Långnos motor i en kortnos

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Långnos motor i en kortnos

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-09-15 23:22.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #434674

    potatis
    Deltagare

    Hejsan.

    Vet att jag sett detta förr någonstans med någon som mejslat ner en långnosmotor i en gammal trubbnos.
    Har själv en 66 trippelförgasarmotor på gång och är bra sugen på att slänga ner den i min 62a.
    Vad är de stora skillnaderna man bör tänka på?
    Elen? Växellåda (passar treväxlade från trubbnosen rakt av på en långnos eller kanske v4a lådorna)?

    #434783

    enor
    Deltagare

    Slangdragning är annorlunda, vilket inte är något stort problem.
    Gasreglaget behöver modifieras (kortas, och om jag minns rätt går spjället också åt andra hållet på trippelförgasarna)
    Växellåda passar, bara att byta.

    Det som du behöver lägga mest energi på är kylfläkten – de flesta monterar elfläkt, verkar det som.

    #434792

    charlie101
    Deltagare

    Långnosmotorn har vattenpumpen och fläkten för kylaren framtill på motorn så det måste göras en speciell ombyggnad med andra slangar, fläkt, stag för motorkudden från topplocket till innerskärmen och möjligt något annat, för att passa i en trubbnos.

    I Piteå finns en -65 långnos som var beställd från fabrik med treväxlad låda. 2 taktarens 3 och 4 växlade lådor är i princip likadana och passar på kopplingskåpan men växelspakens konstruktion skiljer sig åt så att rattstången bör bytas, annars blir växellägena spegelvända. Kopplingskåpan passar inte rakt av mellan kortnos och -66. Kortnosen har kopplingsvajer och -66an har hydraulisk kopplingsreglering. V4ans växellåda passar också på kopplingskåpan men har en annan slutväxel som inte lämpar sig för 2 takt, och senare V4or har grövre drivaxlar än 2 taktarna, så det är inte säkert de passar rakt av. Det finns flera varianter av drivaxlar, så det är en detalj som måste stämma ihop med rätt typ av drivknut och differential. Kortnosen har gummiknutar och -65 kom stålknutar.
    Elsystemet är i princip detsamma, det som kan skilja är typ av generator och vattentemperaturens avkännare, men det är mycket enkelt att anpassa i sammanhanget…

    Min uppfattning är att 3 förgasarsystemet har mycket liten eller ingen fördel jämfört med singelförgasaren. Nackdelarna med ökad bränsleförbrukning och flera källor till fel och slitage överväger de 3-4 hkr det kan ge i det fallet då motorn är ny och inställningarna är perfekta.

    #434803

    potatis
    Deltagare

    Tack för många bra tips och information.

    Blir nog elfläkt för smidighetensskull och behålla treväxlade lådan till en början.

    Just att jag byter till långnosmotor är för att jag fick tag på en fungerande för ett bra pris och efter att jag plockat isär orginalmotorn jag har så inser jag att renovering av den kommer kosta bra mycket mer och jag vill få ut bilen på vägarna nu till nästa sommar (vilket man sagt ett par år nu), sedan ser motorn rätt stygg ut i jämförelse med kortnosmotorn men som nämnt tidigare så klart mer som kan strula.

    #434811

    charlie101
    Deltagare

    Jag undrar om inte vevaxelpaketet med kolvar (i det fallet cyl. diameter är samma) och kanske svänghjul, passar rakt av från långnosmotorn till kortnos? Någon som vet?

    #434813

    roger96
    Deltagare

    Enligt reservdelskatalogen ska kolvar och svänghjul vara samma, men vevaxeln har ett annat artikelnummer från 1966 (65 har samma som kortnos).

    #434831

    Morten S.
    Moderator

    Fredrik Ekendahl har iallfall tidligere hatt konverteringskitt for å kunne montere långnosmotor i kortfront.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #434993

    enor
    Deltagare

    Kortnosen har gummiknutar och -65 kom stålknutar.

    Njae. -65 kom nya YTTRE drivknutar, men det är fortfarande gummiknutar inne vid lådan. 65:ans drivaxlar är enda årgången med gummiknut innerst som passar om man vill montera V4-bromsar fram på sin tvåtaktare.

    -66 kom de inre stålknutarna.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.