Lägesrapport Saab 95 -65

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Lägesrapport Saab 95 -65

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Lägesrapport Saab 95 -65

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 24, 2007 at 19:39 #15924

      Sökte rätt på min gamla tråd om renoveringen av min 95 -65. Tyvär dög jag ej till att göra ett nytt inlägg i den tråden. Startar därför om på ny tråd. Hur som helst så såg jag att det var ganska precis 2 år sedan jag skrev om renoveringen, tiden går fort men objekten står ju kvar ändå. Mitt mål är att få klar 95an till Saabfestivalen. Om det går eller ej återstår att se. Det som återstår nu är lackering + hopplockning av bilen. Har ca 5 veckor på mig till besiktningen som är beställd till 1 juni.

      När jag bokade besiktningen på datorn så fick jag på bokningssidan denna information:

      Märke, modell: SAAB HERRGÅRDSVAGN
      Bokning avser: Kontrollbesiktning 300 kronor
      Information: Besiktningsperiod till och med december 1976
      Körförbud från och med lördag 1 januari 1977

      Med tanke på när körförbudet inträdde så har den ju stått i dvala något år. 🙂

      PS. En SMV 10 -64 husvagn har inhandlats av frugan att hänga på efter 95an DS.

      /Patric
      lack@saabklubben.com

        maj 5, 2007 at 10:48 #106073

        Några frågor tills det är dags för ihopplockning av bilen.

        Har en dragkrok som jag tänkt montera på bilen, på dragkroken sitter en kartongbit fastsurrad på den står det handskrivet att kroken passar till Saab 95/96 men på skylten som sitter fastnitad på kroken är det instansat att kroken är till Saab 96. Så frågan är passar kroken på min 95:a eller ska jag skaffa en annan krok.

        Fråga 2 har ett sport system inklusive rören som jag haft på en 96:a passar det rakt av eller ska det göras om skarvas eller nåt liknande.

        Fråga 3 Kan man byta/fylla oljan i bakstötdämparna, bilen känns gungig i bak och den har stått still sen -75 så dämparna kanske är tom på olja. Jag har tänkt bytt dämparna senare eller gjort en omkonstruktion till vanliga dämpare men hinner inte med detta nu lackeringsarbetet/hopplockning kommer att ta nog med tid.

        /Patric
        lack@saabklubben.com

          maj 5, 2007 at 11:42 #106080

          Lycka till, hoppas du hinner klart i tid!
          Har för mig att röret ska vara något längre till 95an, var inte så länge sedan det diskuterades här…

            maj 5, 2007 at 11:42 #106081

            På fråga 1. svarar jag.. vet inte, prova om den passar vetja.
            På fråga 2. 95:an är ungefär 20cm längre än 96:an så det blir till att skarva på mitten.
            På fråga 3. Det går att fylla på olja men har den runnit ut en gång så lär den rinna ut igen. “Stefan” här på forumet verkar ha kunskap och delar på lager.

              maj 5, 2007 at 13:00 #106085

              Det finnes iallfall to forskjellige drag til 95/96.
              Det ene passer ialfall IKKE på 95, pga at 95an er lengre enn 96an.
              (Dette draget har ett feste rett i forkant av bakakselen og ett lengre bak.)

              Jeg har tidligere kjøpt rep.sett til bakdemperene av Rolf Jensen.
              Da ble de tette. Fikk tips om å bruke hydraulikkolje, og det fungerer bra.

              Been a Saab owner since 1987.
              I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

              Today I have:
              1960 93F
              1967 96 Monte Carlo 850
              1975 96 V4
              1989 900i 8V 5 dørs
              1992 900S 5 dørs
              2009 9-3 SC tid

                  maj 5, 2007 at 19:26 #106095

                  Tack för svar

                  Idag har det varken blivit slipning eller målning pga borttagning av bakluckan.
                  Höll på att bli mer eller mindre tokig på sprintarna i gångjärnen, trodde att jag försiktigt skulle kunna få ut dem men ack vad jag bedrog mig. Det ända som fungerar är att borra ur dessa sprintar, inte som jag försökte med bortslipning av huvudet på sprinten och sedan urknackning. Jag lovar, den metoden är helt omöjlig. Tack Roswall för tipsen, efter vårt samtal så var bakluckan borttagen på 45 minuter. Hade försökt halva dagen innan utan framgång.

                  Hoppas dagen i morgon blir bättre vad gäller målningsarbete jag har ju åtminstone inga sprintar som skall bort.

                  /Patric
                  lack@saabklubben.com

                    maj 6, 2007 at 10:01 #106140

                    Jag har en Saab orginal dragkrok passande till 95:an om du behöver?

                    min erfarenhet säger att det är endast de krokar som är avsedda för Saab 95 som passar då bland annat golvet har en annorlunda lutning på Saab 96 jämfört med Saab 95.

                    /Fredrik 070-587 88 01

                      maj 6, 2007 at 19:26 #106161

                      Ok Fredrik.

                      Håll kroken åt mig.
                      Vi får höras hur vi löser transport mm av dragkroken.
                      Har besiktning första juni så en stund före det behöver jag ha kroken, dock ingen panik just nu för jag målar för fullt.

                      /Patric
                      lack@saabklubben.com

                        maj 27, 2007 at 19:46 #107047

                        Nu är bilen färdigmålad. Ihopplockningen har också påbörjats. Förhoppningsvis blir det provstart tisdag eller onsdag. Har aldrig startat motorn men jag renoverade den för två år sedan, så jag hoppas att den fungerar som den ska. Målet är som sagt att jag och familjen skall kunna åka i den till Saabfestivalen. Besiktningen är på fredag så tiden börjar bli knapp. ´

                        Tack till alla som har hjälpt mig med delar. Förhoppningsvis har jag allting till bilen nu.

                        /Patric

                        PS. kulören på bilen är R2. Bild kommer bara jag lyckas få med mig kameran till skruvargaraget.

                          maj 31, 2007 at 19:19 #107277

                          I dag startades bilen för första gången sedan ca 1975. Naturligtvis blev det lite problem. När jag renoverade motorn bytte jag vevaxel och som brukar ske då så stämde inte remskivan och motorblockets märkningar med varandra, vilket får till följd att tändningen står helt fel. När jag hade fått till det så visade det sig att bensinpumpen var slut. Med tredje bensipumpen så fick jag fram bensin till motorn.

                          Motorn går jättebra utan missljud och andra konstigheter. Besiktningen är uppskjuten till på måndag för jag hinner inte bli riktigt klar till i morgon. Känns behövligt att få tre dagar till på mig.

                          /Patric
                          lack@saabklubben.com

                            juli 6, 2007 at 20:34 #108707

                            Nå hur gick det??

                            Jodå bilen blev så gott som klar men jag blev tvungen att boka om besiktningen 2 ggr. Jag besiktade på torsdagen den 7/6 klockan 15.20. Bilen gick igenom med blankt papper. Senare på kvällen började vi turen till Trollhättan. Pga dålig huvudbromscylinder som innebär dubbeltrampning vid broms och dålig värmekran som innebär värme i kupen så blev det en fegresa till Trollhättan. Husvagnen kopplade vi efter vår bil och 95an fick åka trailer efter svärföräldrarnas bil. :crazy: Inte som vi hade tänkt resan men bilen och husvagnen blev med.

                            På fredagkvällen hämtade jag frun vid stationen, hon kom med buss från Bollnäs efter avslutad högskoleutbildning och vad kan då vara bättre än att bli hämtad i en SAAB 95a. Hon fick den stora äran att åka i extrasätet där bak till campingen. 🙂 Snacka om skolavslutning!

                            Efter någon veckas vila från SAABskruvandet har jag börjat med finliret. Ställde tändningen ordentligt i går så nu går motorn riktigt bra. Inväntar bla en tät värmekran och bälten bak så barnen kan åka fastspända. Sen lär något göras åt stötdämparna i bak. Har fyllt på olja men bilen känns ändå för svajjig. Bifogar några bilder från skruvandet. Trollhättekorten ligger tyvär i en annan kamera som jag ej har i närheten.

                            http://www.geting.se/viewimage.php?image=48935-EX000006.JPG
                            http://www.geting.se/viewimage.php?image=51487-IM001718.JPG
                            http://www.geting.se/viewimage.php?image=51489-IM001716.JPG
                            http://www.geting.se/viewimage.php?image=51490-IM001722.JPG
                            http://www.geting.se/viewimage.php?image=51491-IM001723.JPG

                            Tack Svärfar Janne, Fredrik Avgassystemsvetsaren och Slipare/Plåtslagare Björn. Utan er hjälp hade inte bilen blivit klar.

                            /Patric
                            lack@saabklubben.com

                              juli 8, 2007 at 09:43 #108747

                              Det är inte utan att man känner igen sig i din beskrivning!
                              Den ser trevlig ut, missade den tyvärr på Festivalen.
                              Vilken härlig lokal!
                              Lägg in lite bilder från när den är klar vettja!
                              Kör och njut!
                              ///Harald

                                januari 21, 2008 at 21:35 #117380

                                Som vinterpyssel har arbetet med den dåliga huvudbromscylindern och omkonstruktion av de bakre stötdämparfästena påbörjats. Jag har konstruerat en adapterplatta så att det går att byta ut original huvudbromscylinder mot en av nyare snitt från ett annat svenskt bilmärke som jag tror börjar på vo… :blush:

                                För att få bukt med den gungiga bakvagnen har jag fått framsvarvat en stötdämpartapp som jag kommer att svetsa fast i plattjärnet där det gamla hävarmsdämparna har suttit sen blir det vanliga dämpare i bak. Dämparna jag kommer att använda kommer också från nämnda svenska bilmärke och från modell pv men ej pvs bakdämpare utan framdämparna. Jag hoppas att det kommer att fungera. Jag har hört om andra som har gjort de här omkunstruktionerna och fått det att fungera bra. När jag är klar med det här är det dax att sätta i rullbälten bak i bilen + lite mer småpyssel.

                                Återkommer och talar om om jag får någon broms på bilen och om bakvagnen blir stabil och svajfri.

                                Bifogar några bilder

                                http://www.geting.se/viewimage.php?image=81333-IM001846.JPG
                                http://www.geting.se/viewimage.php?image=81335-IM001850.JPG
                                http://www.geting.se/viewimage.php?image=81339-IM001847.JPG
                                http://www.geting.se/viewimage.php?image=81341-IM001842.JPG

                                /Patric
                                lack@saabklubben.com

                                  januari 21, 2008 at 21:46 #117381

                                  tror du inte 240 cylindern blir konstig i förhållandet mellan fram och bak eftersom det är en stegcylinder? Alltså inte samma diameter i hela.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.