Man vrider ingående axel ”fram å tillbaka” och bedömer spelet.
    Generellt brukar det vara sämre på tunga drevsatser eftersom dom suttit på motorstarka bilar. Effekt och mil tar ut sin rätt helt enkelt

    #378003
    svesson
    Deltagare

    Hör ni – Nu försöker jag tänka….

    På växellådan i bilen konstaterar jag jag: Med ena framhjulet i luften och det andra fast mot golvet, att glappet när jag snurrar på hjulet är störst ( 70-75 mm) med 5-an ilagd (mätt ca 25 cm från hjulcentrum (ungefär mitt på däckssidan). Glappet blir mindre ju lägre växel jag lägger i, vid 1:an och backen ca 30 mm.

    Borde inte detta peka på att glappet härrör FÖRE växlarna dvs i primärväxeln?

    På min lösa låda däremot är glappet LIKA ca 25-30 mm på alla växlarna. Varav 12 mm kommer från differentialen, har jag mätt! Primärväxeln ser bra ut!

    Synpunkter på detta resonemang………………Glapp i bilen och/eller hjärnan?

    /Sven Hur lägger man in roliga figurer ?

    #378010
    saabaero
    Deltagare

    Jag tror jag tänker lika som dig 🙂

    På högsta växeln är utväxlingen 1:1 dvs ”direktdrift” och inga drev eller splines till bottenaxeln är inblandade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng