LÄGSTA CH NUMMER PÅ BIL I DRIFT?

Forum Modellspecifika forum 92/93 LÄGSTA CH NUMMER PÅ BIL I DRIFT?

  • Detta ämne har 14 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2004-04-13 06:56 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10372
    porsche944
    Deltagare

    Tänkte det kunde vara kul att veta vilket som är det lägsta chassie nummer som finns kvar på en 92:a. Den på SAAB:s museum är nr 4. Själv har jag nr 1839. Uppge gärna om bilen är körbar eller det bara är en handling som finns.

    MVH Michael

    #73775
    tomas
    Deltagare

    Hej!
    92004 finns väl i Västra Götaland nånstans, va ju till salu för nåt år sen för minst 300.000 SEK.
    Provbil från SAAB med senaremonterad baklucka ala B-modell. Vet inte om den finns kvar i Sverige eller om nån krösus från övriga världen köpt den.
    92007 oxå ur förserien ägs väl av Peter Wallenberg på Värmdö (GHL651) tror farsan som var spekulant på den på 80-talet men la av budgivningen runt 70.000. SAAB bjöd mer och gav Wallenberg den i 60-års present, va han nu ska med den till? Bättre om en riktig SAABfantast kunde rå om den istället (farsans kommentar).
    92019 fanns i nån gammal matrikel på 80-talet, skulle renoveras av en medlem. Hur det blev med denna vet inte vi.
    Sen hade väl Frostelid papper på 034 och 056 eller nåt sånt.
    077 var ju med i SSK:s monter på mässorna 2003.
    110 finns väl i Skåne.
    217 har jag själv som Epa (därav min titel). Denna är körbar men ska renoveras i vinter, ska göra Huddinge osäkert med den nästa sommar = 16år.

    Ja sen får väl andra fylla på.

    Farsan har haft 1535 såld 2002 till Gotland.
    1263 (tror vi) inte att förglömma, min farfars 92:a som sen 69 står på Svedinos bilmuseum.

    Väntar ivrigt på mer info om tidiga 92:or.

    Hej från Tomas Ekberg

    #73776
    tomas
    Deltagare

    Glömde ju SAABarnas SAAB: 92001 URSAABen.
    Den är väl i drift? Finns det nån äldre?
    Tomas igen.

    #73777
    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    I Classic motor magasins Saabnummer så var väl nr. 23 med. Ägd av Lennart Andersson

    #73778
    ake svantesson
    Deltagare

    kul det där med 004 ..nån som kan berätta hur det kommer sig att det finns 2st..förserie å produktionsserie kanske??
    kompisens bil är ju 1948 års modell.
    mvh åke

    #73779
    ake svantesson
    Deltagare

    sen en annan rolig sak..009 an dök upp på saabfestivalen 99 tror jag det var..
    den finns eller fanns i småland,,även den med baklucka..
    mvh åke

    #73780
    mikael_h
    Deltagare

    Jag har två 92:or utan baklucka. Enligt chassisnumren är det 52 årsmodeller, men på båda registreringsbevisen står det 51 årsmodell. 04228 är numera fullt körbar och puttrar runt ibland. 03427 är ett renoveringsobjekt med en massa NOS delar, bl.a. inredning, motor och växellåda.

    Mvh Mikael

    #73781
    mats jonsson
    Deltagare

    YES Åke. Det lär finnas två chassinummerserier. En för prototyperna och en för seriebilarna. DEt där utreddes i Bakrutan under tidigt 80-tal.

    #73782
    dahlen_dup1
    Deltagare

    Hej Mikael, Roligt att den ena 92,an puttrar och är i goda händer, En av de charmigaste bilar jag haft, rättså medfaren men totalt komplett och inte skruvad. Förförre ägaren var det förre kommunalrådet ,en synnerligen myndig man, i Borlänge. Han sålde den till mig efter viss period av övertalning. Sedan stod den länge och väl i garaget i Malung innan jag och en av mina bilmentorer insåg att jag kanske inte kan köra 20-25 bilar samtidigt…..

    /Göran

    #73783
    anonymous
    Deltagare

    Hej ägaren till ”gurksnutten” som ägts av kommunalrådet i Borlänge, det var jag som sålde den bilen till honom på 80-talet. då jag köpte bilen i Falun var den körbar men rostig.

    #73784
    dahlen_dup1
    Deltagare

    Kul med historen bakom, jag köpte bilen nån gång i början av 90-talet för att den var så charmig i sitt slitna men kompletta orginalskick, rost fanns det ja det stämmer,, golvet i gamla 92:or brukar vara lite mjukt här och var.

    Den bilen verkar har fått leva ett rikt liv ändå, tex på pensionärskryssning till Ottawa i Canada på gamla dar för att där puttra omkring , något mera sällsynt, för att inte säga extremt sällsynt.

    Jag vet bara en A-92;a till i staterna som Tom Donney äger , men det kanske kan finnas fler?

    Ja så blev det som vanligt, trådens ämne höll man sig inte till, men ändå…

    Hälsn Göran

    #73785
    john gt
    Deltagare

    Underbart med lite snack om denna underskattade lilla varelse Saab 92. Detta är en helt underbar vagn för korta sommarturer. Jag har njutit av min Saab 92 sedan 1983 . Jag vill se att fler använder sina 92or det finns många färdiga bilar men man ser dom sällan användas :confused:

    John.

    #73786
    john gt
    Deltagare

    Kommer du ihåg Thomas när du provkörde din Epa själv första gången med mej bredvid utan bromsar jag kommer ihåg att du knappt nåde ner till pedalerna så man fick sträcka fram en hjälpande fot ibland. Fan vet hur gammal du va då tiden går så fort. Idag tror jag knapast att du behöver någon hjälpande fot lycka till med kroskartåkningen i sommar. Jag skall försöka att hinna med att stå brevid banan någon gång i Sommar.

    John.

    #73787
    matthias r
    Deltagare

    Saabmuseets chnr 4 lär väl vara den äldsta kända bevarade i produktionsserien. Och i sf den absolut tidigaste körbara efter prototyp/förseriebilarna.

    I deras samlingar finns ju (minst) tre A-modeller till– i Frostis skriverier över beståndet 92A som gjordes i Bakrutan 1983 är ingen av de övriga nämnd som extremt tidig. Rallybilen lär väl vara en 51:a? P9252 är väl-just det–en -52:a liksom den som bär personliga nummerplåten ”SAAB92”.

    Den 50:a med ch nr 056 som ni pratar om här var inte bara papper; det var ett komplett objekt som såldes till Gotland i slutet av 80-talet. Såg den själv i förre ägarens garage 1986. Visst var den rejält rostig i golvet men i övrigt så pass intakt att den knappast lär ha slutat som pappers och deldonator. Finns med största sannolikhet bevarad idag. 034 var ett mycket dåligt objekt som bärgades ur skogen av bröderna Andersson runt 1983. Förseriebilen 92019 har samma ägare än (tillika medlem).

    Tomas har nog annars fått med de tidigaste överlevarna här. Vi kan knalla vidare mot ch nr
    236(tidigare Hasse Regners mkt fina prisvinnare) som nog är nästa ready-for-r. Finns kanske några objekt mellan 110:an och den.

    Micke! Fd Saabhandlaren i Ystad hade en A-modell i utställningshallen 1993, är det din bil??
    Åkte på semester med min 96-60. Tankning vid automatmacken utanför nämnda firma och oj, vad står där inne…en A… var förstås tvungen att knalla in och skåda. (Filmen full den gången, shit!!!!)
    Reflekterade när du annonserade efter reservhjulslucka, Boltenberg var på mig och undrade om jag hade nån, det var det enda som saknades… grymt fint renovering!

    Vem glömmer TH 1997 (jubileet)? 9 st (nio!!)
    92 A-modeller jämte varann. Låt detta upprepas och slås! / Matte R

    #73788
    porsche944
    Deltagare

    Jodå Mattias, det är den bilen, kort historik: Såld ny i Lund, avställd redan 1965, avregistrerad 1969. Undanställd i en lada fram till ca 1977-80, då sista ägarens fru ringde SAAB i Ystad och undrade om inte dom kunde hämta den, en SAAB lämnas ju bäst till en SAAB återförsäljare. 1988 startade man renoveringen som gjordes i deras verkstad, mkt välgjord, allt från kaross, motor vxlåda samt inredning, då kostade renoveringen ca 90-100.000 kr.Bilder från renoveringen finns. Allt som fanns nytt att tillgå bytes, bl.a skärmar, dörrar. Bilen stod i utställningshallen, 1992 tappade man SAAB agenturen, 1993 blev man Toyota handlare. Sedan fick inte de gamla SAAB:arna stå kvar i hallen för Toyota, utan ställdes undan. Jag blev erbjuden att köpa denna och en mkt tidig SAAB 99:a ( chnr 1239) när jag köpte deras reservdelslager. Strax efter nyår kom vi överrens. Bilen är nu registrerad igen och rullar så fint så. Smolken i bägaren är att inredningen är kass, pga mal angrepp i den gamla under klädseln, så denna skall bytas vad det lider, tyg är köpt från klubben.

    Där av min önskan att bli av med min 99:a 1970.

    MVH Michael

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng