Lätta svänghjulet eller inte ?

Forum Övrigt SSR Lätta svänghjulet eller inte ?

Detta ämne innehåller 11 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-01-12 19:53.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13038

    berra_bus
    Deltagare

    Hej,

    Hur mycket gör det om man lättar svänghjulet? Märker man det överhuvudtaget?

    Gäller en V4 med ca 100hk och motorn är för tillfället urplockad.

    /th

    #88499

    tigerhonda_0
    Deltagare

    En svak motor trenger tyngde i svinghjulet. En sterkere motor kan ha lettere veivaksel / svinghjul uten å bli nervøs. Ideen med lettere svinghjul er å få en motor som akselerer raskere. Gir i prinsippet ikke endring i målt effekt. En 100 hk V4 kan sikkert ha lettere svinghjul uten å bli nervøs. Det er sikkert brukere av forumet som har praktiske erfaringer med V4. Mine erfaringer er fra motorsykkelracing. Selv velger jeg et moderat lettet sving hjul til den 1730 cc / 100 hk V4 jeg bygger.

    #88500

    andypeak
    Deltagare

    Min uppfattning (utan att ha mätdata) är att detta märks tydligast på 1:an o 2:ans växeln vid fullacceleration.

    Om du vill ha ett max-lättat svänghul => Ta kontakt med Niklas Enander som finns i Göteborg. Han har fått 3 svänghjul av mig och håller på att speca upp hur man skall CNC-lätta dessa. De kommer att ha samma spec som på rallybilarna dvs avsvarvade samt frästa så att endast klackarna för att fästa tryckplattan är kvar.

    Detta är ett väl utprovat koncept, har aldrig hört en motor som inte gått stabilt med ett lättat svänghjul som är riktigt injusterad. Anledningen till att en motor går instabilt brukar alltid ligga i felaktig tändning, mager blandning, luftläckage etc.

    Niklas har förresten rallytryckplattor (540kg) till det facila priset av 750:- vilket är många hundralappar lägre än tex Din Rallyboutique.

    niklas.enander@electrolux.se

    Summasummarum => visst skall du lätta, finns inget skäl att INTE göra det.

    #88501

    fuling
    Deltagare

    När man väl startat så vill man ha så lätt svänghjul som möligt pga att mer av effekten/energin som motorn lämnar går till att axa bilen istället för att axa svänghjulet.

    Men i start ögonblicket är det tvärt om energin i svänghjulet hjälper till att axabilen så med lätt svänghjul är det lättare att få tjuvstopp.

    Men det är inte igentligen vikten på svänghjulet utan masströghetsmomentet som är intresankt. Deffenitionen av masströghetsmoment är vikt gånger radie gånger radie. Så hur mer vikt man tar bort långt ut på periferin på svänghjulet dästo mindre blir masströghetsmomentet. Allså 2st svänghjul med samma vikt kan ha 2st helt skilda masströghetsmomnet(ett med vikten nära centrum och ett med vikten långt ut från centrum).

    En annan funktion av svänghjulet är att jämna ut pulserna från motorn, allså vid varge tänding av en sylinder till nästa tänder.

    Om man räknar om masströghets momentet på 1an till, inte bara svänghjulet utan allt som roterar, så blir det massa kilon. Ca ca 300-500kg mycket pga vad man har för utväxling
    Så det är precis som Andreas nämde, masströghets minskingen märks mäst på de lägre växlarna.

    #132248

    530 sx
    Deltagare

    Hei

    Har et spørsmål. Jeg har lettet et svinghjul etter tegningen i Saab trimmeanledningen. Dette er en 15M svinghjulet og skal inn i Matraen min. Vekten gikk ned fra 7,3 kg til 5,4 kg. Er det nødvendig å avbalanser svinghjulet etter lettingen?

    Mvh Rolf

    #132263

    rallysaaben
    Deltagare

    Det är väl NOGA med balansering efter bearbetningen, vad en del inte tänker på är att tryckplattan ska vara monterad vid balanseringen, det är inte heller fel om tryckplattan är märkt med ett körnslag, och ett körnslag i svänghjulet alldeles bredvid så att man vet hur tryckplattan ska sitta om man måste demontera den nån gång, om man inte gör det och tar bort den så är risken stor att man glömmer bort hur den satt och så kanske man monterar den säg 90grader åt något håll, då är ju allt ur balans ändå.

    #132265

    stefan w
    Deltagare

    Lättar man svänghjulet för att vinna bättre ax så kan man minnas att även hjulen fungerar som svänghjul och ska axas av motorn, alla fyra. Den diskussionen ser man sällan men fenomenet finns. Varför inte se över detta också. Hjulen ska dessutom ges fart både som roterande massa och som massa i färdriktningen.

    #132273

    530 sx
    Deltagare

    Årsaken at jeg spørrer er at en motorværsted påsto at det er nesten ingen vitst å avbalansere et V4 svinghjul siden moteren er aldri avbalansert over hele turtallområde. Selv om når svinghjulet er perfekt balansert så betyr det ikke at hele motoren er like bra avbalansert. Det finnes jo også folk som kjører uten balanseaksel.
    Har dere konkrete erfaringer med en lettet svinghjul?

    Her et kort video om bilen min (før svinghulet blitt lettet): http://www.youtube.com/watch?v=rV3Z4aHUtK4

    Hilsen, Rolf

    PS: Jeg har allerede montert lette aluminium felger

    #132274

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Lite trådkapning…. :angel:

    /B

    #132349

    530 sx
    Deltagare

    Hei Bengt

    Hyggelig å se at jeg er ikke helt allene i norden. Har du adressen til eieren?

    Rolf

    #132364

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Hej Rolf!

    Nej jag har inte adressen till eieren. Han kan vara medlem i Motorhistoriska Klubben i Skåne men jag är inte säker. Har bara sett bilen vid ett tillfälle och det var på Sveriges sydligaste bilträff på Smygehuk. Jag skall hålla ögonen öppna om bilen dyker upp på fler träffar.

    /B

    #133517

    530 sx
    Deltagare

    Takk Bengt!

    Men for å tar det opp en gang til. Har en av dere lette et svinghjul? Hvordan blitt dette avbalansert etterpå? Avbalansert for seg selv? Eller montert på veiven? Eller holder det med en statisk avbalansering?

    Detet er svinghjulet etter lettingen.

    Hilsen, Rolf

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng