Ljuddämparull

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Ljuddämparull

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Ljuddämparull

  • Författare
    Inlägg
    • mars 12, 2015 at 12:59 #27003

      Hej
      Jag har en bakre ljuddämpare från Simons som egentligen är till V4:an, som jag monterade för att
      få ner ljudnivån då jag har en XP-kona fram. Resultatet blev lyckat. Nu efter några år tycker jag
      att ljudnivån är mycket högre. Antar att ullen i dämparen är full av oljerester och att det “blåser”
      rakt igenom. Nu till min fråga? Är det någon som har bytt ut ullen i sin dämpare och i så fall med
      vilket material och var får man tag på dylikt material. Hade tänkt mig någon sorts metallull.
      Eller är det bara att inhandla en ny dämpare?

      Med vänlig hälsning Lars-Eric

        mars 12, 2015 at 14:01 #200826

        Jag skulle demontera ljuddämparen och sedan elda ur all oljegegga, det brukar bi ett bra resultat. :wrench

        MVH

        Erik Randa

          mars 12, 2015 at 21:59 #202414

          Jag köpte en ny när jag råkade på samma problem. Tycker priset är så lågt på en ny dämpare då arbetet blir för omfattande med att byta ut ullet

          /mikael

            mars 13, 2015 at 16:56 #202418

            Hej igen

            Det får nog bli som Mikael rekommenderar, en ny dämpare i alla fall. Ska nog prova Eriks tips med
            den gamla vid ett senare tillfälle. Tack för råden och tipsen.

            Med vänlig hälsning Lars-Eric

              mars 13, 2015 at 17:43 #202420

              fast elda ur dämpare gör man väl främst med tvåtaktsdämpare som saknar ull helt och hållet……där det bara är typ perforerade plåtar och dylikt.

                mars 13, 2015 at 18:34 #202424

                Skulle du ändå vilja ha tag på ull brukar firmor som säljer motorcykeldelar/tillbehör ha sån. Finns t.ex. här http://www.lellesmcdelar.se/avgassystem-389

                  mars 13, 2015 at 20:40 #202433

                  Fyrtaktsdämparna är alldeles för täta i ullen för tvåtaktaren. Borra hål i undersidan på dämparen nära vardera gaveln för dränage, så håller de lite bättre.

                  Mvh
                  /D

                      mars 17, 2015 at 09:12 #202459

                      Hej igen

                      Har nu varit i kontakt med Simons och hört mig för vad som skiljer tvåtaktarens bakre dämpare och V4:ans.
                      Enligt Simons är det samma sorts ull i båda dämparna. Dräneringshål borrade jag jag direkt innan montering.
                      Men jag har inte märkt att någon olja dräneras genom hålen, kanske var lite snål med storleken på borret
                      i så fall. Tror nog att oljan absorberas i ullen och sätter igen perforeringen i röret. det var därför jag tänkte
                      att använda metallull istället för enligt Simons stenull. Då kanske några dräneringshål skulle göra susen. Ja
                      det här var bara min egen lilla teori utan några vetenskapliga rön. Ska prova Eriks tips med att bränna bort
                      skiten i perforeringen i alla fall med en rejäl gasolbrännare.

                      Lars-Eric

                        mars 28, 2015 at 15:41 #202805

                        Är det inte stor risk att dämpullen försvinner tillsammans med TT-klägget om man eldar i dämparen? Dämpullen brukar inte vara speciellt värmetålig, har man sådan dämpare nära utblåset i en fyrtaktare är burken tom efter några veckor eller på sin höjd månader. Om ullburken föregås av kammarburk med perforerade rör och väggar verkar ullen klara sig bättre. Hur det ev. skiljer sig på TT vet jag ej, men borde knappast vara en snällare miljö än 4T.

                          april 13, 2015 at 15:53 #233158

                          Nu har jag inte skruvat saab-tvåtaktare så mycket då jag precis införskaffade mitt första projekt. Men om du ska byta ljuddämparull så kolla hos motocrossbutiker. Där är fortfarande tvåtaktare oerhört vanliga och med relativt hårda bullerkrav packas ljuddämpare om titt som tätt. (jag har kör sedan jag var 7, och ljuddämpare har packats om ofta). Det finns både i form av matta och lös ull, och finns speciell för tvåtakt. Skillnaden är inte enorm, men på en cross kan man märka skillnad. (å andra sidan kan man plocka ut nära 40 häst på en 125cc encylindrig maskin, så den är rätt känslig.) Mattor är att föredra i en crossljuddämpare, men kanske är lite lättare att greja på saaben.
                          Ska du ha billigt, kolla på 24mx.se Beroende på var du bor så kan jag säkert hjälpa dig hitta en annan lämplig butik! =)

                            april 17, 2015 at 15:27 #238580

                            Hej igen

                            Har nu kapat av gaveln på den gamla tvåtakts-dämparen och gjort den ren från ull och sot. Ullen var delvis fastbränd
                            runt innerröret och mycket sot i perforeringen. Ullen var nästan helt indränkt av olja och sot. Efter att gjort rent i alla
                            hålen i perforeringen packade jag i ny stålull av den grövsta grovleken, packade inte alltför hårt. Sedan svetsade jag
                            jag igen gaveln och resultatet blev hyfsat vad gäller ljudnivån. Tystare än innan i alla fall. Får nu se hur länge det varar,
                            förhoppningsvis kanske oljan kan dräneras ut i dräneringshålet och att den inte sätts igen lika snabbt. Har nu även
                            kapat V4-dämparen, nu kapade jag den på mitten eftersom den är längre. Den såg heller inte vacker ut invändigt.
                            blir nog svårare att få rent i perforeringen eftersom dessa hål var nog bara häften så stora som tvåtaktsdämparen.
                            Funderat vad som händer om man låter den vara tom från ull och bara lägger kanske någon form av ljudisolering
                            utanpå. Någon som har nån teori om detta?

                            Med vänlig hälsning Lars-Eric

                              juni 3, 2015 at 19:31 #374967

                              Hej

                              Kan nu meddela att även V4- dämparen fått samma behandling som tvåtaktsdämparen.
                              packade stålullen lite hårdare innan den svetsades ihop. Satte en liten rörmuff om inner-
                              röret för att styva upp röret och dämparen. Resultatet blev kanon, fick ner ljudnivån ytter-
                              ligare några decibel gent emot tvåtakts-dämparen. Så nu kan man skippa öronpropparna
                              vid längre åkturer. Kvar blev ett lite ettrigt härligt ljud som inte alls är störande. Har nu
                              också gått över till Triboron, så det ska väl dröja ett tag innan den sätts igen. Skönt att
                              slippa lägga hela kvarteret i rök när man startat upp och åker iväg.

                              Lars-Eric

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.