Larma en 900 effektivt ?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Larma en 900 effektivt ?
- Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2014-11-07 12:44 av
Janne Hagnell.
-
FörfattareInlägg
-
Köpte ett enkelt larm till min ”nya” 84 GLi med centrallås styrning och även 3st låsmotorer (3-dörrar) mest just för fjärrstyrningen som kan kontrollera
diverse reläer och funktioner ,
men detta larm har en extrem svaghet som med allt för många andra larm nämligen att om man ”cyklar” tändningen till och från snabbt 5ggr så overridar
man hela larmet och den svagheten är jag mycket övertygad att alla pundare och potentiella bil ”SAAB” tjyvar känner mycket väl till 👿
Manualen som följde med larmet håller en standard kina kvalitet :bh och sitter nu och lusläser kopplingsschemat till -84’an (SAAB orginalschema) men
huvudet snurrar allt för fort i sökande efter ett relativt enkelt sätt att slå ut tändning och bränslepumpen med ett eller 2 reläer.
Fick någon ide på att gå in på systemreläet men om någon har ett bra knep utan att behöva riva ur halva inredningen för inkoppling så hör gärna av er.MVH
Kjell.@tjolle62 wrote:
Manualen som följde med larmet håller en standard kina kvalitet :bh och sitter nu och lusläser kopplingsschemat till -84’an (SAAB orginalschema) men
huvudet snurrar allt för fort i sökande efter ett relativt enkelt sätt att slå ut tändning och bränslepumpen med ett eller 2 reläer.
Fick någon ide på att gå in på systemreläet men om någon har ett bra knep utan att behöva riva ur halva inredningen för inkoppling så hör gärna av er.MVH
Kjell.Ursäkta, men vad är det du efterfrågar?
Någon sorts manuell startspärr?9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
november 6, 2014 kl. 08:48 #199389@antonn wrote:
På en av mina 900or så var det en knapp som bröt strömmen till tändspolen! Jag hittade den av en ren slump. Enkelt att koppla in, enkelt att slita ut med vilket jag gjorde 😀
Så gjorde en kompis, plus att han lämnade bilen olåst. Tjuvarna (det blev några med tiden…) satte sig i och började nöta på starten, bilen startade förstås inte, tjuvarna tänkte ”j**la gamla skrotbil!” och gick vidare till nästa.
96 V4 1975 ”Bollen”
november 6, 2014 kl. 10:29 #199395Har en gömd brytare i min og900 som bryter kretsen för bränslereläet.
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projektennovember 6, 2014 kl. 12:23 #199400@Morsole wrote:
De flesta som stjäl såna här gamla skorvar ska ju inte behålla bilen, utan endast förflytta sig från A till B…
Är det för besvärligt, ja då tar vi en annan bil!
Mvh Johannes
Det kanske håller på att falla i glömsla, men förr ansågs ju Saab som nästan löjligt lättsnodd. Om man då ger sig på en i tron att det ska gå lätt och öket sedan inte startar, då ledsnar man nog och går vidare, ja.
96 V4 1975 ”Bollen”
@tjolle62 wrote:
En helt korrekt analys av er för jag tänker sätta i en magnet brytare som via ett relä bryter strömmen till tändning och bränsle sen kan dom försöka att
lista ut var den brytaren sitter.Ok!
På min 900 -85 har jag monterat ett 500-kronors kina-larm som fungerar ypperligt med centrallås-styrning och allt.
En blinkande diod på instrumentpanelen och skak-sensorn maxad så att den ”för-larmar” med ljud och blink om man knackar lite nätt på karossen, borde hålla dräggen borta.
Vad som i värsta fall kan hända är väl mejseln i låscylindern och ett slag, sedan löser ju larmet ut, finns nog inte så många som ger sig fan på att sno bilen ändå när det tjuter och blinkar förfullt..
Om någon mot förmodan är så knäpp är larmets startspärr inkopplad och bryter upp kretsen till startmotorns solenoid så länge larmet är utlöst…Med vänlig hälsning
Andreas9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
@Janne Hagnell wrote:
Det kanske håller på att falla i glömsla, men förr ansågs ju Saab som nästan löjligt lättsnodd. Om man då ger sig på en i tron att det ska gå lätt och öket sedan inte startar, då ledsnar man nog och går vidare, ja.
Helt bortglömt är det nog inte. En anekdot från gårdagen: Tjej och tre-månaders dotter är ute och finåker med svarten. Passagerarsidans lås är sedan inbrott utbytt och inte omprogrammerat varför det inte fungerar. Förardörrens handtagsmekanism sliten / felmonterad så att det emellanåt kuggar över och bara kan öppnas innefrån. Bakluckans mekanism saknar en liten stopp-bricka så med handtaget på hälften och bara lite våld på nyckeln lossnar låsmekanismen. Centrallåsets säkring dragen eftersom slumpmässig funktion gör att man ofta får gå runt och låsa fem dörrar. Ja ni anar vad som händer. Båda låsen går i baklås samtidigt! Tjejen ringer hysterisk och några förbipasserande killar kan inte undgå att höra vad som hänt. De mumlar något om ”glasspinnebilen” halar fram en normalstor skruvmejsel, trycker till (inga slag) på passagerarsidans lås och vips är de inne i bilen, så den ÄR och anses nog fortfarande löjligt lätt att komma in i, i vart fall.. Tack till killarna som klarade mig ur situationen på ett bra sätt (det värsta hade givetvis varit fler propåer om att vi ska köpa en nyare bil) 😎
november 7, 2014 kl. 12:44 #199429Nyare bil?! Bah! Du menar en så’n som helt random och glatt meddelar att nyckeln inte hör till den bilen. Försök lösa det med en normalstor skruvmejsel… :ID
96 V4 1975 ”Bollen”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.