Ljuddämparull

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Ljuddämparull

  • Detta ämne har 12 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2015-06-03 19:31 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27003
    lars-eric 96
    Deltagare

    Hej
    Jag har en bakre ljuddämpare från Simons som egentligen är till V4:an, som jag monterade för att
    få ner ljudnivån då jag har en XP-kona fram. Resultatet blev lyckat. Nu efter några år tycker jag
    att ljudnivån är mycket högre. Antar att ullen i dämparen är full av oljerester och att det ”blåser”
    rakt igenom. Nu till min fråga? Är det någon som har bytt ut ullen i sin dämpare och i så fall med
    vilket material och var får man tag på dylikt material. Hade tänkt mig någon sorts metallull.
    Eller är det bara att inhandla en ny dämpare?

    Med vänlig hälsning Lars-Eric

    #200826
    erik randa
    Deltagare

    Jag skulle demontera ljuddämparen och sedan elda ur all oljegegga, det brukar bi ett bra resultat. :wrench

    MVH

    Erik Randa

    #202414

    Jag köpte en ny när jag råkade på samma problem. Tycker priset är så lågt på en ny dämpare då arbetet blir för omfattande med att byta ut ullet

    /mikael

    #202418
    lars-eric 96
    Deltagare

    Hej igen

    Det får nog bli som Mikael rekommenderar, en ny dämpare i alla fall. Ska nog prova Eriks tips med
    den gamla vid ett senare tillfälle. Tack för råden och tipsen.

    Med vänlig hälsning Lars-Eric

    #202420
    stefan
    Deltagare

    fast elda ur dämpare gör man väl främst med tvåtaktsdämpare som saknar ull helt och hållet……där det bara är typ perforerade plåtar och dylikt.

    #202424
    kjellake
    Deltagare

    Skulle du ändå vilja ha tag på ull brukar firmor som säljer motorcykeldelar/tillbehör ha sån. Finns t.ex. här http://www.lellesmcdelar.se/avgassystem-389

    #202433
    Dicst
    Deltagare

    Fyrtaktsdämparna är alldeles för täta i ullen för tvåtaktaren. Borra hål i undersidan på dämparen nära vardera gaveln för dränage, så håller de lite bättre.

    Mvh
    /D

    #202455
    potatis
    Deltagare
    #202459
    lars-eric 96
    Deltagare

    Hej igen

    Har nu varit i kontakt med Simons och hört mig för vad som skiljer tvåtaktarens bakre dämpare och V4:ans.
    Enligt Simons är det samma sorts ull i båda dämparna. Dräneringshål borrade jag jag direkt innan montering.
    Men jag har inte märkt att någon olja dräneras genom hålen, kanske var lite snål med storleken på borret
    i så fall. Tror nog att oljan absorberas i ullen och sätter igen perforeringen i röret. det var därför jag tänkte
    att använda metallull istället för enligt Simons stenull. Då kanske några dräneringshål skulle göra susen. Ja
    det här var bara min egen lilla teori utan några vetenskapliga rön. Ska prova Eriks tips med att bränna bort
    skiten i perforeringen i alla fall med en rejäl gasolbrännare.

    Lars-Eric

    #202805

    Är det inte stor risk att dämpullen försvinner tillsammans med TT-klägget om man eldar i dämparen? Dämpullen brukar inte vara speciellt värmetålig, har man sådan dämpare nära utblåset i en fyrtaktare är burken tom efter några veckor eller på sin höjd månader. Om ullburken föregås av kammarburk med perforerade rör och väggar verkar ullen klara sig bättre. Hur det ev. skiljer sig på TT vet jag ej, men borde knappast vara en snällare miljö än 4T.

    #233158
    Simon Nilsson
    Deltagare

    Nu har jag inte skruvat saab-tvåtaktare så mycket då jag precis införskaffade mitt första projekt. Men om du ska byta ljuddämparull så kolla hos motocrossbutiker. Där är fortfarande tvåtaktare oerhört vanliga och med relativt hårda bullerkrav packas ljuddämpare om titt som tätt. (jag har kör sedan jag var 7, och ljuddämpare har packats om ofta). Det finns både i form av matta och lös ull, och finns speciell för tvåtakt. Skillnaden är inte enorm, men på en cross kan man märka skillnad. (å andra sidan kan man plocka ut nära 40 häst på en 125cc encylindrig maskin, så den är rätt känslig.) Mattor är att föredra i en crossljuddämpare, men kanske är lite lättare att greja på saaben.
    Ska du ha billigt, kolla på 24mx.se Beroende på var du bor så kan jag säkert hjälpa dig hitta en annan lämplig butik! =)

    #238580
    lars-eric 96
    Deltagare

    Hej igen

    Har nu kapat av gaveln på den gamla tvåtakts-dämparen och gjort den ren från ull och sot. Ullen var delvis fastbränd
    runt innerröret och mycket sot i perforeringen. Ullen var nästan helt indränkt av olja och sot. Efter att gjort rent i alla
    hålen i perforeringen packade jag i ny stålull av den grövsta grovleken, packade inte alltför hårt. Sedan svetsade jag
    jag igen gaveln och resultatet blev hyfsat vad gäller ljudnivån. Tystare än innan i alla fall. Får nu se hur länge det varar,
    förhoppningsvis kanske oljan kan dräneras ut i dräneringshålet och att den inte sätts igen lika snabbt. Har nu även
    kapat V4-dämparen, nu kapade jag den på mitten eftersom den är längre. Den såg heller inte vacker ut invändigt.
    blir nog svårare att få rent i perforeringen eftersom dessa hål var nog bara häften så stora som tvåtaktsdämparen.
    Funderat vad som händer om man låter den vara tom från ull och bara lägger kanske någon form av ljudisolering
    utanpå. Någon som har nån teori om detta?

    Med vänlig hälsning Lars-Eric

    #374967
    lars-eric 96
    Deltagare

    Hej

    Kan nu meddela att även V4- dämparen fått samma behandling som tvåtaktsdämparen.
    packade stålullen lite hårdare innan den svetsades ihop. Satte en liten rörmuff om inner-
    röret för att styva upp röret och dämparen. Resultatet blev kanon, fick ner ljudnivån ytter-
    ligare några decibel gent emot tvåtakts-dämparen. Så nu kan man skippa öronpropparna
    vid längre åkturer. Kvar blev ett lite ettrigt härligt ljud som inte alls är störande. Har nu
    också gått över till Triboron, så det ska väl dröja ett tag innan den sätts igen. Skönt att
    slippa lägga hela kvarteret i rök när man startat upp och åker iväg.

    Lars-Eric

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng