Lägesrapport Saab 95 -65

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Lägesrapport Saab 95 -65

Detta ämne innehåller 17 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-01-26 11:00.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15924

    patric h
    Deltagare

    Sökte rätt på min gamla tråd om renoveringen av min 95 -65. Tyvär dög jag ej till att göra ett nytt inlägg i den tråden. Startar därför om på ny tråd. Hur som helst så såg jag att det var ganska precis 2 år sedan jag skrev om renoveringen, tiden går fort men objekten står ju kvar ändå. Mitt mål är att få klar 95an till Saabfestivalen. Om det går eller ej återstår att se. Det som återstår nu är lackering + hopplockning av bilen. Har ca 5 veckor på mig till besiktningen som är beställd till 1 juni.

    När jag bokade besiktningen på datorn så fick jag på bokningssidan denna information:

    Märke, modell: SAAB HERRGÅRDSVAGN
    Bokning avser: Kontrollbesiktning 300 kronor
    Information: Besiktningsperiod till och med december 1976
    Körförbud från och med lördag 1 januari 1977

    Med tanke på när körförbudet inträdde så har den ju stått i dvala något år. 🙂

    PS. En SMV 10 -64 husvagn har inhandlats av frugan att hänga på efter 95an DS.

    /Patric
    lack@saabklubben.com

    #106073

    patric h
    Deltagare

    Några frågor tills det är dags för ihopplockning av bilen.

    Har en dragkrok som jag tänkt montera på bilen, på dragkroken sitter en kartongbit fastsurrad på den står det handskrivet att kroken passar till Saab 95/96 men på skylten som sitter fastnitad på kroken är det instansat att kroken är till Saab 96. Så frågan är passar kroken på min 95:a eller ska jag skaffa en annan krok.

    Fråga 2 har ett sport system inklusive rören som jag haft på en 96:a passar det rakt av eller ska det göras om skarvas eller nåt liknande.

    Fråga 3 Kan man byta/fylla oljan i bakstötdämparna, bilen känns gungig i bak och den har stått still sen -75 så dämparna kanske är tom på olja. Jag har tänkt bytt dämparna senare eller gjort en omkonstruktion till vanliga dämpare men hinner inte med detta nu lackeringsarbetet/hopplockning kommer att ta nog med tid.

    /Patric
    lack@saabklubben.com

    #106080

    phermansson
    Deltagare

    Lycka till, hoppas du hinner klart i tid!
    Har för mig att röret ska vara något längre till 95an, var inte så länge sedan det diskuterades här…

    #106081

    kaparn
    Deltagare

    På fråga 1. svarar jag.. vet inte, prova om den passar vetja.
    På fråga 2. 95:an är ungefär 20cm längre än 96:an så det blir till att skarva på mitten.
    På fråga 3. Det går att fylla på olja men har den runnit ut en gång så lär den rinna ut igen. ”Stefan” här på forumet verkar ha kunskap och delar på lager.

    #106085

    Morten S.
    Moderator

    Det finnes iallfall to forskjellige drag til 95/96.
    Det ene passer ialfall IKKE på 95, pga at 95an er lengre enn 96an.
    (Dette draget har ett feste rett i forkant av bakakselen og ett lengre bak.)

    Jeg har tidligere kjøpt rep.sett til bakdemperene av Rolf Jensen.
    Da ble de tette. Fikk tips om å bruke hydraulikkolje, og det fungerer bra.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #106087

    piin
    Deltagare
    #106095

    patric h
    Deltagare

    Tack för svar

    Idag har det varken blivit slipning eller målning pga borttagning av bakluckan.
    Höll på att bli mer eller mindre tokig på sprintarna i gångjärnen, trodde att jag försiktigt skulle kunna få ut dem men ack vad jag bedrog mig. Det ända som fungerar är att borra ur dessa sprintar, inte som jag försökte med bortslipning av huvudet på sprinten och sedan urknackning. Jag lovar, den metoden är helt omöjlig. Tack Roswall för tipsen, efter vårt samtal så var bakluckan borttagen på 45 minuter. Hade försökt halva dagen innan utan framgång.

    Hoppas dagen i morgon blir bättre vad gäller målningsarbete jag har ju åtminstone inga sprintar som skall bort.

    /Patric
    lack@saabklubben.com

    #106140

    fredrik
    Deltagare

    Jag har en Saab orginal dragkrok passande till 95:an om du behöver?

    min erfarenhet säger att det är endast de krokar som är avsedda för Saab 95 som passar då bland annat golvet har en annorlunda lutning på Saab 96 jämfört med Saab 95.

    /Fredrik 070-587 88 01

    #106161

    patric h
    Deltagare

    Ok Fredrik.

    Håll kroken åt mig.
    Vi får höras hur vi löser transport mm av dragkroken.
    Har besiktning första juni så en stund före det behöver jag ha kroken, dock ingen panik just nu för jag målar för fullt.

    /Patric
    lack@saabklubben.com

    #107047

    patric h
    Deltagare

    Nu är bilen färdigmålad. Ihopplockningen har också påbörjats. Förhoppningsvis blir det provstart tisdag eller onsdag. Har aldrig startat motorn men jag renoverade den för två år sedan, så jag hoppas att den fungerar som den ska. Målet är som sagt att jag och familjen skall kunna åka i den till Saabfestivalen. Besiktningen är på fredag så tiden börjar bli knapp. ´

    Tack till alla som har hjälpt mig med delar. Förhoppningsvis har jag allting till bilen nu.

    /Patric

    PS. kulören på bilen är R2. Bild kommer bara jag lyckas få med mig kameran till skruvargaraget.

    #107277

    patric h
    Deltagare

    I dag startades bilen för första gången sedan ca 1975. Naturligtvis blev det lite problem. När jag renoverade motorn bytte jag vevaxel och som brukar ske då så stämde inte remskivan och motorblockets märkningar med varandra, vilket får till följd att tändningen står helt fel. När jag hade fått till det så visade det sig att bensinpumpen var slut. Med tredje bensipumpen så fick jag fram bensin till motorn.

    Motorn går jättebra utan missljud och andra konstigheter. Besiktningen är uppskjuten till på måndag för jag hinner inte bli riktigt klar till i morgon. Känns behövligt att få tre dagar till på mig.

    /Patric
    lack@saabklubben.com

    #108707

    patric h
    Deltagare

    Nå hur gick det??

    Jodå bilen blev så gott som klar men jag blev tvungen att boka om besiktningen 2 ggr. Jag besiktade på torsdagen den 7/6 klockan 15.20. Bilen gick igenom med blankt papper. Senare på kvällen började vi turen till Trollhättan. Pga dålig huvudbromscylinder som innebär dubbeltrampning vid broms och dålig värmekran som innebär värme i kupen så blev det en fegresa till Trollhättan. Husvagnen kopplade vi efter vår bil och 95an fick åka trailer efter svärföräldrarnas bil. :crazy: Inte som vi hade tänkt resan men bilen och husvagnen blev med.

    På fredagkvällen hämtade jag frun vid stationen, hon kom med buss från Bollnäs efter avslutad högskoleutbildning och vad kan då vara bättre än att bli hämtad i en SAAB 95a. Hon fick den stora äran att åka i extrasätet där bak till campingen. 🙂 Snacka om skolavslutning!

    Efter någon veckas vila från SAABskruvandet har jag börjat med finliret. Ställde tändningen ordentligt i går så nu går motorn riktigt bra. Inväntar bla en tät värmekran och bälten bak så barnen kan åka fastspända. Sen lär något göras åt stötdämparna i bak. Har fyllt på olja men bilen känns ändå för svajjig. Bifogar några bilder från skruvandet. Trollhättekorten ligger tyvär i en annan kamera som jag ej har i närheten.

    http://www.geting.se/viewimage.php?image=48935-EX000006.JPG
    http://www.geting.se/viewimage.php?image=51487-IM001718.JPG
    http://www.geting.se/viewimage.php?image=51489-IM001716.JPG
    http://www.geting.se/viewimage.php?image=51490-IM001722.JPG
    http://www.geting.se/viewimage.php?image=51491-IM001723.JPG

    Tack Svärfar Janne, Fredrik Avgassystemsvetsaren och Slipare/Plåtslagare Björn. Utan er hjälp hade inte bilen blivit klar.

    /Patric
    lack@saabklubben.com

    #108747

    saab v4-ever
    Deltagare

    Det är inte utan att man känner igen sig i din beskrivning!
    Den ser trevlig ut, missade den tyvärr på Festivalen.
    Vilken härlig lokal!
    Lägg in lite bilder från när den är klar vettja!
    Kör och njut!
    ///Harald

    #117380

    patric h
    Deltagare

    Som vinterpyssel har arbetet med den dåliga huvudbromscylindern och omkonstruktion av de bakre stötdämparfästena påbörjats. Jag har konstruerat en adapterplatta så att det går att byta ut original huvudbromscylinder mot en av nyare snitt från ett annat svenskt bilmärke som jag tror börjar på vo… :blush:

    För att få bukt med den gungiga bakvagnen har jag fått framsvarvat en stötdämpartapp som jag kommer att svetsa fast i plattjärnet där det gamla hävarmsdämparna har suttit sen blir det vanliga dämpare i bak. Dämparna jag kommer att använda kommer också från nämnda svenska bilmärke och från modell pv men ej pvs bakdämpare utan framdämparna. Jag hoppas att det kommer att fungera. Jag har hört om andra som har gjort de här omkunstruktionerna och fått det att fungera bra. När jag är klar med det här är det dax att sätta i rullbälten bak i bilen + lite mer småpyssel.

    Återkommer och talar om om jag får någon broms på bilen och om bakvagnen blir stabil och svajfri.

    Bifogar några bilder

    http://www.geting.se/viewimage.php?image=81333-IM001846.JPG
    http://www.geting.se/viewimage.php?image=81335-IM001850.JPG
    http://www.geting.se/viewimage.php?image=81339-IM001847.JPG
    http://www.geting.se/viewimage.php?image=81341-IM001842.JPG

    /Patric
    lack@saabklubben.com

    #117381

    stefan
    Deltagare

    tror du inte 240 cylindern blir konstig i förhållandet mellan fram och bak eftersom det är en stegcylinder? Alltså inte samma diameter i hela.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng