Lösgöra grenröret, Saab 900S '91

Forum Modellspecifika forum OG900 Lösgöra grenröret, Saab 900S '91

Detta ämne innehåller 6 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-06-05 12:12.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

solouplay
    Deltagare

Hej,

Någon som har koll på hur pass omfattande det är att demontera grenröret på en Saab 900S? Jag har lossat några bultar och muttrar, men känns onekligen som att motorn måste lyftas ur? Alternativt att man måste skruva/såga av pinnbultarna?

Anledningen till att jag försöker få bort grenröret är pga av att jag måste komma åt frostpluggarna som sitter där under. Motorn har långsamt läckt kylarvätska i några år nu, tänkte det skulle vara bra att få det gjort.

Tips och råd uppskattas 🙂

/Solouplay

exlssn
    Deltagare

Nu är det ett tag sedan jag hade loss ett grenrör. Såga eller lyfta ur någon motor behöver du inte. Har gjort detta med stadsmekande, dvs på gatan med minimalt med verktyg. Skulle säga lite sådär lagom omfattande jobb.
    Har för mig det räcker att lossa allt, men tajt mot motorfästet om jag minns rätt. Men ska gå utan att behöva krångla för mycket.
    Köp på dej en ny sats pinnbultar och muttrar + packning till när du skruvas ihop allt sedan.

http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

• Det här svaret redigerades 1 vecka, 3 dagar sedan av .

solouplay
    Deltagare

Hej, tack för snabbt svar 🙂

Skönt och höra. Fast jag antar att jag åtminstående måste försöka skruva ut pinnbultarna isåfall, annars blir det nog för tajt mot motorfästet som du skriver.
    Ny packning och bultar/muttrar har jag redan införskaffat, fast tänkte inte på pinnbultarna, får skaffa det också.

Jag ska ut och skruva på bilen imorgon, jag hör av mig om hur det går.

/Solouplay

turbocab
    Deltagare

Jag gjorde detta i somras på cabben. Trots rostfri och fräsch så var ena Frostpluggen mögig och läckte.

Jag lossade bakre motorfästet coh tog loss det. Lyft motorn litegrand med en domkraft under, så kan du lirka ur motorfästet. Man måste nog inte det, men det blir lättare! Det sitter ju bara med en stor bult och två mindre insex i motorn. Gött när det är borta. Lägg en massa WD40 eller liknande på alla bultarna för grenröret och låt det verka ett bra tag.

Du får ju lossa mot Turbo också – det är inte helt enkelt heller, men brukar ändå lösa sig. Det är mkt enklare att göra det än att ta med turbon ut, det skapar ju en djäkla massa andra jobb annars. Mao, du låter turbon vara kvar helt men måste lossa dom 4 genomgående bultarna som håller den mot grenröret. Du måste även köpa den packningen som sitter där! Är inte säkert det blir tätt om du återanvänder. Allt finns på Speedparts.

DU måste ju ha lite 13 mm hylsor och lite smågrejor för att komma åt allting. Är inte jättesvårt, men om det är rostigt och djävligt är det lurigt. Om du gör av en bult – ja då blir det ett helt annat jobb såklart, för då måste nog toppen av…? Ingen stress nu…..

När du väl fått loss grenröret så kommer du häpna över hur dåligt du fortfarande kommer åt frostpluggarna! Tog mina underifrån, allt annat kändes jättesvårt. Dvs jag låg på marken under bilen och jobbade därifrån. Jag borrade hål i mina lite försiktigt, och förde in lite verktyg med nån hake och drog och slet. Kändes helt omöjligt ett tag, låg lite uppgivet under bilen och försökte låtsas att det var roligt det här, sen plötsligt fick jag ut dom bara…. Att sen få i den nya var ju såklart nästa utmaning, det var inte så superenkelt som man tro. Hittade nåt som passade bra och sen slog jag in dom på plats. Hyfsat lätt ändå efter lite funderande.

Inget extremt svårt jobb detta alls eg, men det är trångt och lite bökigt och har man inte meckat mkt så är det kanske svårare.

OBS att det kommer ganska mkt kylar vätska ur den främre pluggen i alla fall, så var beredd på det. Köp hem glykol också, det är ett jättebra tillfälle detta att tömma hela systemet och byta all vätska. Jag har övergått helt till röd för det skall vara bättre mot aluminiumet, men vi kan hoppa den diskussionen i denna tråd kanske.

/Martin, glad amatörmeckare som numera bara meckar när jag måste.

saabaero
    Deltagare

Får man bort de bakre pinnbultarna är det inga större problem att få bort röret

saabcustom
    Deltagare

Skulle en pinnbult gå av så behöver man inte nödvändigtvis lyfta toppen. Jag gjorde såhär istället:

https://saabklubben.se/forum/amne/brux-saabarna-900098-9-506-vectra/page/2/#post-431457

d.v.s. med en hemtillverkad fixtur och lite Biltemaverktyg.
    Att lyfta en topp är inte svårt men drar med sig en massa jobb så slipper man det så kan man ägna sig åt nåt roligare …

/ Kenth

solouplay
    Deltagare

Tack för alla svar 🙂

Jag har bestämt mig skjuta upp bytet en stund framtöver. Det är väldigt svårt att få av grenröret pågrund av svåråtkomliga bultar, ännu svårare när man inte har tillräckliga verktyg. Och som Martin beskrev så blir det förmodligen inte mycket enklare att komma åt frostpluggarna trots att grenröret demonteras.

Som temporärlösning tänkte jag sminka frostpluggen med lite kemisk metall, eller lim. Om det skulle frysa till har jag iallafall ännu en frostplugg som då (”förhoppningsvis”) gör sitt jobb. Någon som kan rekommendera någon produkt för detta? Araldite kanske?

Egentligen är jag inte mycket för ”fuljobb”, men i dagsläget är det nog det bästa alternativet. Jag tar itu med pluggen den dagen jag behöver lyfta motorn 🙂

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.